Rakovan: Mazda MX-5 je pro mne nejlepším sportovním kupé na současném trhu.

Je to do jisté míry i otázka ceny, nicméně příznivá cenová politika značky není vlastně na závadu, naopak. Je skvělé, když je něco "vynikající" a k tomu "cenově dostupné."

Nová Mazda MX-5 je tady, tím myslím, že byla nedávno oficiálně představena nová generace, a musím přiznat, že se mi moc nelíbí. Tedy po stránce vzhledu, její přední světla mi přijdou taková moc přimhouřená.

Ale to je detail, protože se mi dvakrát nelíbí ani ta současná, končící. A znovu, mluvím jen a pouze o vzhledu, protože jinak jsem z auta nadšený. Pořád, stále, opět. Věc se má tak, že jsme si půjčili „em-iks-pětku“ do redakce a důvodem bylo, ehm, nevím… Prostě přistála na redakčním parkovišti a já jsem si ji na pár dnů uzmul pro sebe. A musím říct, že je to pro mne asi to nejlepší sportovní kupé na aktuálním trhu za rozumnou cenu. Podotýkám za „rozumnou cenu,“ protože nechci hned odrážet argumenty související s Porsche Boxster. Za cenu 1435000 Kč si nejsem jistý, jestli by mi Porsche přineslo třikrát víc uspokojení než MX-5 za 559 900 Kč.


Možná ano, a nic proti Porsche, Boxster, mám rád a popravdě uvažuji o tom, že bych si jeden pořídil. Jenže finančně dosáhnu maximálně na nějakou už dost starou ojetinu, kdežto u Mazdy mám za takové peníze zbrusu nové auto. Auto, které je promyšlené a dlouhými roky na trhu (silnici, závodních okruzích, atd.) cizelované k dokonalosti. Tak třeba kufr. Nevím, jak je velký s přesností na litry, ale vejdou se do něj tašky nákupu i nějaký ten karton PET lahví, když na to dojde.

A co je skvělé, díky separátně umístěné střeše se jeho objem, a hlavně přístupová cesta, nemění v závislosti na tom, zda je střešní mechanismus složený či nikoli. Krátká řadicí páka, přesně do ruky. Madlo ruční brzdy provokativně hned vedle řazení. Tuhé, ale citlivé řízení. A motor, jadrný, hutný, odhodlaný. Přesně ten důvod, proč bych dal asi přednost Mazdě Mx-5 před Subaru BRZ, a to říkám jako člověk, který chodí hrdě v modré bundě se žlutými hvězdami, jak je rok dlouhý. Motor se nebojí jít do otáček, lineárně zatahuje, ve středním pásmu je příjemně čitelný a jeho výkon je snadno dávkovatelný.

Díky výfuku – předpokládám, že šlo v našem konkrétním případě o nějaký laděný kousek – také akusticky sympatický. Podvozek? Fantazie, měkký, poddajný, čitelný, ve skluzu předvídatelný a snadno ovladatelný. Utrhnout auto do smyku není těžké a chování, když jde bokem, nelze označit za záludné, nevypočitatelné, jedovaté. Právě naopak. Mazda MX-5 tak, jak je teď k mání, je skvěle vyváženým autem s dostatečným množstvím výkonu, skvělým řízením, fantastickými jízdními vlastnostmi a pozitivním vztahem k řízení i řidiči. Howgh.

Nemám zájem tady vynášet Mazdu MX-5 do nebe se záměrem lákání potencionálních zákazníků, k nákupu, myslím, že by to bylo i zbytečné, protože ten, kdo si chce Mazdu MX-5 koupit, si k ní cestu najde sám a prostě si ji pořídí. A ten, kdo přemýšlí o sportovně laděném autě, ale ve skutečnosti ho sportovní jízda neláká, se tak jako tak nenechá přesvědčit a skončí u nějakého naftového hatchbacku. Proč tady o Mazdě MX-5 mluvím je z čisté radosti z toho, že automobilka takové auto vůbec vyrábí, že podobně třeba jako Subaru stále nehodila za hlavu auto, které je spíše image-makerem, než že by mělo být základem milionových prodejů (a to víc mne bolí třeba konec Mitsubishi Lancer Evo). MX-5 je vynikající auto, vynikající sportovní kupé, skutečně si myslím, že zřejmě to nejlepší při poměru cena výkon. Jestli bych si MX-5 koupil?

Ať se na to divím ze všech možných stran, nenacházím zásadní důvod, jak si na tuhle otázku odpovědět „ne.“ Snad jen proto, že už jsem po těch letech ve společnosti Subaru přivykl pohonu všech kol a vyššímu výkonu… Každopádně pokud je tady někdo, kdo začíná se ježděním a myslí to s řízením vážně natolik, že na sobě chce jako řidič pracovat na okruhových dnech, řidičských školách a kurzech, tak Mazda MX-5 je autem, které by mělo hrát hlavní roli v tom nejužším možném výběru ideální techniky. Vážně. Další argumenty už nestíhám, kolega Huga si odskočil a klíčky od Mazdy MX-5 neprozřetelně nechal na stole…Takže mě omluvte, využiji situace a dám si ještě pár kilometrů za volantem.

23.10.2014 1:48| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist