Test Audi SQ8 4.0 TFSI quattro: Změna k lepšímu?

Audi SQ8 vyměnilo úsporný turbodiesel za hřmotný benzinový osmiválec. Na tom nemůže být nic špatného, nebo snad ano?
img_0976-1100x618.jpgCelá galerie 17 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9

SUV se splývavou zádí ve stylu coupé dnes táhnout, a tak není divu, že svojí trochou před několika lety přispěla i značka z Ingolstadtu. Audi Q8 se staví proti zakladateli tohoto segmentu, BMW X6, a jeho vyzyvateli v podobě Mercedesu GLE Coupé. Vůz nyní prošel faceliftem, během kterého se odehrály sice drobné kosmetické změny, zato však radikální pod povrchem.

Zatímco sportovní modely S4, S5 (vyjma S5 Cabriolet) a S6 kvůli emisním limitům přepřáhly na dieselové motory 3.0 TDI, rychlá SUV SQ7 a SQ8 naopak vyměnila velké naftové osmiválce za benzinové 4.0 TFSI. Takový downsizing se nám líbí.

Jakkoliv silné naftové osmiválce do velkých a luxusních SUV padly jako ulité, je nutné si položit zásadní otázku: Zajímá někoho z potenciálních zákazníků spotřeba paliva? Troufám si tvrdit, že ne. Pokud máte na auto nižší jednotky milionů, dlouhodobou spotřebu 14,3 litrů, výjimečně i 20 litrů, když tomu dáváte, prostě neřešíte. Tak proč nedat pod kapotu to nejlepší, co lze?

Dostanete tak jednotku 4.0 TFSI známou z nejostřejších modelů RS, jen mírně podladěnou. V Audi SQ8 nabídne 507 koní a 770 Nm, točivý moment tedy klesl jenom nepatrně. Zato stále umí vystřelit na stovku za 4,1 sekundy. Další stovku koní budete v reálném světě potřebovat jenom málokdy, předjíždění je naprostá hračka.

Stejně tak schopnost zatáčet tohoto pětimetrového cvalíka o hmotnosti 2 345 kg je úctyhodná. Zatáčecí zadní náprava umí zázraky, takže si můžete dovolit nájezdové rychlosti, které nezvládne kdejaký hot-hatch. Pohon všech kol quattro se potom stará o skvělou trakci na výjezdech. Řídit tohle auto rychle je úplná hračka, i když na brzdách hmotnost neukecáte.

Uvnitř se můžete těšit na tradiční kvalitu zpracování hodnou značky Audi a minimalisticky-futuristický design palubní desky s množstvím displejů. Luxusem to tu přetéká a chlácholit se můžete třeba takovými vymoženostmi, jako jsou masážní sedačky.

Prostoru vepředu je nadbytek, vzadu je to kvůli splývající střeše poněkud horší, ale dva dospělí se vejdou tak akorát. Zato kufr pojme hodně slušných 605 litrů bagáže, takže klidně můžete vyrazit i někam daleko. A pokud byste snad chtěli táhnout přívěs, překvapí schopnost tahat 3,5 tuny na kouli. Za to klobouk dolů.

Audi SQ8 je tak navzdory svým trochu nepraktickým proporcím prostorné. A hlavně pohodlné, luxusní a v neposlední řadě také rychlé jak v přímce, tak v zatáčkách. Z racionálního hlediska dávala stará naftová verze větší smysl, jenže tohle auto hraje hlavně na emoce.

A pokud vyloženě neprahnete po tom nejlepším, co značka nabízí, tedy po Audi RS Q8 s dalšími 97 koňmi výkonu a 30 Newtonmetry točivého momentu, slabší esková verze je naprosto adekvátní trefou do černého.

27.8.2021 9:28| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist