Rakovan: Speed Marathon 2018 se blíží, Policie opět nabádá občany k bonzování

blogmarathon-1100x618.jpg Zdroj: archiv redakce

Nevím jak je to dlouho, jestli rok nebo dva, co proběhla akce, kdy Policie ČR v rámci „zvýšení bezpečnosti“ apelovala na občany, aby dávali tipy na místa pro měření rychlosti. A teď je to tady zase a já věc nemohu nazvat jinak než jako bonzování, práskání, udávání. Anebo šlendrián, který nás, daňové poplatníky a stoprocentní „sponzory“ policie stojí peníze. Jak to myslím?

Jednoduše. Kromě výjimek z řad soudních znalců, odborníků na dopravu a pár dalších lidí, nemá veřejnost kompetenci dávat tipy na místa, kde by mělo probíhat měření, protože „měřte v naší ulici, je to tam nebezpečné“ myšleno jako „soused tu jezdí jako blázen, tak ho snad změříte“ není seriozní podklad pro měření rychlosti. Navíc jednorázové, protože se bavíme o jednom jediném dnu.

Je-li třeba řešit nějaké místo jako problematické, kde je soustavně řidiči překračována povolená rychlost, řešením nebude tip člověka z davu. Řešit situaci, kde je rychlost dopravy obecně problémem, to není také na veřejnosti, ale na obcích.

I když… Vezměte si jako odstrašující příklad pokud starosty obce Branišovice, který chce řešit rychlost vysunovacím prahem. Ten není aktuálně mým tématem, nicméně nosím v hlavě poznámku, která se vysouvacího prahu týká – když bych nedejbože jel obcí rychleji, s nemocným/zraněným/atd. dítětem, tahle vymyšlenost mne v lepším případě jen vyděsí, v horším zastaví?

Chápu problém rychle jedoucích aut v obci a jsem proti takovému riziku, ale jsem proti řešením typu výsuvný práh.

Pamatuji si na rovnou příjezdovou komunikaci do jedné středočeské vesnice, kde zpomalení vyřešili „chytře“ šikanou z betonových překladů. Ty tam vydržely, jak mne informovali místní později, když jsem se ptal, proč jsou betony pryč, do chvíle, než se o ně zabil první řidič. Prvním mrtvým na silnici v obci byl paradoxně chudák, kterému se stalo osudné protirychlostní opatření a ne človek, kterého by smetlo auto na přechodu pro chodce. No nic.

 

DOPORUČUJEME:

Jste dobrý řidič? Pak zvládnete psychicky náročný kvíz!

Honička na D1, kdyby neuhořel, měli ho zastřelit

10 motorů, před kterými je třeba mít se na pozoru

 

Zpátky ke Speed Marathonu. Veřejnost podle mne není kompetentní k tomu, aby dávala seriozní tipy na místa, kde je potřeba měřit a pokud to má být myšleno Policií vážně, tak mne to skutečně děsí. Je to pro mne stejné, jako když by Armáda poptávala veřejnost s dotazem na tipy, kam má vyslat české vojáky. Do jakého konfliktu a na jaké straně se do válečné vřavy máme zapojit?

Nesmysl. Jak jsem řekl, myslím si, že mimo pár odborníků tady nejsou lidé, kteří by měli Policii radit, když už tady máme nástroj měření rychlosti, měla by právě Policie sama nejlépe vědět, kde rychlost měřit.

Pokud neví, že:
a) v  půl osmé ráno ve všední den před školou, ale ne v sobotu a v neděli, to totiž děti do školy nechodí
b)  před nepřehlednou zatáčkou bez únikových zón, ale ne na rovném úseku na výjezdu z města
c) nonstop před sanatoriem pro nevidomé, protože ti jsou se svým hendikepem skutečně ohrožení, atd.

… tak pak je Policie k ničemu a měřit rychlost by měla přenechat, v rámci myšlenky „občan ví víc a poradí “ nám, daňovým poplatníkům, myslím doopravdy nám, prostě radar do každé rodiny a o auta pro skrytý dohled se můžeme dělit v rámci ulice či čtvrti. Reálně by pak bylo vidět, až by se Franta Vohňousek postavil s radarem před hospodu a „měřil“ kumpány, jak se potácejí po deseti kouscích domů, jakou má myšlenka veřejnosti jako rádce relevanci.

Aby bylo jasno – já jsem ten poslední, kdo by tvrdil, že není potřeba řešit rychlost, naopak. Nechci to zlehčovat, problematiku jako takovou. Nebo se dokonce  otírat o oběti nehod způsobených řidiči, kteří jeli nepřiměřenou rychlostí. Ale nelíbí se mi, jak Policie přistupuje k výběru míst pro měření.

Názor lidu u nás nefunguje, to se potvrdilo naposledy v prezidentských volbách, kdy necelá polovina voličů dala hlas neznámému kandidátovi bez názoru, chuti či zápachu. A mírná nadpolovina znovu postavila, tedy posadila, protože navzdory pevnému zdraví stát už nemůže, na nejvyšší post v naší zemi člověka, který lže, projevuje se hůř než by to dělal Josef Švejk, prezentuje se fotkami pět let starými, protože ty aktuální by vyděsily všechny občany země kromě příznivců filmů se zombie a mluví jak dlaždič (omlouvám se dlaždičům, jde o zaběhnuté přirovnání, v reálu jsem nikdy žádného dlaždiče neslyšel na veřejnosti říct kun*a).

Proč by nekompetentní národ, který si ještě před pár týdny myslel, že jeden kandidát na prezidenta sem den po zvolení pozve všechny uprchlíky světa (stejně k nám kromě Ukrajinců, Vietnamců a bálkánských drogových dealarů nikdo nechce) a/nebo že druhý kandidát naopak zařídí, že sem žádní migranti nepřijdou (navzdory příchozím  z Ukrajiny,Vietnamu, atd. atd.) měl umět poradit ve složité otázce dopravní problematiky?

To není Miloš nebo Drahoš, „pade na pade,“ jeden nebo druhý, hodím tam to co Máňa vedle z pavlače. Přímá demokracie není pro naši českou kotlinu optimální alternativou a pokud nejsme schopni rozhodnout se správně při volbě hlavy státu a při docela širokém spektru zajímavých kandidátů na prezidenta vybereme do druhého kola ty dva, co jsme vybrali, nejsme schopni rozhodnout správně v oblasti dopravy a měření rychlosti.

Myslím, že rychlost je vážně velké téma, stejně jako dopravní značky. A pokud bych mohl poradit – a jakože mohu, protože pokud podle Policie můžeme jako občané radit kde měřit, nevidím důvod, proč neporadit i s jinými otázkami – vyřešil bych vše jedním šmahem.

 

NEPŘEHLÉDNĚTE:

Herec Paul Walker zemřel při autonehodě, dobře mu tak!

5 herců, kteří to vážně umí s volantem

Škodovky řídí také piráti. Jen se o tom nemluví…

 

Na dálnici neomezená rychlost s doporučenou rychlostí v rizikových úsecích (kdyby to nefungovalo, tak to tak nemá Německo se svou überdálniční sítí). Mimo dálnici klidně devadesát, řidiči Hyundai a starých Francouzů si budou stejně držet zarytě svou šedesátku. A v obci 50 km/h s tím, že v rizikových místech bude snížena na 30 km/h (školy atd., jak jsem o tom už psal), klidně v kombinaci s retardéry typu několik lišt na silnici (ne ty skokanské můstky, díky kterým rychle jedoucí auto ztratí přilnavost a na přechod pro chodce skočí bez známky decelerace). Ale také 70 – 80 km/h tam, kde to žádá logika (dlouhé rovné úseky mimo zástavbu, jakkoli „ve městě). Plus odstranit zbytečné značky a nechat lidi sledovat provoz namísto mobilních telefonů a připomenout jim pravidlo pravé ruky. Uvidíte, že by to fungovalo.

Mimochodem, nedávné statistiky ukázaly, že rychlost není tou nejčastější příčinou dopravních nehod a ani zdaleka se nevejde do TOP 3 hlavních příčin nehodovosti, více než rychlost jsou největšími problémy nevěnování se řízení, nedodržení bezpečné vzdálenosti a nebezpečné otáčení. Věděli jste to? Ne? A to máte být nápomocni Policii jako rádci? Jakou k tomu, kromě nevědomosti a neinformovanosti máte kvalifikaci?! Žádnou, ale to nelze mít nikomu za zlé, jsem na tom stejně, není to totiž naše práce, oblast našeho zájmu. Mne zajímají auta, souseda housky, zubaře odvedle zuby, od měření rychlosti je tady Policie.

Speed Marathon proběhne 18. dubna (neměl by se jmenovat spíš Anti-speed Marathon – ve srovnání s motoristickým svátkem oslavujícím rychlost, Festival od Speed?) a já, pokud to bude jenom trochu možné, nikam nepojedu. Nechci riskovat, že narazím na hlídku s radarem někde, kde to bude postrádat smysl. Ehm, třeba na závodním okruhu, protože tam, bez ohledu na logiku, jezdí hodně aut velmi, velmi rychle a pošetilci, kteří si neuměli dát dohromady dvě a dvě a koupili si na hypotéku byt či dům vedle mostecké dráhy, poslali své tipy právě na okruh, který rekultivoval vytěženou hnědouhelnou pánev.

Milá Policie, vybírej prosím místa, kde budeš měřit, sama – ty k tomu máš být komeptentní. Já nechci od Policie radit, jaká auta mám testovat. Soused, co dělá v pekárně, nechce radit, jak dlouho má nechat kynout těsto. Doktor, co má vedle ve vchodu zubní ordinaci od tebe nechce radit, jaké zuby má trhat a jaké naopak výplní zachránit. Ty jsi za celý proces měření rychlosti, včetně výběru ideálních míst, financována z našich pěněz a my za tebe tvou práci placenou z našich daní, dělat nebudeme.

11.2.2018 12:27| autor: Filip Rakovan | zdroj: Hrad.cz, Policie ČR

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist