Sněžná liška Audi A6 Allroad 50 TDi quattro má podvozek, který připraví o práci i vodováhu

Rodinný kombík do každého počasí stárne pomalu a s grácií, šestiválec pod kapotou úřaduje za každé situace. Však ho zkuste někde nachytat!
dsc_0032jpg-1100x618.jpgCelá galerie 18 Zdroj: Bart Běhal

Každý z nás na střední škole takového spolužáka měl. Byl to lídr. Skvěle vypadal, měl dobré známky, učitelé si ho chválili, kluci chtěli být jako on. Uměl to s děvčaty, chlapcům zase neváhal podat pomocnou ruku. Premiant. Zhruba takovou pozici může zastávat na automobilovém trhu Audi A6 Allroad.

Jde vlastně o předchůdce všech vozů kategorie SUV, ale – jejich majitelé prominou – za mě je výrazně smysluplnější. Ačkoliv rozměrově si se svými 4,9 metry délky a 1,9 metry šířky s žádným z modelů Q, X či G z řad německých výrobců jen tak nezadá. Ale nepůsobí dojmem takového mastodonta, je spíš oblíbencem otce od rodiny, který ho chce přes týden používat jako dělníka na cestování z bodu A do bodu B a o víkendu ho zapřáhne jako všestranného mezka při jízdě do bodu C.

I když to nebyl případ vyloženě testovaného vozu. Ne proto, že by to nezvládl, to vůbec ne. Ale jen se na něj podívejte? Přiznám se, že když jsme se poprvé setkali, nebyl jsem si jistý, že se vůbec jedná o Allroad.

Drsňák i slečinka

Mám pocit, že Allroad je mnohdy svými majiteli využíván mimo asfaltové cesty více než právě auta kategorie SUV, právě proto je většinou k vidění v tmavých barvách jako je hnědá či černá. K tomu sem tam nějaký šedivý plast a hliníkové doplňky. Drsňák, žádná slečinka.

Právě testovaný vůz byl výjimkou, protože dorazil v příplatkové bílé barvě s názvem Gletscher za 33 tisíc Kč. Po této konfiguraci bych asi nesáhl, protože už když jsem s A6 poprvé vyjel z garáže ven, bylo mi tuhle krasavici až líto poslat do první louže a dokud jsem to neudělal, auto mi svou elegancí připomínalo polární lišku. Jen takovou robustnější.

Přesně tak působí i uvnitř, prostor je využitý k pohodlnému usazení i solidnímu přehledu. Ať už na silnici či v kabině. Správnou pozici si tu najde klidně i každodenní konzument fastfoodů a slazených nápojů a o svůj prostor se nemusí v tu chvílí obávat ani sedící za ním.

Žádná přehnaná moderna

U vozů Audi mě v posledních letech těšilo, že nepodléhají tlaku moderny a nutně všude necpou na sílu dotykové obrazovky. Tady už to je trochu jiné, ale dál velmi vkusné a uživatelsky použitelné. Pomáhá rozumné ergonomické zpracování. Ačkoliv vše podstatné se ovládá na dvou dotykovkách, velikostně neruší, což podporuje dlouhá a rovná linka odvětrávání, která celou palubní desku udržuje v rovině.

Navíc ovládání obou je velmi jednoduché, uživatelsky se v nich zorientuje každý jedinec velmi snadno, což pobyt uvnitř zpříjemňuje. Obrazovky fungují na bázi rozhraní MMI touch, tedy dotyků s haptickou odezvou, ale na rozdíl třeba od VW zůstávají klasická tlačítka dál aspoň na volantu.

Na spodní dotykové obrazovce, která se vyjma start-stop systému starala výhradně o vytápění, mi chybělo tlačítko na vyhřívání volantu, které se skrývá schované kdesi v menu. Naštěstí se vše dá šikovně a rychle zachránit, po zmáčknutí tlačítka s logem hvězdičky, které je právě na volantu. Na obrazovce infotainmentu se rázem objeví sada možností, kterou můžete právě toto tlačítko obsadit a jednou z nich je vyhřívání volantu. Takže vyřešeno.

A protože jsem hračička, musím říct, že se mi moc líbí drobné podsvícení lišty s nápisem „Quattro“ přímo před spolujezdcem. Decentní, ale dostatečně okaté na to, aby řidiči připomněl, kolik za vůz utratil.

Rodinné kombi by samozřejmě mělo mít také zavazadlové parametry, a to A6 Allroad zvládá s přehledem. Základem je 568 litrů a celkem 1130 to je po sklopení zadních sedadel, která jsou dělená v poměru 40:20:40.

Dvě tuny? Ano, ale na stovce je pod šest vteřin

K dispozici jsme měli třetí nejvýkonnější jednotku, která se do A6 Allroad dává, tedy verzi 50 TDI. Pod touto zkratkou se skrývá naftový šestiválec s výkonem 210 kW, kterému pomáhá 48V mild-hybridní technologie. Pokud chcete z výkonného motoru vymačkat všech 286 koní, je třeba dostat se aspoň na 3500 otáček, ale 620 Nm je k dispozici už v polovině této cifry, i díky tomu Audi s pohotovostní hmotností 2020 kilogramů zrychlí na stovku než napočítáte do šesti.

Přenos výkonu zajišťuje osmistupňová převodovka, že jde o čtyřkolku je asi každému jasné díky termínu „Quattro“, že? Auto jsem dostal do ruky víceméně na zajetí. A to opravdu doslova, po převzetí mělo na tachometru pouhých 51 kilometrů, šlo tedy o naprosté novorozeně. Uprostřed chladného listopadu mě po nastartování uvítalo bytelným dieslovým projevem, který se po několika krátkých minutách vytratil. Motor o sobě následně dával vědět jen při silnějším sešlápnutím pedálu, ticho na palubě bylo ukázkové.

Allroad tím splnil poslání vozu na každý den, byl užitečný i zábavný. Šestiválcové naftové motory už se tak často nedostávají do rukou ani nám novinářům, takže v momentě, kdy k tomu dojde, je radost užívat si jejich takřka nevyčerpatelnou energii, nízkou spotřebu a kultivované chování od nízkých otáček.

Ve městě sílu a schopnosti motor prezentoval decentně, s otáčkami okolo dvou tisíc strčil do kapsy kdejaký zbrkle spěchající taxík a ani se přitom netvářil upoceně. Pedál ani nebylo nutno výrazněji sešlapávat, Audi samo ví, jakým výkonem disponuje, a ten si v pohodě dávkuje. Na dálnici se zase chová otrkaně a v režimu Sport se adaptivní pneumatický podvozek sníží až na 12,4 centimetru.

O celých šest se dokáže zdvihnout když z něj potřebujete udělat nejenom městského floutka, ale zase u toho používejte mozek. Pořád řídíte Allroad, ne Toyotu Hilux. Podvozek zajišťuje pohodlí a z nevyzpytatelných českých silnic dělá povrch, na kterém by i vodováha byla bez práce.

Dostane se do hlavy

Asi nejvíce jsem si užíval jistotu, s jakou jsem do Audi nasedal. Vědom si jeho schopností, nerozhodily mě ani změny povětrnostních podmínek a i když jsem si na sněhu nebyl nejprve jistý, quattro skvěle sloužilo a už psychicky ze mě dělalo lepšího řidiče. Vadila mi vlastně občas jen ta velikost, A6 je vážně velké auto a sem tam mě donutilo si někam až začátečnicky na dvakrát najíždět.

Radost mi naopak dělala 73 litrová nádrž, která mě v kombinaci s nízkou spotřebou donutila hypnotizovat ukazatel paliva. Hodně dlouho trvalo, než jsem vůbec přišel o první čárku, čímž jsme se plynule dostali ke spotřebě. Na dlouhé cestě i s ostřejším používáním spotřebuje auto jen lehce nad 6 litrů, kombinované každodenní cestování pak znamená zhruba 7,5 litru na 100 kilometrů.

Co dodat? Jde zkrátka o auto, se kterým chcete jezdit. Těšíte se do něj každý den, protože ačkoliv je vlastně jen takovým lepším kombíkem, za každé situace se v jeho společnosti cítíte dobře a hladce uspokojí i choutky po rychlosti.

V základu ho Audi nabízí za 1 973 900 Kč, ale pokud si budete připlácet za tříramenný sportovní volant, akustické čelní sklo, devatenáctipalcová kola, tažné zařízení, parkovací kameru a další a další dostanete se klidně až na 2 360 900 Kč, jako tomu bylo u testované verze. To už je jen na vás.

Ale pokud se vám cena přece jen bude zdát příliš vysoká, pořád si můžete pořídit ještě A4 Allroad. Co si tak pamatuji z loňského testování podobné motorizace, to byla taky velká paráda…

16.1.2024 7:31| autor: Martin Tomaides

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist