Volkswagen Touareg je převlečené Porsche. Drží světový rekord za tažení Boeingu 747 a už 20 let slouží jako výkladní skříň německé automobilky

Podívejte se na příběh legendárního modelu Touareg. Dříve to byl houževnatý dobrodruh, dnes je to luxusní vila na čtyřech kolech.
volkswagen-touareg-2003-1600-10-1100x618.jpg Zdroj: Volkswagen

Auto, které zcela přepsalo standardy mainstreamové značky. Na první pohled nenápadné, ale ve skrytu karosérie napěchované tou nejmodernější technikou. Auto, které na sebe nestrhává pozornost, ale přesto sahá na automobilový vrchol. To je Volkswagen Touareg. Houževnaté SUV pojmenované po neobyčejně odolných obyvatelích pouště, kteří již tisíce let křižují Saharou a denně se musejí potýkat s extrémně nehostinnými podmínkami nekonečných písečných plání. Toto je příběh o tom, jak značka vyrábějící lidová auta stvořila majestátní vůz, který se zapsal mezi ikony automobilového průmyslu. Podrobně se podíváme na jeho vznik a postupný vývoj.

Recenze Volkswagenu Touareg

Porsche s logem Volkswagen na kapotě

Na začátku nového tisíciletí se koncern Volkswagen snažil vytvořit vůz, který by dokázal zdolávat náročný terén a zároveň by měl atributy sportovních aut. Výsledkem bylo Porsche Cayenne, první SUV stuttgartské automobilky. Ještě ten samý rok se na autosalonu v Paříži představil model, který by jen málo kdo čekal. Díly od Porsche, majestátní motory a na kapotě logo VW. Touareg přijel mezi lid.

Na jeho vývoji pracovalo 300 lidí, kteří ho vybavili luxusním interiérem a tou nejmodernější možnou technikou. Touareg tak z výrobní linky sjížděl se vzduchovým odpružením, pohonem všech čtyř kol s manuálně ovládanými uzávěrkami diferenciálu a s výkonnými motorizacemi. Výkladní skříní pak byla verze s benzinovým vidlicovým dvanáctiválcem 6,0 litru a naftovým pětilitrovým desetiválcem.

„Volkswagen Touareg s dieselovým motorem V10 TDI drží světový rekord v tažení. V rámci reklamní kampaně dokázalo naše SUV utáhnout gigantické letadlo Boeing 747“, prozradil Autowebu produktový školitel z Porsche Česká republika Radim Sadílek.

V roce 2008 prošla první generace Touaregu modernizací, která přinesla řadu nových technologií. Jako highlighty můžeme zmínit adaptivní tempomat, asistenta hlídání mrtvého úhlu nebo pokročilé ABS, které spolupracovalo se systémem kontroly trakce a zkracovalo brzdnou dráhu až o 25 procent. To jsou technologie, o kterým se v té době mohlo jiným modelům značky Volkswagen jenom zdát.

Druhá generace byla plnohodnotný off-road

Následoval rok 2010 a s ním i nová generace vlajkového SUV. Nový Touareg dostal ještě civilnější tvář a luxusnější kabinu, ale přitom si zachoval svou podstatu – být skvělým každodenním parťákem se schopností zdolávat i ten nejnáročnější terén. Zároveň si ponechal několik typických prvků v kabině, které k modelové řadě Touareg neodmyslitelně patří. Jsou jimi třeba otočné ovladače na nastavení světlé výšky podvozku a jízdních režimů.

„Druhá generace byla vyhlášena svými off-road dovednostmi. Nabízela dva různé systémy pohonu všech kol s automatickými uzávěrkami diferenciálu. Ve standardní výbavě se nacházel samosvorný středový diferenciál Torsen se šesti planetovými koly, který rozděloval točivý moment mezi nápravy v poměru 40:60. Fajnšmekři pak mohli sáhnout po terénním paketu Terrain Tech, jenž Touareg obohatil o robustnější systém 4XMotion. Ten už jsme mohli potkat u první generace, nicméně za tu dobu prošel evolucí a změnil poměr přenášené síly z 50:50 na 38:62,“ vysvětlil Radim.

Touareg přinesl i řadu vylepšení v oblasti komfortní výbavy a asistenčních a bezpečnostních systémů. Po svých prémiových sourozencích podědil propracovanější vzduchové odpružení, 360stupňový kamerový systém či adaptivní tempomat spojený se systémem Line Asist.

Pod kapotou se druhá generace pyšnila řadou benzinových i naftových motorizací. Vrchol nabídky tvořil zážehový motor 4.2 V8 s výkonem 265 kW. Nicméně nejopěvovanější pohonnou jednotkou byl vznětový osmiválec, který Touaregu propůjčoval mamutí sílu 800 Nm točivého momentu a solidních 250 kW.

Třetí Volkswagen Touareg přivezl novou úroveň luxusu

Po dobu životnosti druhé generace Touaregu se trh s velkými prémiovými SUV rozrostl rychlostí blesku. Aby Volkswagen dokázal v roce 2018 navázat na předchozí úspěchy a držet krok s konkurencí, musel nový model posunou na zcela novou úroveň. Opět tedy využil podvozkové platformy Audi/Porsche a do světa vypustil technicky nejvyspělejší vůz s logem VW na kapotě.

„Tento model přinesl do nabídky německé značky hned několik revolučních prvků, mezi které patří inteligentní LED Matrix světlomety, natáčení zadní nápravy, vzduchový podvozek s aktivními stabilizátory, servomechanické dovírání dveří, masážní sedadla či řazení Shift-By-Wire,“ popsal nové technologie expert Sadílek.

Třetí generace sice na první pohled vypadala jako městská lešťenka, ale o své skvělé dovednosti v terénu nepřišla. Prémiové SUV zvládlo vystoupat 60% stoupání, brodit do hloubky 58 centimetrů a s maximální světlou výškou 28 cm dokázalo překonat opravdu náročný terén. Nicméně i na technickém workshopu nám zástupci značky přiznali, že na svého předchůdce s off-roadovým paketem jednoduše nemá. Na druhou stranu se Touareg začal lépe chovat na běžných silnicích. Dokonce se nebojíme tvrdit, že luxusní koráb od Volkswagenu je jedním z nejkomfortnějších a nejlépe jezdících SUV ve své třídě.

Na začátku produkce byl mastodont dostupný s naftovým i benzinovým šestiválcem a oblíbeným motorem V8 TDI. Ten však před pár lety z pod kapoty Touaregu zmizel a nahradil ho podstatně výkonnější a ekologičtější plug-in hybrid s výkonem 340 kW, který na jedno nabití dokáže ujet přes  50 kilometrů.

Facelift přinesl změny v designu

A jak je na tom legendární SUV teď? Před pár měsíci prošla vlajková loď Volkswagenu poměrně rozsáhlou modernizací, která přinesla designové změny a vylepšený infotainment. Novinku poznáme díky přepracované přední masce a novým Matrix světlometům. Zezadu pak podle svítícího loga a světel, které se táhnou po celé šíři pátých dveří.

„Jako první Volkswagen přijíždí s nově vyvinutými světly HD LED Matrix, které patří mezi nejlepší osvětlovací systémy na světě. Více než 38 tisíc interaktivních LED mikrodiod promítá na jízdní pruh světelný koberec, díky čemuž vůz skvěle svítí a je schopen na silnici promítat různé animace“ řekl Radim.

Decentní proměnou prošel také interiér, jehož dominantou je nový infotainment MIB III. Ten je intuitivnější a přehlednější než dřív a stále se chlubí obrovskou dotykovou obrazovkou, kterou v žádném jiném Volkswagenu nenajdeme. Unikátní jsou i sedadla, umí vyhřívat, odvětrávat a zároveň kvalitněji masírovat. V neposlední řadě je nejnovější Touareg vybaven novým asistenčním systémem Park Assist Pro, který umožňuje zaparkovat vůz na dálku pomocí mobilního telefonu.

Co se týče motorizací, tak ta více méně kopíruje nabídku před faceliftem. Prémiový Volkswagen se aktuálně prodává s pěti pohonnými jednotkami – dvěma šestiválcovými turbodiesely, jedním zážehový motorem V6 a dvěma plug-in hybridy v čele s variantou R (340 kW). Je tedy jasné, že Touareg není žádné lidové auto, což se odráží i na jeho ceně. V základním provedení se dá pořídit od 1,7 milionu korun. Nicméně počítejte s tím, že s lepším motorem a výbavou se cenovka velkého SUV přehoupne přes dva miliony.

22.1.2024 7:24| autor: Robin Běhal | zdroj: Tiskový servis volkswagen

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist