Vysokooktanový benzin: Opravdu zvedne výkon motoru?

Na čerpacích stanicích po celé Evropě se v posledních letech setkáváme se širokou nabídkou vysokooktanových automobilových benzinů, které slibují vyšší výkon, příznivější spotřebu paliva a vyčištění motoru. Jakou mají pro motoristy přínos?
img_6411-1100x618.jpg Zdroj: Autoweb.cz

Pod vysokooktanová paliva se řadí benziny s oktanovým číslem v rozmezí od 98 do 102 oktanů, což je činí odolnějšími proti detonačnímu spalování oproti běžnému Naturalu s 95 oktany. Sklony zážehového motoru k detonačnímu spalování (samozápalům hořlavé směsi při kompresi před zažehnutím jiskrou) jsou totiž značně ovlivněny natankovaným palivem a jeho kvalitou.

Nejen motoristé vyhledávají vysokooktanový benzin, ale i výrobci moderních vozů (nejčastěji sportovních vozů) do svých motorů mnohdy předepisují benziny s vyšším oktanovým číslem než 95. Znamená to, že se musí řidiči bát ve chvíli, kdy jsou nuceni natankovat 95 oktanový benzin do auta, u něhož výrobce předepisuje minimálně 98 oktanů?

Moderní motory jsou už dlouhé roky vybavené takzvaným snímačem klepání, který je schopný zaznamenat detonační spalování projevující se nestandardními vibracemi motoru. Následně je za pomoci regulátoru (u starých motorů) nebo řídicí jednotky (u nových motorů) upraven předstih zapalování tak, aby se předešlo samozápalům, jež mají vliv na výkon a kultivovanost chodu motoru.

Pokud zrovna není dostupný vysokooktanový benzin, krátkodobě je možné do zážehových agregátů tankovat libovolný dnes dostupný benzin, nicméně z dlouhodobého hlediska je vhodné držet se doporučení výrobců. Jestliže výrobce předepisuje tankování vysokooktanového paliva, pro svůj motor uděláte nejlépe, pokud se toho budete držet. Co když ale máte méně náročný motor a chcete mu prostě jenom dopřát něco lepšího?

Adaptace na vyšší oktanové číslo je dlouhodobý proces, takže větší náruživost nepostřehnete okamžitě. I nejmodernější hnací jednotky se na vysokooktanová paliva adaptují delší dobu, jelikož systémy řízení motoru jsou okamžitě nuceny upravovat předstih zapalování a snižovat plnící tlak kvůli nově objevenému klepání. Výsledkem však bývá drobný nárůst výkonu, který se v motorech běžně prodávaných produkčních vozů pohybuje okolo několika kilowattů. Zaznamenat můžete i ostřejší odezvu na plyn, což je další příjemný benefit, zvláště dnes v době tolik ekologií utlumených motorů.


Čtenáře také zaujalo:
Co se stane, když do nádrže místo benzinu nalejte Coca-Colu?

Vysokooktanové palivo nabízí navíc další vlastnosti, kvůli nimž se stává oblíbenou volbou pečlivých majitelů udržujících svá vozidla. Bohatě aditivované vysokooktanové benziny jsou vybavené látkami podporujícími čištění karbonových úsad v motoru, a zároveň mají oproti běžnému Naturalu 95 lepší oxidační stabilitu.

Vysokooktanové benziny, jako např. OMV MaxxMotion 100plus, totiž neobsahují líh, čímž se stávají doporučovaným benzinem k natankování do automobilů se zážehovými motory pro dlouhodobé odstavení, například pro „zazimování“. Benziny s vysokým oktanovým číslem a menším množstvím lihu totiž obsahují méně olefinů, jež se při dlouhodobém stání ve vyšších teplotách, například ve vytápěné garáži, přeměňují na pryskyřice, které nemilosrdně zanášejí palivovou soustavu.

Zároveň, při dlouhodobém stání v nevhodných podmínkách, může v palivovém systému kondenzovat voda, která může být v malém množství vstříknuta do motoru a poškodit vyleštěné a méně chráněné plochy. Aby bylo zamezeno nepříjemné korozi uvnitř motoru, jsou vysokooktanové benziny schopné lépe ochránit ocelové komponenty motoru. Navíc obsahují nižší podíl neoblíbené biosložky, která taktéž stojí za vznikem vody v nádrži. Proto jsou vhodné i pro starší vozy, které nemají palivový a vstřikovací systém připravený pro současný Natural 95 s příměsí biosložky.

Vysokooktanový benzin se vyplatí hlavně pečlivým majitelům, kteří nezanedbávají údržbu svého vozu, ať už staršího klasického vozidla, běžného rodinného kombíku nebo ostrého sportovního náčiní. Odměnou za tankování prémiového paliva jim bude zlepšení technického stavu vozidla a jeho choulostivých komponent. Větší množství aditiv totiž chrání motor a výrazně omezuje vznik koroze na nechráněných plochách uvnitř motoru. To ocení především majitelé veteránů, která nejsou adaptována na 95oktanový benzin s biosložkou.

Čistící aditiva, která se taktéž nacházejí ve složení vysokooktanových benzinů, pak zajišťují příznivější měrnou spotřebu paliva, protože uvolňují nečistoty v palivové soustavě a zároveň odstraňují karbonové úsady ve spalovacích prostorech válců. A jako bonus dostane vysokooktanový benzin to nejlepší z vašeho motoru. Z dlouhodobého hlediska tedy můžeme tankování vysokooktanového paliva jenom doporučit.

26.3.2019 6:00| autor: Lukáš Volšický

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist