Rakovan: Nabízím znovu práci – volné místo automechanika, nástup ihned!

Jak složité je najít dobrého automechanika? Velmi, velmi složité. Nejsou lidi, zájem či adekvátní mzda?

Rok se s rokem tak nějak sešel a já tady mám další, již třetí zamyšlení na téma Jak složité je najít automechanika.

Tedy jinak, jak složité je najít dobrého automechanika. Pokud si vzpomenete – nebo kliknete na odkaz na předchozí článek z loňska a předloňska, tak přijdete na to, že jsem se před pár lety pokusil zmapovat aktuální situaci na trhu práce v oboru automechanik.

A to z důvodu, že jsem řešil danou věc a potřebu našeho partnera, nezávislého prodejního a servisního centra vozů značky Porsche sídlícího v pražském Braníku. Prostě tradiční práce automechanika, ať v obecné rovině, nebo specialisty elektrikáře či klempíře… Mrkněte prosím na první a pak na druhý článek, ať pochopíte souvislosti a víte, na co navazuji.

Jaká je situace letos? Stále velmi podobná, servis opět hledá nové zaměstnance, pod vlivem expanze a vytvoření nových pracovních pozic vyvstala potřeba nových automechaniků a je dobré si uvědomit, že díky dané historii už to není tak tristní jako na začátku, teď už se ozývají sami mechanici a ptají se na práci.

Respektive není to tak růžové, lidé se ptají na práci, ale automechaniků je jen zhruba polovina z nich. Ta druhá jsou lidé, kteří hledají práci v autoservisu, ale nejsou vyučení. Asi pětina z této množiny je zručná, jak ukazuje zkušenost, zbytek je nevyučený a bohužel ne právě šikovný. Polovina, která prošla učením a má výuční list oboru automechanik se pak dělí zhruba ve stejném poměru, jedna pětina si může stoupnout ke zvedáku, geometrii, postu elektrikáře či klempíře a začít hned pracovat, zbytek je, navzdory vyučení, překvapivě pro práci nevhodný. Polovina zbytku je sice vyučená, ale práci nikdy nedělala, polovina je vyučená, má praxi, ale není zručná.

Budeme-li mluvit o „našem“ servisu, tedy o servisním centru Porsche Park, tak tam samozřejmě hledají aktuálně „hotového“ automechanika, který může přijít a začít pracovat, stejně tak ale dokáží přijmout člověka s minimem praxe, pokud je zručný a loajální a chce se učit, a mechanika z něj vychovat. Pro zajímavost a bez sarkasmu, protože si vážím lidí, kteří hledají práci a chtějí pracovat, ty nejvzdálenější obory zájemců dotazujících se v Porsche Parku na práci byly asi – hotelnictví (přišel jeden recepční), IT (programátor který celý život neměl v rukách nic jiného než počítač a myš) a zahradnictví (pán po padesátce s praxí s pěstováním okrasných dřevin). Jakkoli lidsky prý byli tito zájemci sympatičtí, odborně nikoli.

Přidám ještě poznámku o tom, že je zde poptávka po automechanicích, jak ji vnímám, velmi silná, vídám inzeráty v novinách, nabídky na internetu, dokonce denně jezdím kolem žoviálního bilboardu, který nabízí práci automechanika, jak jsem ale zjistil, je to také otázka peněz – schválně jsem si udělal rešerši, někam zkusil zavolat, něco poptal a přišel jsem na to, že řada nabídek je nereálná, respektive odrazující a nezajímavá po finanční stránce.

Nebo jinak, myslím si, že zavolat na nabídku práce automechaniku a zjistit, že mi nabízejí 14.000 Kč měsíčně jako plat, dál se angažovat nebudu. Myslím, že zručný automechanik si zaslouží jiné ohodnocení, pokud pracuje tak, jak má, a to vyšší… na druhou stranu očekávat plat špičkového manažera z nejvyššího vedení Microsoftu by bylo nepatřičné.

Jaký je tedy závěr tohoto letošního zamyšlení? Obecně bych řekl, že situace je pořád stejná, taková, jakou jsem ji popsal vloni a předloni. Optikou dotčeného servisu Porsche Park pak lepší v tom, že se servis etabloval, získal zvučné jméno, přesvědčil nejenom své klienty o svých kvalitách a kompetencích, ale také potencionální zaměstnance. Ti, pokud by tady byl aktuálně zájemce o práci v Porsche Parku, pak ví, že nastupují do rozvíjející se firmy s pracovní náplní na zajímavých vozech, možností růstu, přátelského, až rodinného prostředí.

Jinak ale obecně mám obavu, že se, podobně jako v gastronomii, situace v oboru automechanik, počínaje odchodem čerstvě vyučených v oboru odcházejících z učnňáku rovnou mimo branži, a konče vyčpělými pokoutními garážovými hazardéry slepujícími jedno auto ze tří bouraček „bez dokladu“, nijak nelepší.

foto: Shutterstock.com

28.3.2017 7:29| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist