Mazda MX-5 (NA a NB)

Chcete opravdové sportovní auto? Tady ho máte. No vážně!

Auto pro radost nemusí mít vysokou poruchovost ani astronomické provozní náklady – pokud zvolíte správně. A málokterý vůz vám za vynaložené peníze poskytne tolik nefalšované řidičské radosti jako tento vcelku nenápadný roadster s poněkud holčičí vizáží. O mnoha silných stránkách Mazdy MX-5 nejlépe svědčí fakt, že podle Guinnessovy knihy rekordů je dlouhodobě nejprodávanějším sportovním automobilem světa.

Stručná historie
Mazda MX-5 přišla na svět v roce 1990 jako dvoumístný roadster klasické koncepce, tedy s motorem uloženým vpředu podélně a pohonem zadních kol prostřednictvím kloubové hřídele. Zahraniční média se rozplývala nad neuvěřitelně hravým podvozkem, nejednou padlo přirovnání k Lotusu Elan – což je v jistých kruzích opravdu významná pocta. Mazda se ostatně netajila tím, že právě Elan byl vývojovému týmu MX-5 inspirací.

Jízda s MX-5 není o výkonech v přímce nebo o mocném příčném zrychlení – a dokonce ani o powerslidech ne, na to nemá ani jedna z pohonných jednotek dost síly. Obdiv nadšenců si vysloužila tím, jak učebnicově se nechá ovládat přenosem váhy: začněte zatáčet s otevřeným plynem a dočkáte se progresivní nedotáčivosti, nádherně komunikované skvělým řízením. Odstavte pravý pedál a přsně cítíte, jak se vyvážení auta postupně mění k neutrálnímu až po přetáčivé, pokud byla vstupní rychlost do zatáčky dostatečně vysoká a ubrání plynu důrazné. Jakmile se vám zdá, že zadek zatáčí příliš rychle, stačí znovu přidat a vyvážení se přesune zpátky dopředu.

Mazda MX-5 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mazda MX-5 fotogalerie

Řidiči uvyklému předokolkám, které jsou těžké na předek, se tohle chování může zdát podle popisu spíš děsivé – zvlášť jestli někdy museli řešit nečekaný přetáčivý smyk třeba v žigulíku nebo staré škodovce. Za volantem MX-5 se ale všechno děje pozvolna, čitelně a vysloveně přátelsky. Pravděpodobně neexistuje lepší volba pro lidi, kteří si chtějí vypěstovat cit a pochopení pro vliv přenosu váhy na ovládání auta. A fakt, že v očích nezasvěcených vypadá Mazda MX-5 jako nevinná hračka pro holky, jen jakýmsi zvráceným způsobem posiluje její přitažlivost.

V letech 1990-2005 prodělala Mazda MX-5 jedinou větší modernizaci, a to v roce 1998, kdy z přídě zmizely obdivované „mrkačky“ a změnila se paleta pohonných jednotek. První drobné inovace se však dočkala už v roce 1994, kdy ke stávající motorizaci 1.6 i (85 kW/116 koní) přibyla ještě osmnáctistovka (98 kW/133 k). Oba agregáty byly atmosféricky plněné čtyřválce se šestnáctiventilovým rozvodem a velmi charakterním projevem. Kterýkoliv z nich lze bez obav doporučit, jsou robustní a spolehlivé. Chcete-li mít jistotu, hledejte vůz vyrobený po roce 1992 – u první MX-5 někdy tekla „vodní pumpa“ a zdrojem potíží může být také regulátor alternátoru.

O rok později byla Mazda MX-5 k dostání také s motorem 1.6i o výkonu 66 kW/90 koní. MX-5 s touto motorizací nepatří mezi fanoušky k vyhledávaným: nedostatek točivého momentu v běžně používaných otáčkách totiž nejde dohromady s radostným charakterem auta.

S rokem 1998 přišla už zmiňovaná větší modernizace. Tyto novější modely snadno pozná i naprostý laik podle oválných předních světlometů. Pod kapotou mohla být opět buď šestnáctistovka (81 kW/110 k), nebo osmnáctistovka (103 kW/140 k) – ta dokonce se šestistupňovou převodovkou.

V roce 1991 následoval drobný facelift, v jehož rámci Mazda MX-5 1.8i posílila na 107 kW/146 k. A v roce 2005 se jedna velká kapitola v historii aut pro radost uzavřela – na trh přišla zcela nová Mazda MX-5 třetí generace, která dnes není předmětem našeho zájmu.

Jak vybírat?
I na českém trhu ojetin je k dostání celá řada různých MX-5, dovezených sem z různých koutů Evropy i ze zámoří. Navzájem se mohou lišit zejména výbavou, a někdy dost zásadně – například samosvorný diferenciál byl k některým verzím dodáván standardně, k jiným na přání a k dalším vůbec ne. Situace se lišila také stát od státu. Ne všechny MX-5 mají ochranné oblouky za hlavami cestujících – šlo o výbavu na přání.

Pokud jde o cenovou dostupnost, nejlevněji pořídíte slabou šestnáctistovku z poloviny devadesátých let, naopak nejdražší jsou série 10th Anniversary a Camel s plnou výbavou včetně „špéry“ a kůže.

Majitelé MX-5 mají tendenci sdílet svoji radost s ostatními, proto se rádi sdružují do klubů. V Česku funguje třeba Czech Owners MX-5 Club. Raději než z no name bazaru bychom hledali vysněné auto právě po klubech – bude sice dražší, ale téměř s jistotou láskyplně opečovávané. Navíc se u členů klubu můžete informovat na historii konkrétního vozu i osobu prodávajícího, nechat si poradit s výběrem nebo se pozeptat, kde sehnat náhradní díly.

V Česku je mezi majiteli MX-5 řada starších mužů, kteří prožívají radost za volantem jinak než ježděním smykem. Rozumí se samosebou, že vůz od takového majitele bude méně náchylný k předčasnému opotřebení než auto, které sloužilo jako učební pomůcka v neoficiální soukromé škole driftingu.

Někdy se můžete setkat s názvem Miata, používaným ve Spojených státech.

Na co si dát pozor?
Typických závad MX-5 není mnoho – vždyť se bavíme o Mazdě. Vysoké provozní spolehlivosti nahrává už její prostá konstrukce s ručně ovládanou střechou (dá se natáhnout jednou rukou z místa řidiče za méně než pět sekund!) a atmosférickými čtyřválcovými motory. Paradoxně je to právě střecha, co bývá nejčastěji zdrojem problémů. Na jejím mechanismu se nemá co pokazit, avšak fólie časem steří a může popraskat. Výměna není triviální ani levná, věnujte tedy prohlídce střechy zvýšenou pozornost.

Už jsme zmiňovali, že o vozů z prvních dvou let výroby mohlo téct vodní čerpadlo, což mohlo vést až k úniku kapaliny a následnému prohoření těsnění pod hlavou. Zajímejte se také o přístup majitele k pravidelným prohlídkám – zanedbaná výměna rozvodového řemene MX-5 nesvědčí (jako ostatně žádnému autu).

Zejména u MX-5 provozovaných na českých silnicích se časem nevyhnutelně přihlásí vůle v táhlech stabilizátorů – neklamným symptomem je jejich klepání.

Zkontrolujte také funkčnost „mrkacích“ světel, a to několikrát, i během jízdy.

A ještě jedna závada je pro MX-5 charakteristická, tentokrát poněkud kuriózní: nedostatečně dimenzovaný klíček zapalování se časem zlomí (ano, ve spínací skříňce!) nebo alespoň ohne. Dostáváte-li MX-5 s původním klíčem, pro klid duše si můžete rovnou pořídit nový.

Kupovat auta po havárii nedoporučujeme nikdy, ale v tomto případě to platí víc než kdy jindy. Ledaže by prodávající přesvědčivě doložil provedení opravy podle standardů autorizovaného servisu. Karoserie vyztužená pomocí odlitků se totiž velmi obtížně rovná a originální „plechařina“ vyjde na hodně peněz. Naopak „pomerančové kůry“ na prazích se nemusíte bát, je to známka původní protikorozní ochrany.

SHRNUTÍ
Věříme, že na to nevypadá, ale Mazda MX-5 se nestala nejprodávanějším roadsterem planety pro nic za nic. Kromě svých jízdních kvalit navíc vyniká ještě spolehlivostí a nízkými provozními náklady, ať už jde o servis nebo třeba pneumatiky. A s jejím vlastnictvím se jaksi automaticky stáváte členem komunity nadšenců. Takže se přestaňte pořád ptát, jaké sportovní auto si máte koupit, a pořiďte si MX-5.

KLADY
Úžasně interaktivní podvozek, komunikativní řízení, nízké provozní náklady, v očích znalců budete za automobilového gurmána

ZÁPORY
Dlouháni se do ní nevejdou, na velké nákupy to není, v očích davu budete za homosexuála

autoweb.cz

30.1.2008 11:03

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist