Beran: Zkušenosti z provozu ze zahraničí – jiný kraj, jiný mrav

Letos jsem v rámci dovolené cestoval do Řecka, jmenovitě na Krétu, přičemž jsem s rodinou využil možnosti půjčit si na místě auto a udělat pár výletů.
beran-zkusenosti-z-provozu-ze-zahranici-jiny-kraj-jiny-mrav.jpg

A protože mne vždy zajímá a zajímalo, jak problematiku silničního provozu pojímají v jiných zemích jiní lidé, doslova jsem se těšil, jak si pěkně zařídím a zapozoruji, jak se s nástrahami automobilového a jiného provozu vypořádávají jinde.

Ostatně přístupů k regulaci dopravy může být víc a všichni se stále ještě „hledáme“. Inspirace přístupy ze zahraničí proto může být zajímavá.

Samozřejmě jsem nečekal nějaké zvláštní rozdíly, neboť Řekové jsou nám civilizačně docela blízko, nicméně, jak se říká – jiný kraj, jiný mrav. První, co mne poněkud překvapilo, ale zřejmě je to důsledek podnebí, bylo, jak všichni, kteří jezdili na motorce, skútru nebo čtyřkolce, jezdili zásadně bez jakéhokoli ochranného oblečení (někteří dokonce jen v plavkách) a zásadně bez helmy, a to i na dálnici. Ne snad že by někteří helmu neměli, ale drželi ji v ruce (marně jsem přemýšlel, proč si ji nedají na hlavu, když už ji mají).

Mladíci a dívenky se letoviskem proháněli na skútrech a čtyřkolkách zřetelně rychleji než padesátkou, divoce se předjížděli a já si jako motorkář představoval, jak se asi pokaždé ošklivě sedřou, když z toho spadnou nebo se srazí. Na druhou stranu, říkal jsem si, to bude bolet hlavně je. Pojďme ale za volant. Nejpodstatnějšího rozdílu, kterého jsem si všimnul, byla výrazná absence svislého a vodorovného dopravního značení. Podle oblíbeného rčení vím, že „slunko je sviňa“, takže možná kdysi bílé čáry na zemi silničáři na Krétě nakreslili, ale v místech, kde jsem jel, z nich moc nezbylo.

Těžko bylo poznat, jestli je ta čára plná nebo přerušovaná nebo vůbec nějaká (např. mezi pruhy). Jestli se auta mají řadit do více pruhů před křižovatkou (zdály se široké) nebo už je to protisměr atd. Chybějící vodorovné dopravní značení by nicméně člověk ještě pochopil a nějak si vždy poradí, skutečné problémy ale způsobovaly chybějící značky označující hlavní silnici. S těmi se nikdo neobtěžoval.

Jak jsem pochopil, jen tam, kde na tom opravdu trvali, tak dali z vedlejší STOPku, ale místní se tím moc nenechali obtěžovat. Z vedlejších vyjížděli rovnou pod kola těm na hlavní ve stylu „kdo dřív uhne“. Ostatně chybějící označení hlavních silnic nutně evokovalo přednost zprava, ale jakákoli snaha takovou přednost dávat obratem znamenala troubení těch za mnou (asi tam mají pravidlo, že kdo jede rovně, tak má přednost). Další typ značek, který zřejmě silničářům na místě došel nebo je slunce a mořská sůl stihly zničit, se týkal označování začátku a konce obcí.

Obec kolikrát zjevně skončila, ale značku ukončující obec vidět nebylo a ani do další obce se neukázala. To bylo nekomfortní hlavně proto, že jsem pořádně nevěděl, jak mohu jet rychle, protože platit pokuty se mi nechtělo. No, místní asi vědí. Největší chaos v dopravě pak nastával v obcích. Místním koloritem je parkovat, kdekoliv vás napadne. Běžným jevem byly zablokované komunikace, protože někdo zaparkoval tak, že projel jen jeden pruh a někdy ani to ne. Nejdřív jsem si myslel, že to jsou výjimečné případy, ale záhy se ukázalo, že je to místní pravidlo. Ostatně policii, která by to řešila, stejně vidět nebylo.

Celkově tamní provoz působil mnohem víc neuspořádaně a připomínal chaotický „boj“ o místo na silnici. Ne snad, že by určitá míra chaosu v provozu nutně vadila (alespoň to nutí lidi u řízení myslet a ne se jen slepě držet značek, jejichž význam a účel nemusí být vždy jednoznačný), nicméně celkově tam na mne chování ostatních účastníků provozu působilo méně předvídatelným způsobem, což nemohu hodnotit jako inspirativní.

Určitě jsem se tam cítil méně komfortně a tamní soudy by (na rozdíl od těch našich) sotva mohly formulovat teorii legitimního očekávání, podle které lze spoléhat na to, že řidiči pravidla v zásadě dodržují. Taková očekávání tam sotva může řidič mít. Neříkám, že je to špatně, ale nemyslím si, že je to funkční přístup.

10.8.2017 10:51| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist