Kottás: Proč se v Americe jezdí lépe než v Evropě

Provoz ve Spojených státech je oproti Evropě v mnohém specifický, jakmile si však zvyknete na několik rozdílů v pravidlech, zjistíte, že jsou vlastně logičtější.

Mnoho lidí může mít o provozu ve Spojených státech špatné povědomí. Jezdí se tu pomalu, americká auta nezatáčejí a policajt vás zatkne i za bagatelní přestupek.

To je možná pravda, na druhou stranu pověstná americká svoboda (jakkoliv můžeme o její míře v dnešní době pochybovat) se tu projevuje i v některých nezvykle logických řešeních.

Po jednom týdnu řízení na Floridě začínám zdejším pravidlům přicházet na chuť a mnohá z nich bych uvítal i u nás. A nejen pravidla, ale i další aspekty života, které souvisejí z řízením auta. Tohle je deset důvodů, proč mi ježdění v USA připadá lepší než u nás v České republice a potažmo v celé Evropě.

1. Doprava na červenou

Známé a snad nejlepší americké pravidlo. Obdoba naší zelené šipky doprava na semaforech, jen s tím rozdílem, že platí až na pár výjimek po celých Státech a na všech světelných křižovatkách. Základní myšlenkou je, že nemusíte zbytečně čekat na zelenou, pokud odbočujete doprava, za předpkladu, že u hranice křižovatky zastavíte a dáte přednost těm, kteří mají zelenou. Rychlé a efektivní. U nás je pro úřady naprosto nepředstavitelné dát občanům takovou míru svobody. Vždyť nejsou schopné ani vypnout semafory v noci…

2. Všichni jezdí rychleji

Rychlostní limity jsou v USA tragicky nízké a s výjimkou několika úseků v Texasu se tu neomezenou rychlostí neprojedete, ačkoliv dlouhé a rovné dálnice k tomu přímo svádějí. Jestli se mi tu po něčem opravdu stýská, pak po německém Autobahnu. Rychlostní limity jsou ovšem minimálně ve městech celkem rozumně nastavené, snížený limit např. u škol platí jen v době, kdy jsou děti ve škole (u nás zřejmě chodí do školy i v neděli) a všude jinde se toleruje 10 mil/h navíc.

Hlavně všichni opravdu jezdí rychleji. Všichni! Občas narazíte na někoho, kdo dodržuje limit a překáží v levém pruhu, většina provozu ovšem jede deset, patnáct, dvacet plus. Na dálnici se sedmdesátkou tak můžete relativně bezpečně vůči policejnímu radaru uhánět i devadesátkou, tedy 145 km/h. A to už je příjemná cestovní rychlost.

3. Levné palivo

USA není zrovna daňový ráj, obecně tu však jsou všechny daně poměrně nízké, což se projevuje na cenách paliv. Obdobně levné jsou i poplatky za užívání silnic. Dálnice jsou úplně zadarmo, platíte jen pár dolarů mýtného na mostech. Galon benzínu stojí na Floridě průměrně 2,35 dolarů, tedy zhruba 15,6 korun za litr. To je víc než polovina našich cen! K vzteku je ovšem skutečnost, že tato druhá polovina je prakticky tvořena daněmi. Spotřební daň na paliva činí 12,84 korun za litr, k tomu přičtěte dalších 21 % DPH, které platíte i ze spotřební daně – no není to absurdní, platit daň z daně? A co za to dostanete? Jenom děravé silnice, předražené cyklostezky a více buzerační policejní techniky…

4. Policie vás nezastaví

Tím se oslím můstkem dostáváme k vymáhání zákonů. Policejní auta jsou vidět, ovšem nikoliv tak často jako u nás. „Zabukaření“ s radarem tu také neprobíhá v takovém množství. Navíc vás jen tak pro nic nezastaví. Namátkové kontroly jsou totiž nezákonné, takže vás policie nebude zdržovat kvůli povinné výbavě. Na druhou stranu když už vás zastaví, máte téměř jistotu, že jste něco provedli, a pravděpodobně budete platit.

5. Žádná přední značka

Víc jak polovina států USA vyžaduje přední SPZ, nicméně třeba na Floridě a obecně v zemích na jihovýchodě přední značku mít nemusíte. Nejenže auta vypadají pěkněji, máte také větší pocit svobody, že nejste šmírováni na každém rohu. Rychlostní kamery tu nepotkáte a kamery na červenou (které fotí zezadu) jen zřídka, navíc většinou u nich naleznete informační ceduli. A když je odbočování doprava na červenou povolené, vlastně nemáte důvod porušovat tento předpis. Za jistých okolností můžete na semaforech dokonce i doleva nebo rovně na červenou.

6. Logické dopravní značení

Jestli je něco u nás opravdu nepříjemné, pak právní nejistota plynoucí z chaotického dopravního značení. Někde je značek přehnaně moc, jinde zase chybí úplně, v USA mají ve všem pořádek. Značky jsou psané slovem, nikoliv symboly, takže hned víte, co se po vás chce. Rozměrově velké a tudíž dobře čitelné. Logicky umístěné, takže chápete, odkud kam platí. Varovné značky dávají smysl a skutečně varují před nebezpečím. A v neposlední řadě jich není mnoho, takže sledujete provoz před sebou místo luštění rébusů. Mimochodem, i silnice tu jsou kvalitnější. Občas narazíte na nějakou prasklinu, ale vyloženě díru aby člověk pohledal.

7. Možnost podjíždět zprava

Levopruhařů je tu nepoměrně více než kdekoli v Evropě, s „left-lane squatters“, jak se jim tu říká, se ovšem tak nějak počítá a jsou méně otravní než u nás. Většina států má zákony, které říkají totéž jako ty naše, tedy jezdí se vpravo a vlevo jen kvůli předjíždění, na druhou stranu ve většině případů je povolené podjíždění zprava, nebo alespoň zákonná úprava je celkem vágní. Provoz je navíc hustý, takže čekat, než všichni předjedou jeden kamion a zase se zařadí doprava, by bylo nekonečné. Prostě to vezmete zprava a hotovo. Nikdo vám nebude nadávat ani vás trestat. Je to navíc celkem bezpečné, jelikož „skvoteři“ větškou nemají vůbec žádnou snahu uhnout doprava, takže riziko střetu v pravém pruhu v momentě podjíždění je minimální.

8. Kamiony jezdí rychleji

Nákladní auta jezdí také rychleji. Limity totiž nerozlišují kategorie vozidel, tudíž číslo na ceduli platí pro všechny. Takže kamion s návěsem to klidně metelí sedmdesátkou, tedy 112 km/h, a nikomu to nepřijde nebezpečné. Také se nestává, že se nějaký šnek táhne za kamionem a najednou se rozhodne předjiždět, zatímco vy na Autobahnu letíte přes dvě stě. Provoz je tu relativně plynulý a bezpečný právě proto, že všichni jedou podobně, včetně náklaďáků, a pokud chcete někoho předjet, můžete kudykoliv, jelikož s tím ostatní tak nějak počítají.

9. Stopka ze všech směrů

Většina křižovatek je řízená semafory nebo je jasně daná hlavní a vedlejší silnice, v rezidenčních oblastech však často narazíte právě na „čtveritou stopku“ neboli „4-Way Stop“, kde zastavit a dávat přednost musí každá ulice v křížení. Funguje to na jednoduchém systému „první dovnitř, první ven“, takže si auta nedávají přednost podle toho, kdo zrovna přijel zprava, nýbrž podle pořadí, ve kterém na křižovatku přijela. Občas může dojít k rozporu, kdo byl vlastně v křižovatce dřív, na druhou stranu řidiči tu jsou všeobecně klidnější a prostě si ukáží. Jednoduché, funkční a spravedlivé.

10. Nikde žádná nafta

Američanům nafta obecně příliš nevoní a na některých čerpacích stanicích ji ani nenatankujete. Dokonce i některá nákladní auta a autobusy jezdí na benzín. Výsledkem je tak nejen o trochu čistší vzduch bez typicky kyselého zápachu, ale také hezčí soundtrack. Zkrátka odnikud neslyšíte dieselové klapání, jen melodické šestiválce a bublající osmiválce. Jasně, občas někdo zatopí pod kotlem osmiválcovému Cumminsu v monstrózním pick-upu a ponoří celou ulici do oblaku černého dýmu, ale to je vlastně hezká podívaná. Pořád hezčí, než ztuněné a přečipované Golfy…

Bonus: Všude super káry

A tím se dostáváme k bonusovém bodu. Po USA jezdí spousta úžasných aut – od starých amerik, které nemáte šanci nikde jinde potkat, přes hezky upravená auta až po drahé supersporty. Zkráta tu najdete úplně všechno! Dokonce i Škodovky…

20.4.2017 9:01| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist