Práce automechanika? Zájem o obor klesá, řemeslo je téměř na vymření

mechanik-1100x618.jpg Zdroj: archiv redakce

foto: Newspress.co.uk

Jak moc je složité najít automechanika? Je to složitější, než by se mohlo zdát, a to hned ve dvou ohledech. Zaprvé, když jako majitel auta a potencionální zákazník hledám někoho, kdo by mi opravil moje auto. Autorizovaný servis nemusí být zárukou kvality, sám jsem se přesvědčil nedávno, když jsem přijel do jednoho s drobnou záležitostí a odjel s autem v takovém stavu, že jsem se nestačil divit. Drobnost byla sice vyřešena, nicméně mechanik způsobil jinou závadu, která mne ve výsledku stála čas, když jsem řešil nepojízdné auto, peníze za odtah a pak další částky v řádech desítek tisíc, abych auto uvedl opět do původního stavu. To vše jsem samozřejmě platil ze svého a teď je přede mnou nemilá etapa procesu, a to dostat peníze ze servisu, který toto vše způsobil. A ano, najít si jiný servis, což bude problém, protože tento byl považován za jeden z těch nejlepších a pokud půjdu jinam, nebude to asi lepší.

A v druhém případě je složité najít automechanika, pokud provozujete autoservis. Možná si vzpomenete, jak jsem před rokem (a před tím před rokem a před rokem) psal zamyšlení nad tím, jak známý hledá zaměstnance do autoservisu zaměřeného na značku Porsche. Zmiňoval jsem, že je obtížné najít mechanika, když z celého jednoho ročníku učňovského střediska jeden jediný člověk chce jako automechanik pracovat. A situace bohužel není lepší, rok se s rokem sešel a já se opět informoval, jak to teď na trhu práce s automechaniky vypadá a není to o moc růžovější, Minimálně ne v tom, že by mladí a vyučení chlapci chtěli to, co se naučili/čím se vyučili, reálně dělat. Nechápu – několik let se učím teorii i praxi jen proto, abych vše s čerstvě vystaveným výučním listem hodil za hlavu? Bohužel ano, tak to funguje.

Nepřehlédněte:
Nabízím znovu práci – volné místo automechanika, nástup ihned!

Ono automechanik, až na výjimky, bude zřejmě dost svérázný živočišný druh. Když se podívám na situaci ve partnerském servisu Porsche, tak tam už po několika letech na trhu nemají nouzi o zájemce, podnik se etabloval, a je v pozici, že nehledá „za každou cenu,“ ale snaží se, když už, najít zaměstnance jako spolehlivé partnera. Každopádně provozovatel při pohybu na trhu práce s automechaniky narážel na jednu věc. Dejme tomu, že v „našem“ neautorizovaném servisu Porsche je základní plat 30 tisíc Kč čistého, u jiných servisů berou mechanici mnohem méně peněz za více práce, a já bych řekl, že ne tak zajímavé práce, jako je servis německých sportovních aut. A přesto se tito zaměstnanci drží svých pozic, nehledají jiné možnosti, neučí se jazyky, nesnaží se zdokonalovat v tom, co dělají, nechtějí se posunovat dál.

Zajímavé v kontrastu se situací v „poršácké“ dílně, kde jsou zaměstnanci, pokud mají zájem (a oni mají) vysílání na školení, kurzy, semináře, naposledy tuším absolvovali nějaké školení ohledně renovace interiérů. Nebo lakování? Už nevím, každopádně pracují nejenom na autech, ale také na sobě.

Abych asi pomyslně ukončil několikaletý „časosběrný“ blog na téma „nabízím práci automechanika, nástup ihned,“ tak řeknu, že ano, pokud má někdo zájem pracovat v dobře zavedeném servisu specializujícím se na vozy značky Porsche, může se ozvat do dílny, v Porška.cz se rádi setkají a proberou možnosti, nicméně je zapotřebí hned na začátku říct, že se bavíme o zájemcích, kteří se nebojí práce, mají rádi auta, rádi se učí nové věci. Nicméně tým v servisu je podle vyjádření vedoucího skvěle sehraný, fungující, přátelský. Trvalo to pár let, ale „sedlo si to.“ Přesto mám ale obavu, že (obecně) je automechanik obor, který je na vymření. Kde se mají nová mechanici brát, když mladá generace míří z učňovských středisek namísto do praxe k heveru za pultíky rychlého občerstvení, k přepážkám nově otvíraných bank, k prodejcům životního pojištění či do realitních kanceláří? Jediným východiskem se pak zdá totální přechod od fosilních paliv k elektrickému pohonu, namísto automechaniků nám pak auta budou opravovat elektrikáři?!

Doporučujeme:
Na D1 platí zákaz jízdy v pravém pruhu. Kdo tam vjede, zemře!

 

 

4.6.2018 2:57| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist