autoweb.cz > palivo > nafta > aditiva do nafty > Máte diesel? Zjistěte, jak zvýšit jeho spolehlivost
Máte diesel? Zjistěte, jak zvýšit jeho spolehlivost
Pro některé z vás asi budou následující rady zbytečné či triviální, ale podle našich zkušeností se spousta lidí neumí k dieselovému motoru správně chovat a tím si velmi rychle ničí své auto. Přinášíme proto několik jednoduchých rad a doporučení, jak životnost dieselového motoru prodloužit a zajistit si tak dlouhodobě bezproblémový provoz a následný prodej.Tankujte kvalitní naftu
A ještě by se slušelo dodat, abyste kupovali aditiva. Moderní vznětové motory jsou na kvalitu nafty velmi náchylné a je všeobecně známo, že zrovna v Česku není nafta moc dobrá, například proti Německu nebo Rakousku. Nekvalitní nafta ráda zanáší jemné vstřikovače systému common-rail a způsobuje problémy s usazováním spalin v motoru. Také snadno zanáší filtry pevných částic, které jsou dnes na všech moderních dieselech splňujících normu Euro 5. Značkové palivo je také spolehlivou zárukou toho, že v zimních měsících nezůstanete někde stát, protože vám už v -10°C zamrzla nafta. Rozhodně ale neuděláte chybu, když čas od času do nafty přidáte zkvalitňující aditivum, které umí „čistit“ zanesené části.
Jezděte včas do servisu
Ačkoli výrobci slibují prodloužené servisní intervaly s délkou až dva roky, doporučujeme olej měnit každoročně. Motor na naftu je velmi namáhaný a trpí zejména při studených startech a proměnném zatížení. Lidé totiž neumí dieselový motor správně používat a tím zvyšují jeho opotřebení a zkracují životnost oleje. Včasná návštěva odborného servisu také pomůže odhalit blížící se problém.Nejde ale jen o olej, ale také o další součástky, zejména pak rozvodový řemen a kladky. Pokud je potřeba rozvody u vašeho auta měnit, zjistěte si, po kolika ujetých kilometrech a rozhodně nic nezkazíte včasnou výměnou.
Nešetřete na oleji
Nezáleží ani tak na značce, jako na konkrétní specifikaci oleje. Dejte svému autu to nejlepší a počítejte také s tím, že bude jezdit nejen v letních vedrech, ale také v zimních mrazech. Kvalitní olej zaručí především spolehlivé mazání motoru při studených startech.
Hlídejte si teplotu
Dieselový motor potřebuje postupné zahřívání a také chladnutí. Pečlivým sledováním teploty motoru tak předejdete problémům jako jsou praskající hlavy a také ochráníte turbodmychadlo, které je extrémně namáhané. Pamatujte, že teplota chladící kapaliny není rozhodující, provozní teplotu motoru indikuje především teplota oleje. Vězte, že olej se na provozní teplotu, tedy asi 70°C, dostane v létě přibližně po 10 km, v zimě klidně až po 20 kilometrech jízdy. Proto chvíli počkejte s tím, než na to pořádně šlápnete.
Když přijíždíte do cílové destinace, zvolněte a nechte motor a zejména jeho turbodmychladlo odpočinout. Nemůžete po zběsilé honičce na dálnici hned vypnout motor (například když odbočíte k pumpě). Je potřeba nechat auto uklidnit, jako když se vy sami potřebujete po chůzi do schodů vydýchat. Nechte proto dieselový motor běžet aspoň půl minutky na volnoběh, aby si „sednul“. Omezíte tím namáhání součástek vlivem vysokých rozdílů teplot.Jezděte plynule
O tom, proč je správné jezdit plynule, jsme tu psali minulý týden, ale pomůžete tím také svému dieselovému autu. Naftový motor je už z principu pracovní a postavený na to, aby běžel v pokud možno konstantním zatížení při konstantních otáčkách (nepleťte sem teď dieselové speciály pro Le Mans, které nemají s motorem ve vaší octavii vůbec nic společného). Dobře uděláte, když ho budete udržovat v úzkém pásmu otáček, nebudete ho podtáčet (ale ani zbytečně vytáčet) a na dálnici místo závodů v levém pruhu se usadíte na tempomat v pruhu pravém a najdete si optimální pracovní otáčky, které se u většiny dieselů pohybují mezi 2000 a 2500 ot./min.
Nejezděte krátké trasy
Koupili jste si diesel jen proto, abyste jezdili půl kilometru pro rohlíky? To je nejjednodušší cesta, jak naftový motor velmi rychle odrovnat. Už jsme si řekli, že vznětový motor potřebuje důkladně zahřát a pracovat. Na krátké trasy (do přibližně 20 km) je lepší používat zážehový motor.
Zapomeňte na chiptuning
Váš naftový motor je z výroby nastaven na optimální kompromis mezi spolehlivostí a výkonem. Jakýmkoli zásahem do řídící jednotky za účelem navýšení výkonu výrazně zkrátíte životnost všech součástek – nejen samotného motoru, ale také spojky, ložisek, převodovky a dalších na motor napojených věcí. Ačkoli se může zdát, že stejný motor má ve shodném modelu jen různé výkony, není tomu tak. Někteří výrobci často do slabších motorů používají „horší“ díly, které nejsou stavěné na takové zatížení, na jaké byl konstruován motor z vrcholu nabídky. Když už chcete výkon zvýšit, je potřeba vyměnit i vnitřnosti motoru – a to už je mnohem dražší záležitost.Nepodtáčejte motor a naučte se řadit
Důležité je hlídat si zejména spodní otáčky motoru a nenechat je příliš spadnout. Podtáčením motoru brzy odrovnáte dvouhmotový setrvačník, který není vůbec levnou záležitostí (stojí kolem 30 000 korun). Trpí na to hlavně tří a čtyřválce, takže s těmito motory nejezděte s otáčkami těsně nad volnoběhem. Citlivě také zacházejte se spojkou a plynule se rozjíždějte, ať se motor nedusí v nízkých otáčkách.
Nejlepší je pro diesel automatická převodovka s hydrodynamickým měničem, který zajišťuje plynulejší a jemnější změny rychlostí. S manuálním řazením také dvouhmotový setrvačník snadno zničíte tak, když budete podřazovat bez meziplynu (technika špička-pata). K semaforům raději dojíždějte na neutrál.
Jak ještě můžu motoru odlehčit?
Existují ještě drobné triky, které pomůžou prodloužit životnost dieselové pohonné jednotky. Tak například startujte bez spojky na neutrál. Šetříte tím axiální ložiska. Ano, některá moderní auta vyžadují stisknutí spojky… Ale odolnost moderních aut je už na jiné povídání. Nežhavte několikrát za sebou, po prvním žhavení rovnou startujte. Jestli vaše auto nechytne hned, je evidetně problém v žhavících svíčkách a v akumulátoru.
Existuje plno důvodů, proč si diesel nekupovat a proč je lepší usednout do vozu s jednoduchým atmosférickým benzínovým motorem s větším zdvihovým objemem. Ale vy chcete jezdit s co nejnižší okamžitou spotřebou, že? Tak se aspoň naučte ke svému maloobjemovému dieselovému motoru správně chovat.
Dalibor Žák