Lilling: Potřebuji zrychlit! Tedy zbavit se pudu sebezáchovy.

Zrychlit o sekundu může být těžší, než se může zdát.

Už ani nevím, kolikátý přesně jsem byl v posledním klání s Mazdou MX-5. Stačí vědět, že jsem skončil někde v polovině výsledkové listiny nějakou sekundu, sekundu a půl za vítězem.

Nemyslím si, že by to bylo neznalostí tratě nebo auta. V Česku je závodních okruhů pět a půl a člověk by musel mít Alzheimera, aby si je po pár návštěvách nezapamatoval. A Mazda MX-5? Ta si toho nechá líbit opravdu dost a klepne vás přes prsty až když uděláte nějakou kardinální hloupost. I tak vám skrze upovídaný volant jen jemně naznačí, že by bylo fajn přestat jezdit jako pitomec.

Problém vězí někde jinde. Už nevím kde a jak zrychlit. Na plyn jdu co trakce zadních pneumatik dovolí, trať vymetám od kraje ke kraji a na brzdy jdu co možná nejpozději. Poměrně úspěšně se mi daří vyvarovat fatálních chyb, ale ukrojit pár vteřin z času se mi zoufale nedaří. Nanejvýš stáhnu několik desetin, jenže tohle není jízda pravidelnosti, ale závod proti stopkám.

Příště mám v plánu vzít s sebou telemetrii a rovnou na místě zjistit, kde tolik ztrácím. To je příjemná výhoda moderní doby, v dobách Stirlinga Mosse nebo Steva McQueena jste se s talentem řidičského boha museli narodit, nebo si to tvrdě oddřít. Teď stačí jednoduchá aplikace do mobilu, v lepším případě profesionální telemetrie a hned víte, kde leží ten zakopaný pes. Jasně, už to tolik není o řízení, jako spíš o těch brýlatých týpcích od počítačů, kteří vám řeknou „tady by to chtělo o desetinu vteřiny dřív na plyn a o dvě desetiny později na brzdy“, ale na to už se historie motorsportu neptá.

Mám však obavy, že cesta k vavřínovému věnci musí začínat úplně někde jinde. V hlavě. Pusťte si video, kde Walter Röhrl vodí Audi S1 po klikaté okresce, kde se normálně jezdí padesát a pochopíte, kam tím mířím. Jsem totiž přesvědčený o tom, že každý profesionální závodník musí být tak trochu blázen bez pudu sebezáchovy. A tady vám žádná telemetrie nepomůže. Ani mně ne.

29.7.2013 6:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist