Vysokooktanový benzin má pouze výhody. Přesto ho řidiči moc netankují. Hlavním důvodem je cena

U čerpacích stanic máme na výběr z několika druhů paliv. Mezi nimi je i Natural 95 nebo prémiový benzin Natural 98 či 100. Pro pohonnou jednotku je vysokooktanové palivo výrazně lepší, zvyšuje výkon a snižuje spotřebu, ale kvůli jeho vysoké ceně je pro řidiče běžných osobních aut nevýhodný.
vysokooktanové-palivo-1100x618.jpg Zdroj: Běhal Robin

Vysokooktanové palivo se běžně využívá v motosportu, nicméně už několik let je možné Natural 100 natankovat i do běžného osobního auta na vybraných čerpacích stanicích. Má to ale smysl? Pokud to zjednodušíme, tak čím vyšší oktanové číslo, tím lepší spalování paliva. To přináší efektivitu a tím pádem i vyšší výkon motoru a větší počet ujetých kilometrů na jeden litr benzinu.


Reportáž o aditivovaném palivu


Zvyšuje výkon a snižuje spotřebu

Automobilový expert Honza Říha se vydal do týmu Vančík Motorsport, kde společně s odborníky provedl srovnávací test Naturalu 95 a Naturalu 100 na závodním motoru. Výsledek byl dle očekávání – vysokooktanový benzin se ukázal jako výrazně efektivnější. Rallyovému speciálu Škoda Fabia R5 zajistilo o 4 % vyšší výkon, což se rovná 11 koňským silám navíc. Pro ukázku jsme si připravili graf, který dole zobrazuje křivku výkonu a nahoře točivého momentu.

U běžného osobního vozu by měl být nárůst výkonu jen o trošku menší, ale stále významný. Nicméně prémiový benzin s vyšším oktanovým číslem má i další benefity, a to nižší spotřebu paliva a delší životnost motoru. Test prokázal, že se stejným množstvím vysokooktanového paliva ujede řidič při úsporné jízdě dál, než s běžným Naturalem 95.

Nezanáší motor a palivovou soustavu

Stooktan se výplatní tankovat především do moderních motorů s přeplňováním a přímým vstřikováním paliva (například do motorizací s označením TSI, T-GDI nebo TFSI), kde nejen zvýší výkon agregátu, ale také má vliv na jeho spolehlivost. Ve zkratce má Natural 100 oproti „devadesát pětce“ lepší spalování a díky tomu ve válcích nezanechává karbonové usazenin (takzvaně nekarbonizuje).

Krom toho má kvalitní vysokooktanový benzin v sobě menší podíl biosložky a neobsahuje líh. Což se dá považovat za výhodu ve chvíli, kdy auto dlouho stojí (například přes zimu). A důvod?  Vyšší podíly obou látek v „klasickém“ benzinu totiž mohou po delší době „stání“ způsobit problémy. Líh se začne přeměňovat na pryskyřici, která zanáší palivovou soustavu. Biosložka pak může stát za vznikem vody, což může vést k vnitřní korozi motoru.

I proto je lepší sáhnout po „stovce“.

Je elektivnější, ale z finančního hlediska nedává smysl

Pokud chce řidič svému sportovnímu vozu dopřát to nejlepší, rozhodně se vyplatí vysokooktanové palivo tankovat. Nicméně pro majitele Škody Fabia, který se potřebuje dostat pouze z bodu A do bodu B za co nejnižší náklady, už bude výhodnější Natural 95. Pro představu, aktuální rozdíl mezi běžným benzinem a stooktanem je u běžné čerpací stanice pět korun (Natural 95 stojí 37,90,- a Natural 100 42,90,-).

„Paliva s vyšším oktanovým číslem mají pouze výhody, jsou výkonnější a úspornější. Ovšem pokud si spočítáme náklady na jeden kilometr, zjistíme, že i přes nižší spotřebu benzinu jsou z finančního hlediska vysoce nevýhodné. Což u mnohých řidičů rozhoduje“, řekl Autowebu odborník přes čerpací stanice Jiří Kaloč.

 

 

12.6.2023 7:55| autor: Robin Běhal | zdroj: Jiří Kaloč, Vančík Motorsport

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist