Test Toyota Land Cruiser Executive 2.8 D-4D pohledem ženy: Když to dobré nezestárne

Robustní hračka do terénu nezestárla ani o píď. A to je tu s námi už více jak 7 dekád.
20230212_132650-1100x618.jpgCelá galerie 39 Zdroj: Sabina Sarkisovová

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.2

První Land Cruiser spatřil světlo světa již před mnoha lety a stále zastává pozici toho robustního pracanta, který se vizuálně a technologicky vyvíjí a jednoduše řečeno zůstává pořád mlád a svůj. Proto si může dovolit být prodáván v 190 zemích světa. Terénní schopnosti v kombinaci s vizuální líbivostí, praktičností v podobě svezení 7 osob a nestárnoucím charakterem. To vše dohromady vytváří fungující soukolí, které nás všechny jednou přežije.

Elegán s terénní duší

Mám ráda, když jsou velká auta zvenku zpracována tzv. hezky na omak a okuk. Co to znamená? Ač může znít zmiňovaná „hláška“ trochu infantilně, vystihuje můj vztah k off-roadům. Když má auto pěkně „naladěné“ křivky, po kterých můžete jet rukou a cítíte, že jednotlivé linie na sebe hezky navazují a mají svůj účel, hned je mi lépe po těle. To jde samozřejmě ruku v ruce s oním pohledem.

A Toyota Land Cruiser tohle splňuje na jedničku. Výrazně tvarovaná kapota doplněná černým deflektorem (ochranou proti odlétajícím kamínkům) hraje při prvním setkání s tímhle velikánem hlavní roli. Hned mám pocit, že takhle má reálné off-roadové auto vypadat. Protože jsem dostala testovací auto ve výbavě Executive, tedy té nejvyšší, měla jsem možnost se pokochat paketem Black. Jak z názvu vyplývá – hodně exteriérových prvků je zvoleno v černé barvě. Mřížka chladiče je kompletně v tmavém chromu, v černém provedení je i lemování kolem mlhovek, nechybí černě lakovaná zrcátka. To vše zasazené do bronzového barvy karoserie s názvem Avant Garde. Ladí to spolu neskutečně. Vytváří to pocit sice velkého pracanta, ale v elegantním hávu. Tuhle kombinaci já kvituji.

Deflektory najdete i na postranních oknech, a z onoho pohledu ze strany si nelze nevšimnout černých střešních ližin a zatmavených bočních oken, která dávají pasažérům dostatek soukromí. To vše je doplněno 19palcovými koly.

Zezadu si hlavní slovo bere nápis „Land Cruiser“ umístěný v tmavém chromovém rámečku s legendárním znakem Toyoty nad sebou. A k tomuhle autu neodmyslitelně patří i tažné zařízení.

Z extérního pohledu působí auto velmi robustně, vyčnívá na silnici jak svou výškou, tak i rozměry – na délku 4,8 metru, na výšku i šířku skoro 1,9 metrů. S tím vším je při jízdě třeba počítat.

Stará dobrá klasika

Pohodlně se usaďte a vítejte ve starém dobrém, samozřejmě voňavějším Land Cruiseru. Je tu setsakra dost místa (já ani nevím, jestli to mohu posuzovat, když mám 163 cm), hodně madel – miluju madla – chytneš se, kde můžeš a dávají prostě jakousi jistotu, a hlavně je tu „čudlíkový“ ráj. Je logické, že v terénním autě by dotyková tlačítka nebyla úplně praktická, ostatně, pokud chcete něco přepnout, může vám prst jednoduše sklouznout. V téhle Toyotě se ale snadno naučíte, že všechno má své tlačítko. Ať je to nastavení klimatizace, jízdní režimy nebo menu infotainmentu. Jen tedy tlačítko pro vyhřívání volantu mě svou pozicí, skrytou za volantem na přední desce, překvapilo a na první ani druhý pohled jsem ho neviděla, a objevila jsem ho, až s nepřirozeným vykloněním se do strany.

Jinak je větší volant vkusně zasazen do přístrojové desky, kde máte možnost se „vrátit“ do doby analogové a užít si reálné fyzické budíky. V prostředním tunelu pak nepřekvapí multimediální systém lehce zastaralého, ale pořád dobrého charakteru. Co je starší, nemusí být nutně zlé, ne? Ba naopak. Někdy to prostě chcete klasické a jednoduché.

Celkově je vnitřek vozu velmi vzdušný, chválím omyvatelnost použitých materiálů včetně syntetické kůže na sedačkách.

Místa na sezení je i dost na zadní „lavici“. Najdete zde i hafo odkládacího prostoru.

Co nelze vynechat je zavazadlový prostor. Ten se mimochodem otvírá jako standardní dveře a nevyklápí se směrem nahoru. I díky tomu se můžete těšit z celých 621 litrů kufru, a když sklopíte i druhou řadu sedaček, tak 1151 litrů. A pokud chcete, je možné si přikoupit i 3. řadu sedadel, a to v případě, že máte velkou rodinu a chcete s ní zažít terénní radovánky.

Charakter v pohybu

Co je na Land Cruiser unikátní, a zároveň neskutečně přitažlivé, je ta variabilita pohybu. Při jízdě na suché silnici na sobě sice nechává znát, že je větších rozměrů a váhy, ale dokáže s tím náramně pracovat a vy se vezete jak v bavlnce. Pak tu máme silnice, jejichž povrch pokrývá vrstva roztávajícího se sněhu v kombinaci se štěrkem. Tam, kde standardní sedany, prostě klasická auta jedou krokem, protože je jízda nevyzpytatelná – klouže, drncá, tam se Land Cruiser šťourá v nose a rychlostí 90 km/h si to šine dopředu. Jasně, víte, co máte pod pneumatikami (kdo by ten odlítávající štěrk neslyšel, by byl hluchý), ale ono nastavení auta a adaptivní podvozek velmi dobře čte terén a dokáže s ním pracovat při správně zvoleném jízdním režimu. Jízda na čistém sněhu je pak už taková třešnička na dortu, protože na tohle je, mimo jiné, tento stroj koncipován.

Největší potěšení ale mají samozřejmě řidiči odvážlivci, kteří využívají plný potenciál vozu a ženou ho do terénu. Tam je doma. Nejen svým vzezřením, ale veškerými schopnostmi typu velké světlé výšky, systémem Crawl Control, který v terénu udrží nastavenou rychlost a vy se můžete věnovat pouze volantu, kineticko-dynamickému systému zavěšení, který v terénu odpojí stabilizátor a díky nezávislému zavěšení se každé kolo může individuálně přizpůsobit reliéfu terénu. Samozřejmostí je pak možnost si zvolit režim ve smyslu terénního charakteru – znáte to. Bahno/písek, kameny atd. Nebo se díky 360stupňové kameře můžete dívat kolem auta či si monitorovat úhel natáčení kol.

Land Cruiser se prodává s 2.8litrovým přeplňovaným vznětovým čtyřválcem a je spřažen s šestistupňovou automatickou převodovkou. Ta pracuje precizně, motor drží v ideálních otáčkách a změna rychlosti probíhá opravdu čistě bez škubnutí. Co mě potěšilo, byla i finální kombinovaná spotřeba, která zahrnovala jak jízdu na dálnici, tak v terénu, a na sněhu. Činila 10,2l/100 km. Pěkné číslo.

Toyota Land Cruiser je klasik. Nikam se nežene, když nechcete, což ale neznamená, že to neumí. Baví ho veškerý terén a usmívá se z velké výšky na své menší sourozence. Tahle legrace s neustálým pohonem všech kol, redukční převodovkou a uzávěrkami diferenciálu vám vykouzlí úsměv na tváři a pokud se o ni budete dobře starat, tak spolu půjdete nejspíš do důchodu. Jen ta cena je lehce „au“. V nejvyšší výbavě začíná na 2 000 000 Kč.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Spotřeba v testu (l/100km)10.2
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)150 (204) /3400
Točivý moment (Nm)500
Nejvyšší rychlost (km/h)175
Spotřeba paliva (l/100 km)9,3–9,7
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4840
Šířka (mm)1885
Výška (mm)1890
Rozvor náprav (mm)2790
Provozní hmotnost (kg)2135-2410
Celková hmotnost (kg)2990
1.3.2023 9:43| autor: Sabina Sarkisovová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist