Aktivní bezpečnostní asistenty nemají Škodovky jen na parádu. Vyzkoušeli jsme, zda skutečně fungují (komentář)

Automobilka Škoda nás pozvala na svůj polygon v Úhelnici, kde jsme si mohli vyzkoušet v praxi důležité bezpečnostní prvky, které nám v autech mohou v mnoha případech zachránit život. Ostatně nejen nám, ale i okolnímu světu.
bf5996f688153f7085d96b01ae8a5ad8-1100x618.jpg Zdroj: Škoda Auto

Líbilo se mi, že jsme byli rozděleni do čtyřčlenných skupin a mohli jsme si tak vše v klidu vyzkoušet. Tam, kde jsme tak nemohli učinit, jsme měli příležitost aspoň do auta nahlédnout.  Jak vše přesně funguje, nám vysvětlovali přímo lidé z vývoje.

Pozor chodec aneb Takhle se brzdí!

Ve skupince jsme se přesunuli na první stanoviště, které se věnovalo aktivnímu brzdění do jedoucího auta. Cílem je, aby vůz nezpůsobil kolizi, a tedy před vozidlem zastavil nebo se mu vyhnul. Funkci vyhnutí se zatím umí jen model Enyaq a Octavia. Nutno podotknout, že obecně těmto asistentům příliš nevěřím, dokud je neuvidím sama v akci, a tak mě zajímalo, zda to opravdu funguje. Přeci jen v dané chvíli má náš život v rukou stroj. To zní trochu děsivě. Následná ukázka spočívala v tom, že řidič jede zhruba 50 km/h a následně pustí volant. Auto začne samo brzdit, a pro jistotu se přitáhnou pásy těsně předtím, než se v mžiku zabrzdí do nuly. Do auta jsme nenarazili, jen je nutné se připravit na prudké trhnutí. Později jsme si podobnou simulaci vyzkoušeli sami, tentokrát už na pevný nafukovací cíl. Světe div se, opravdu to zastavení na milimetry funguje! Tedy, pokud nemáte plyn na podlaze, pak prakticky přemůžete systém a do překážky narazíte s plnou parádou – nedoporučujeme!

Nesmíte za volantem dostat infarkt

Trochu vyšším levelem byla další zastávka. Zde jsme se dozvěděli něco více o Emergency assistance, který pracuje na bázi asistenta pro změnu jízdního pruhu. Aby však mohl správně fungovat, a tedy zareagovat na danou situaci, je zcela nezbytné, aby člověk spustil ruce z volantu. Pokud totiž dostanete třeba infarkt a křečovitě sevřete volant, nic se neaktivuje a následky jsou fatální. A také to zatím umí jen Enyaq. Celé to funguje tak, že jedete například rychlostí 50 km/h, máte aktivovaný Travel Assist a pustíte volant. Nejdříve auto začne pípat, brzdí a později přitáhne pás. Následuje hlasitější pípání, které přejde o pár sekund později do troubení – to především proto, aby auto upozornilo ostatní řidiče, že se něco děje. V poslední fázi se vůz úplně zastaví, spustí se do toho všeho ještě blikačky a pokud je to součástí výbavy, zavolá se pomocí e-call pomoc. Ta v mnoha případech může zachránit život, pokud si vás nevšimne jiný projíždějící motorista.

Když vám tam vběhne člověk…

Poslední možností, kdy by mělo auto 100% zabrzdit, je, když do vozovky nečekaně vběhne člověk. Pro takovéto testování na polygonu je automobil speciálně upraven, což si můžete prohlédnout z fotky. Řidič ve vozidle je většinou proto, aby dohlížel na správnost testování a kontroloval zaznamenaná data, v nejhorší chvíli ale může zasáhnout. Avšak na mou otázku, zda někdy použil záchranný červený čudlík, odpověděl, že za tu řadu let a stovky simulací ještě nikdy. Zdá se, že to Škodovce opravdu dobře funguje. Proč ve voze musí ale sedět? Na to je docela jednoduchá odpověď. Jen figurína, která je plná senzorů stojí kolem 10 milionů korun, navíc musí být certifikovaná, a to zajišťuje jen pár firem na světě. Proto si své vzdáleně ovládané figuríny, které mají i v podobě cyklistů, motorkářů a dětí, ve Škodě tak hýčkají. Podobně drahá je navíc i záznamová a ovládací technika.

Milisekundy před nárazem… Musím se na to dívat?

Pro mě asi nejzajímavější částí byla příprava auta před kolizí. Je totiž dobré vědět, co všechno auto umí a jak dobře vás dokáže ochránit, ať už se dopravní nehoda opravdu stane nebo se k ní pouze schyluje. Když to shrnu, jde především o to, že pokud máte otevřená okna, tak ta se před kolizí zatáhnout, ale pouze asi tři centimetry od rámu. Jestliže jsou zatažená, nic se nestane. Ztiší se rádio, spustí se výstražná světla a mohou se přitáhnou pásy. Takhle to z ní jednoduše, ale když pak sedíte v autě, na které se zezadu řítí vysokou rychlostí jiné, není to úplně příjemný pocit, hned je člověk rád, že ti asistenti existují.

Zkušený vývojář nás vzal na polygon, aby nám ukázal některé modelové situace v praxi. Příprava před kolizí má totiž několik možností. Ta základní – basic – se dá využít například při panickém brzdění, typicky vběhne vám do silnice srnka. Člověk se lekne a šlápne na brzdu. V tu chvíli se přitáhnou pásy na předních sedadlech a následné brzdění s člověkem i docela škubne, jakmile se auto ale dostane do stabilního stavu, pásy se uvolní. Druhou možností je takzvané dálniční brzdění, kdy se brzdí z vyšší rychlosti na relativně krátkou vzdálenost. Je to podobné, s tím rozdílem, že pokud je vozovka suchá, přitáhne se pouze pás spolujezdce a řidiče ne, neboť on se má o co zapřít (o volant), zatímco spolujezdce ne a je nutné ho podržet na místě. Pokud by však byla námraza, přitáhnou se oba pásy.

Náraz do kufru? Bez problémů…

Další úrovní je Hack. Ten pracuje zejména se zadními radary, takže dokáže predikovat, že se na auto řítí jiné a připravit se na kolizi. To jsme si vyzkoušeli s kolegou hned z první řady. Je to nepříjemný pocit, protože sedíte a nemůžete tu situaci nijak zvrátit. Prostě koukáte do zpětného zrcátka a čekáte, co se stane. Mně se třeba nepříjemně stahoval žaludek. Auto předpoví kolizi, a tak zatáhne okna, zavře to střešní a spustí rychlé blikání výstražných světel, aby upozornilo zběsilého jezdce. V této chvíli může i nemusí dojít k přitažení pásů, záleží na mnoha faktorech, a tedy i tom, v jaké vzdálenosti se vám auto vyhne. Jestliže se náraz nedá odvrátit, přitáhnou se pásy vždy. Velké pozitivum vidím v tom, že systém na takový náraz reaguje nejen při stání, ale také v pohybu. Radary jsou tak v jakékoli situaci na stráži!

Poslední, čemu jsme se za volantem věnovali, byl přímý střet (front). Rychlostí 25 km/h jsme najeli do nafukovací překážky, která se při nárazu odmrštila. V této demonstrativní ukázce jsme názorně viděli, co se stane, když už ke srážce dojde. Taková situace nastává v případech, kdy nebylo možné zvládnout nouzové brzdění – pro tyto účely jsme v autě měli vypnutý asistent pro nouzové brzdění. Auto reagovalo podobně jako v předchozích situacích. Tedy zavřela se okénka, pásy se přitáhly. Při reálném nárazu ve vyšší rychlosti a po vyhodnocení senzorů by mohlo dojít ještě k aktivaci airbagů a pyropatron v pásech.

Zkušenost k nezaplacení

Ačkoli se po silnicích pohybuji opatrně, člověk nikdy neví, co se může stát. Obzvlášť jiní řidiči bývají občas postrachy silnic. Jsem ráda, že jsem určité situace mohla ve vozech zažít, abych věděla, jak dobře nám bezpečnostní asistenti kryjí záda a především, že skutečně fungují. A také se potvrdilo to, co nám zástupce Škoda Auto řekl na začátku setkání: „V některých situacích vám asi bude trochu blbě od žaludku.“ A taky že bylo, ale jsem ráda, že se žádná vzpoura strojů nekoná, a tedy se na bezpečnostní asistenty, minimálně od Škodovky, mohu vždy spolehnout!

 

30.7.2023 10:20| autor: Michaela Rubešová | zdroj: autorský text, Škoda Auto

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist