Výběr autoservisu je jako hledání jehly v kupce sena

Hledáte servis pro svého plechového miláčka? A víte, na co si dát pozor a na co máte nárok? Nenechte se oklamat, správný výběr vám ušetří nervy i peníze.
vyberservisu.jpg

Možná si myslíte, že výběr vhodného autoservisu je snadný, ale v dnešní době, kdy se cítí být expertem každý, kdo rozezná šroubovák od sekačky na trávu, a kdy spoustu servisů vydělává na okrádání zákazníků, nejde zrovna o lehký úkol. Přitom výběr dobrého autoservisu šetří čas, peníze i nervy majitele vozu. Pojďme si připomenout pár základních rad, jak autoservis vybírat a na co si dát pozor.

Zejména pokud máte v garáži nějakého exota, případně jen něčím specifický youngtimer či běžnější model, avšak do jisté míry technicky odlišný od běžné automobilové konfekce, je opravdu dobré svěřit jej do rukou zkušenému mechanikovi – ideálně pokud má zkušenosti s daným modelem vozu. Vždyť škod vzniklých z nezkušenosti vzniká v autoservisech celá řada. Můžeme zmínit třeba Citroën C2 s robotizovanou převodovkou SensoDrive, kterou je před demontáží nutné pomocí diagnostiky přepnout do servisního módu – a ano, známe případ, kdy to automechanik neudělal a kvůli tomu došlo k jejímu poškození.

Jiný příběh, co napsal sám život přibližuje neštěstí brněnského mechanika, který při sundávání kola z Audi RS6 klepnul diskem do keramického brzdového kotouče, který na rozdíl od ocelových kotoučů něco takového nevydrží a praskne. Škoda 220 000 Kč! A teď pro změnu poněkud úsměvný příběh zelenáče, který právě nastoupil do svého prvního zaměstnání. Své kolegy dlouho dobře bavil, když dostal do opravy starou dobrou Škodu 120 a přes půl hodiny kolem ní marně kroužil s diagnostikou v ruce, hledajíc, kam jí má zapojit. Zkrátka a dobře zkušenosti jsou velice důležité. Nechceme tím říct, že se máte vyhýbat servisům s mladými mechaniky, ale pokud nad nimi bude bdít ostřílený servisman, může vám to ušetřit čas i starosti.

V dnešní době, kdy není zárukou dobře odvedené práce ani značkový autoservis, lze jen doporučit vyhledávání referencí na internetu i od přátel. To ostatně radí i profesionálové z oboru. „Rozhodně doporučuji prověřit si servis i na internetu, kde je k dispozici velké množství hodnocení od různých poskytovatelů. Každý větší servis má dnes webovou stránku. Samozřejmostí je i ceník, který byste si měli prohlédnout, abyste se na místě nepříjemně nedivili. Na stránkách můžete najít i fotky z dílny, kde vidíte vybavení či přímo samotný seznam vybavení a různé certifikáty,“ radí regionální manažer výkupu AAA AUTO Jindřich Topol. Některé autoservisy umožňují práci na vozidle sledovat přes sklo nebo třeba pomocí kamery umístěné v dílně – to je bezesporu velká výhoda!

Při předání automobilu do servisu žádejte zakázkový list s vyčíslenou předběžnou cenou! Servisy to dělat nechtějí, ale pro vás je zárukou toho, že servis nečekaně nenavýší cenu opravy. To totiž může bez vašeho souhlasu o 10%, ale musí být jasné, z jaké částky se vychází. Servisy se vyčíslení předběžné ceny brání, protože opravu nezřídka zkomplikují třeba zarezlé šrouby nebo jde o problém takového typu, že se místo poruchy hledá postupem „pokus, omyl“, tedy postupnou výměnou dílů, které by mohly potíže působit. Ne vždy lze totiž místo závady bezpečně identifikovat třeba pomocí diagnostiky. Pokud cena opravy poroste přes 10%, měl by mít autoservis váš souhlas s jejím navýšením – pak samozřejmě žádejte důkladné vysvětlení nárůstu ceny. Pokud je postup servisu oprávněný, jistě vám to dovede vysvětlit.

Pokud se budete chovat podle hesla „důvěřuj, ale prověřuj“ určitě nic nezkazíte. Jedete-li třeba na výměnu oleje a máte klasický olejový filtr – nikoli jen vložku, doporučujeme si jej označit. Divíte se proč? Existují totiž případy, kdy mechanik provedl jen částečnou výměnu oleje a filtr místo výměny pouze přeleštil hadrem namočeným v technickém benzinu! Při jiných servisních úkonech, kdy dochází k výměně dílů, zase žádejte staré zpět. Solidní autoservis by vám je měl dát automaticky!

Dobrým pomocníkem může být vyhledávací systém ve vozidle, o němž autoservis nemá tušení. Známe případ zákaznice, která si dala vůz opravit po nehodě do značkového servisu domácí automobilky. Zde jí ale neřekli, že využívají externí lakovnu (to je mimochodem častá praxe) a pak se při vysvětlování „kam že to její Audi cestovalo“ pořádně zapotili. Zde přitom nešlo o nic závažného, daleko horší je, pokud si mechanik místo krátké testovací jízdy, po opravě vozu, udělá pořádný výlet.

Pokud nedokážete bez automobilu existovat, bude vás zajímat i možnost náhradního automobilu. Některé servisy deklarují dostupnost náhradních vozidel (někdy i zdarma), ale pokud se na to zeptáte přímo v servisu, poví vám, že momentálně nemají. Je tedy lepší si náhradní vůz rezervovat telefonicky dopředu. Při přebírání náhradního vozidla postupujte jako v autopůjčovně a trvejte na detailně vyplněném předávacím protokolu, kde budou zaznamenané veškerá poškození exteriéru i interiéru. Pamatujte na to, že je většinou potřeba automobil odevzdat s plnou nádrží.

Při přebírání automobilu z opravy si detailně zkontrolujte popis vykonaných oprav a účtované částky. „V některých nepoctivých autoservisech se může bohužel stát, že účtované práce vůbec nevykonali nebo vám naúčtovali servis, který nebyl vůbec potřeba udělat. Nezapomeňte porovnat popis oprav se skutečností a zeptat se, jestli všechny úkony byly nutné a proč se dělaly. V případě výměny dílů se zajímejte, jestli je bylo potřeba opravdu měnit“, doplňuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Nezapomeňte také provedené úkony nechat zapsat do servisní knížky. Vyplatí se také důkladné uschování faktur za opravy. Obojí se vám bude hodit hlavně při pozdějším prodeji automobilu, kdy budete mít možnost doložit, že bylo o auto dobře postaráno.

Záruka na nové díly je dva roky, ale pozor – záruka se nevztahuje na opotřebení. Takže pokud budete mít třeba nové brzdové destičky už po půl roce zralé na výměnu, máte smůlu. Proto je vhodné volit díly dobré kvality a vyhýbat se těm nejlevnějším, často sdruženým pod obchodní značkou, která ve skutečnosti žádné automobilové díly nevyrábí. Na toto téma byste si ale měli promluvit se zástupcem autoservisu ještě před tím, než mu vozidlo svěříte. Ještě dodejme, že záruka na provedenou práci je půl roku. Pokud se v servisu domluvíte, že si přivezete vlastní díly, nebude za ně autoservis přirozeně ručit a jejich případnou reklamaci budete nuceni uplatnit tam, kde byly zakoupeny.

16.4.2018 8:01| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist