autoweb.cz > Audi > Audi představilo dakarský speciál na silnice. Stojí 3 miliony korun, pohání ho elektřina a půjde koupit v Česku
Audi představilo dakarský speciál na silnice. Stojí 3 miliony korun, pohání ho elektřina a půjde koupit v Česku
Zpátky ke kořenům
Mnoho lidí značku Audi vnímá pouze jako výrobce prémiových aut, která se proslavila díky svým luxusním a moderním modelům. Ovšem kdo aspoň trošku sleduje svět motorsportu, tak ví, že stuttgartská automobilka patří mezi nejúspěšnější tovární týmy světa. V 80. letech rallyový speciál Audi Sport Quattro ovládl legendární kategorii B. Mezi roky 2000 až 2014 Audi získalo 13 titulů ve vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans a také dominovalo v sériích DTM či Formule E.
V posledních letech se německá značka vrátila ke svým kořenům. Minulý rok debutovala na Rallye Dakar, do které nastoupila s čistě elektrickým závodním speciálem RS Q e-tron. A letos, podle jeho předlohy, postavila limitovanou edici modelu Q8 e-tron, která vyrazí dech nejednomu milovníkovi oddělení Audi Sport.
Recenze Audi Q8 e-tron
Tenhle e-tron na silnici nepřehlédnete
Speciální edice nese označení Dakar a vychází z elektrického SUV Q8 advanced 55 e-tron. Zatímco z venku má vůz řadu úprav, technika pod kapotou zůstala netknutá. Limitku tak pohání dva elektromotory s výkonem 300 kW a 664 Nm, které čerpají energii z obrovské 114 kWh baterie umístěné v podlaze. Díky tomu terénní elektromobil dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy, atakuje maximální rychlost 200 km/h a na jedno nabití ujede až 487 kilometrů.
Oproti standardnímu modelu má dakarská verze terénní pneumatiky General Grabber AT3 a o 31 milimetrů vyšší světlou výšku. To přináší výrazně lepší dovednosti v terénu a především vyšší nájezdové úhly a posunutou brodivost na 30 centimetrů. Audi Q8 e-tron Dakar je unikátní také rozšířenými blatníky, střešním nosičem s nosností 40 kilogramů, interiérem s logy limitované edice, robustním obložením zavazadlového prostoru, exkluzivním krytem klíče nebo novou funkcí v multimediálním systému, která zobrazuje úhly náklonu vozidla při jízdě v terénu.
Elektromobil je pak ve standardu vybaven adaptivním vzduchovým podvozkem, Matrix LED světlomety, tónovanými zadními skly a kabinou ze sportovně střiženého modelu S-line. Ta zahrnuje sportovní sedadla, luxusnější materiály, červené prošívání nebo třeba head-up displej.
Vzácný polep inspirovaný závodním speciálem
Dakarská edice bude k dispozici v pár barevných odstínech. Lidé si mohou vybrat z Siam Beige metallic, Mythos Black metallic nebo Magnetic Gray. Nicméně hrstce šťastlivců se možná podaří si Q8 e-tron Dakar objednat s ikonickým polepem, který na své karosérii vozí závodní speciál RS Q e-tron. Ten na upraveném elektromobilu vypadá opravdu úžasně a dodává mu naprosto jedinečný vzhled. Je v tom ale háček. Počet polepených modelů je omezen pouze na 99 kusů.
A teď ta dobrá zpráva. „Audi Q8 e-tron Dakar bude dostupná i v České republice, a to už v první polovině tohoto roku. České ceny zatím nejsou známé, je ale pravděpodobné, že budou kopírovat ty německé. To znamená, že limitovaná edice bude stát o zhruba 900 tisíc korun více než základní model, tedy okolo tří milionů korun“, řekl Autowebu PR manažer českého zastoupení Audi Jiří Rozkošný.