Úchvatná Toyota GR Yaris dostala více výkonu, automat a ovladače přepracované tak, aby šlo stabilizaci snáze vypnout

Objektivně skvělá Toyota GR Yaris má po faceliftu. Na nějaké drobné úpravy typu jiného designu sice došlo, ale to není podstatné. Divoký Yaris prošel kompletní proměnou, která přinesla tužší karoserii, lepší podvozek, přepracované ovladače, více výkonu a nově bude k dispozici také automat. Prodej na evropském trhu odstartuje v létě.
toyota-gr-yaris-2025-12-1100x618.jpgCelá galerie 17 Zdroj: Tiskový servis Toyota

Toyota oficiálně představila facelift pro model GR Yaris. Skvělé sportovní náčiní je v době elektrické celkem vzácný úkaz a ještě vzácnější je fakt, že japonská automobilka vzala tuhle modernizaci pořádně od podlahy, přidala výkon a do nabídky zařadila také automatickou převodovku. Nadšenci se možná budou chytat za hlavu, jenže realita všedního světa je taková, že tímto krokem se výrazně rozšíří okruh potenciálních zákazníků. To by mělo zvednout prodejní čísla, což se ale v dnešní emisní šílené době u takto neekologického auta skoro až nehodí. Nicméně my z toho rozhodně máme radost. Čím více GR Yarisů na silnici, tím lépe!

GR Yaris získal po faceliftu určité změny na vnější karoserii, ale to jsou jen drobnosti. Nakonec i samotná automobilka úpravy designu zmiňuje až na samotném konci tiskové zprávy. Důvod je prostý. Všechno, co bylo předěláváno, se týkalo mnohem zásadnějších oblastí, zejména jízdních vlastností a řízení. Toyota sama říká, že si GR Yaris sice fanoušky okamžitě získal, ale že ve vývoji rozhodně nespali na vavřínech a místo toho za dobu existence modelu sbírali ohlasy jak od veřejnosti, tak od závodních jezdců. A podle této zpětné vazby se pak auto předělávalo.

Více výkonu + automat

GR Yaris dostal v první řadě více výkonu. Tříválcový agregát posílil z původních 261 na 280 koní, točivý moment narostl o 30 Nm na 390 Nm. Nejde ale o nějaký laciný chiptuning. Motor prošel úpravami také s ohledem na spolehlivost. Nově tak má posílené rozvody, výfukové ventily dostaly nový materiál, narostl tlak vstřikování, dokonce byly vyměněny i písty a k dispozici bude něco jako „chladicí paket“ pro okruhové svezení, kdy vůz dostane přidaný chladič a upravené sání.

Druhou zásadní novinkou je rozšíření nabídky o verzi s automatem. Půjde o osmistupňovou převodovku. Oficiální název zní GAZOO Racing Direct Automatic Transmission, neoficiální informace zmiňují automat od společnosti Aisin. Toyota přidala senzory, podle kterých automat řadí, takže ten se bude rozhodovat také podle údajů o tom, jak řidič šlape na plyn a jak brzdí. To má přinést přesnější volbu rychlostních stupňů v automatickém režimu řazení. Manuální šestistupňová převodovka samozřejmě v nabídce zůstává, stejně jako pohon všech kol s diferenciály Torsen na obou nápravách.

Tužší podvozek, tužší karoserie

Zásahy do karoserie nejsou v rámci faceliftů moc obvyklé, ale GR Yaris není normální auto. Toyota přidala počet svarů a požito je o 24 % více strukturálního lepidla. Tuhost karoserie by měla být díky tomu vyšší o zhruba 13 %. Přední tlumiče jsou připevněny větším počtem šroubů a měnily se také pružiny. Celkově má GR Yaris nabízet ještě lepší jízdní vlastnosti.

Toyota pak přepracovala dokonce i interiér, opět podle ohlasů od uživatelů. Vyloženě zábavným detailem je přesunutí tlačítka pro vypnutí stabilizace tak, aby ho měl řidič lépe po ruce a mohl stabilizaci rychleji vypnout. Stejně tak došlo k přemístění tlačítka výstražných blinkrů. Kvůli lepšímu výhledu byl o 50 mm snížen horní okraj přístrojového štítu, novou pozici má vnitřní zpětné zrcátko a středový panel je o 15° více natočen na řidiče. Sedadla jsou posazena o 25 mm níže a s tím se také změnila pozice volantu.

Nový GR Yaris vypadá už teď velmi slibně, takže se na něj fakt těšíme. Novinka si aktuálně odbyla premiéru na autosalonu v Tokiu, do Evropy by měla dorazit v létě letošního roku.

13.1.2024 7:20| autor: Lukáš Dittrich | zdroj: Tiskový servis Toyota

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist