Herbich: Lidé mi plivou na Mazdu MX-5. Opravdu je přeceňovaná?

Platí to u všeho a vždy – proti populárním věcem vždy povstanou kverulanti, odmítači a zavilí hateři. U roadsteru od Mazdy mě to obzvlášť štve, mám ho totiž v garáži.

Říká se, že Mazda MX-5 alias Miata je odpovědí na všechno – možná trochu nadnesené, ale pokud nepotřebujete stěhovat tunu nábytku, zatím mě nikdo nepřesvědčil o opaku. Do té mé se už vešlo velké zrcadlo do koupelny, obří monitor, všechny nákupy, komoda s třemi zásuvkami pod televizi, vánoční stromek, dokonce i sbalená taška mé ženy na celý víkend, a to už je co říci. Takže praktická je, záleží jen na vaší kreativitě a umu.

A také v ní zvládnete dlouhé cesty. Před pár dny se vrátila 27 let stará MX-5 první generace z cesty do Íránu a zpět po vlastní ose. Měsíc cesty a 12 943 kilometrů, Mazda si prý vzala 7,5 l/100 km a půl litru oleje. Působivé, že? Zvlášť v roadsteru s pohonem zadních kol bez jakýchkoliv úprav.

Ale už to slyším. „Vždyť to nemá koně!“ Ehm, má, akorát je musíte umět využít ve správných situacích. Jak by bylo jinak možné, aby MX-5 NA se sériovým motorem 1,6 zajela na Nordschleife čas 8:37,7 jen díky lepším gumám, tlumičům a brzdovým destičkám? Pro srovnání, toto malé autíčko se 115 koni bylo na Ringu o chlup rychlejší, než Lotus Exige první generace, Mazda 3 MPS z roku 2007 nebo Honda NSX. Nemluvě o tom, že jet rychle v „pomalém autě“ je větší zábava a hrdinství, než když máte pod palcem tisíc koní.

Mazda MX-5 (NA a NB)

Ojetá auta | vydáno 30. 1. 2008

Ale co to zase slyším? „To neurveš, s tím se nedá driftovat!“ Blbost, zajeďte si někdy na okruhový den do Sosnové nebo Mýta a uvidíte, že s dobrou kombinací rychlosti a lehce sebevražedných sklonů Miatu urvete raz dva. A pokud je někdo na jízdu bokem vysloveně fixovaný, věděli jste, že majitelé velmi často řeší pneumatiky, které NEmají absolutní grip jen proto, aby se mohli snadněji sklouznout bokem? Vždyť to samé dělají i Subaru a Toyota u svých dvojčat BRZ a GT86, ze kterých každé petrolheadské pískle slintá blahem.

V tuto chvíli většinou docházejí nepřátelům MX-5 argumenty, tak to sklouzne k posledním zbývajícím bodům odporu. Co to zase slyším? „Vždyť se do toho normální chlap nevejde!“ Inu, vejde se do něj každý, skuteční čahouni to řeší vybráním polstru ze sedáku nebo skořepinami, montáží sedaček přímo na podlahu a delší nábou volantu. A co tu máme dále? „Vždyť je to auto pro ženský nebo gaye!“ Ano, také. A vůbec, nemyslíte, že heterosexuální muž v malém roztomilém roadsteru si musí být svou mužností jistější, než kdokoliv v M3 nebo nakoňovaném muscle caru?

Často se také říká, že MX-5 je přeceňovaná. Ale to většinou uslyšíte od lidí, kteří řídili absolutně sériovou verzi. I slavný novinář Chris Harris prohlásil, že to není sportovní auto. Souhlasím s ním, částečně. Sériová MX-5 je prostě roadster se sportovním nádechem, který hrabe správnými kolečky. Ale kolik sériovek jste potkali? Jde to proporčně, čím starší kus, tím vzácnější je tovární stav, první generace bez úprav začínají být stejně výjimečné, jako jednorožci s duhovou hřívou. Potřeba ladit Miaty nevychází z jejich neschopností, ale naopak z možnosti majitelů přizpůsobit si je svým potřebám. Chcete sleeperský speciál na okruhy? Stačí trochu zainvestovat a máte tunovou zadokolku s více než dvěma sty koni. Je libo okresková hračka, která se hodí i na výlety? Pořiďte lepší destičky, podvozek, ochranný rám a nosič a máte univerzální stroj pro více druhů zábavy.

Pro ilustraci, představte si Miatu jako kvalitní steak. Můžete si ho udělat na grilu a sníst s chlebem, budete spokojeni. Ale pokud ho oflambujete a doplníte grilovanou zeleninou a omáčkou se zeleným pepřem, pochutnáte si ještě více. Takový je rozdíl mezi sériovou a upravenou MX-5. Dobrý základ, který může být ještě lepší. Doufejme, že to lidé časem pochopí.

12.6.2017 2:02| autor: Richard Herbich

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist