Staří lidé v autech zabíjejí chodce. A chodci si nic jiného nezaslouží

Chodci mají, pokud jsou na přechodu a svítí jim na cestu zelený panáček, přednost. Což ale neznamemá, že jim nehrozí nebezpečí, právě naopak.
nehodapolicie-1100x618.jpg

Jsem ve svém okolí vyhlášený tím, že nesouhlasím s tím, aby staří lidé řídili auto. Chápu, že stáří je relativní pojem, život moderního člověka se prodlužuje, nicméně schopnost řídit bezpečně auto bohužel ne. Reflexy už nejsou jako dřív, zrak, navzdory možným operacím a technologiím, se horší. Vždy říkám, že tak jako prezidentem se nestane člověk v osmnácti letech a potřebuje získat zkušenosti a zestárnout, u řízení to platí opačně.

Starý člověk za volantem je pak neřízenou střelou, která zabíjí s účinností smrtícího plynu. Nedávná dopravní nehoda v pražské Hostivaři je toho důkazem. Senior vjel na přechod pro chodce v době, kdy mu svítila na semaforu červená a chodci měli zelenou. Na místě dva zabil, další dva byli převezeni do nemocnice s těžkým zraněním. Pamatuji si také na jinou nehodu, tuším z Ostravska, kde senior vjel na přechod pro chodce, na kterém přecházely děti ze školky. Naštěstí nezabíjel, pokud mne paměť neklame, před auto se vrhla učitelka a děti zachránila svým tělem.

Téma starých lidí v autech nicméně není tématem, kterému bych se chtěl dnes věnovat, jakkoli je to podle mého názoru zásadní. Tak jak (samozřejmě až na výjimky) mladí řidiči zabíjejí zejména sebe v zatáčkách při nepřiměřených rychlostech a nevěnování se řízení (vzpomeňme s pietou na dvě dívky z Mostecka, které se navíc natáčely na mobil), tak ve městech a okolí řídí poloslepí senioři s reflexy a reakcemi lenochoda tříprstého. Podle mého názoru by neměli staří lidé řídit. Kontroly, ty lékařské, nefungují, sám vím o případech, kdy geront dostal potvrzení od lékaře a reálně nebyl ve stavu, kdy by měl sedat za volant (nejsem lékař, nehodnotím já, ale vycházím z prohlášené samotného startce, že „má občas okna, výpadky a neví, co se děje“). Chcete takového řidiče potkat v zatáčce, například když nasněží? Já ne.

Ale jak říkám, dnes mi jde o něco jiného. O někoho jiného. O chodce. Chodci podle mne nechápou jednu zásadní věc. A to, že jakkoli jim svítí zelená na semaforu a jsou na přechodu, neznamená to, že by měli vstoupit jako ovce na zebru s pocitem stoprocentního bezpečí. Ne, ne, ne. Hostivařská událost je jasným důkazem. Chápu, že doba tomu jde naproti. Se sluchátky na uších a zrakem upřeným do mobilu je člověk rád, že nezapomene přijímat potravu a vylučovat v čase a místě tomu určeném. Krom toho v Hostivaři se bohužel sešel starý člověk v autě i na přechodu… Nicméně v letargii davu na chodníku je třeba si uvědomit, že jsem na přechodu a rozhlédnout se? Ehm, proč, když mám zelenou a lidi kolem mne jdou do silnice také?

No protože fyzika funguje, a to zcela v souběhu s logikou přírody. A v přírodě platí, že silnější pes… Ne, odpustím si vulgární přirovnání. Prostě platí právo silnějšího. Lev sežere pakoně. Štika si dá k obědu cejnka. Káně slupne myš. A auto (reálně kus kovu s hmotností několika tun a hrozivou kinetickou energií) rozmašíruje člověka. Osobní auto ale „nepřepere“ náklaďák naložený dřevem, náklaďák neobstojí v konfrontaci s vlakem. Tak to prostě je.

Myslet si z pozice chodce, že mne na přechodu ochrání zelený panáček, je mylné. Co brání chodcům, aby se před vstupem na přechod pro chodce, i když jim svítí zelená, rozhlédli? Lenost, pohodlnost, neznalost. Já nejsem paranoidní, ale pokud jsou tady případy, jako je ten hostivařský (mimochodem jsem si tam v autě pěkně postál a popojížděl kolem poházených „pozůstatků“ na silnici), tak mě to utvrzuje v tom, že je třeba dávat si opravdu pozor.

Já už jsem kdysi navrhoval, aby auta řízená starými lidmi byla označována. Pokud má začátečník na kapotě vozu „Z“, tak geront v autě by podle mého názoru měl mít povinně oranžový majáček na střeše. Ale opět, sklouzávám k jinému tématu, než jsou chodci. Když se rozeběhnete proti zdi, náraz, zranění, pohmožděniny, které si přivodíte, nebudou nic proti tomu, co se stane, pokud do vás najede auto v šedesátikilometrové rychlosti.

Problém je podle mého názoru v tom, že občané na chodnících nejsou občané, ale spíše ovčané. A dál budou sebevražedně vstupovat na přechody pro chodce a dál se nechají válcovat auty, ve kterých řidiči přehlédnou svou červenou na semaforu. Anebo v horším případě jen nedají pozor a nevezmou v potaz, že na dvouproudovce auto vedle zastavilo před přechodem a pravděpodobně je tam člověk, i když zatím není vidět.

Abych se na konci zamyšlení vrátil k nadpisu, který možná na první pohled zní příliš radikálně – bohužel to tak je. Staří lidé za volantem způsobují dopravní nehody. A chodci si nic jiného nezaslouží, pokud vstupují do silnice, aniž by se rozhlédli, navíc jak je dnes módní s mobilem v ruce a mnohdy sluchátky na uších, není jim podle mého pomoci a podle Darwinova zákona jsou odsouzeni k tomu, že dříve nebo později se jim tento přístup nevyplatí. V lepším případě jenom tak, že narazí do pouliční lampy. Napadá mne, že by třeba pomohlo, když by při každém rozsvícení zeleného panáčka ještě zazněl zvukový signál, klakson, který by chodce probudil z letargie. To už jsme ale pak tak blízko nesvéprávnosti, že dalším krokem by nutně muselo být zavedení osobních asistentů, kteří by u přechodu čekali a po jednom by každého chodce převedli přes přechod na druhou stranu „za ručičku“.

27.3.2018 10:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist