Audi A1 Sportback 30 TFSI: Když nechcete retro

Mrňavé Audi A1 se svým moderním designem distancuje od tolik módního retro stylu. Čím tedy vůbec zaujme při své velmi ambiciózní cenovce?
titulka-19-1100x618.jpgCelá galerie 20 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 7.4

Předchozí vydání Á-jedničky svými zaoblenými tvary dávalo jasně najevo, kterou polovinu populace chce zaujmout především. Druhá generace nejmenšího modelu Audi naopak nabrala hrany. Navíc s paketem S Line, kterým je ozdoben i tento červený kousek, vypadá pěkně nabroušeně, takže se v něm nebude stydět ani mužská část publika.

Vedle ostrých hran, kterými následuje současný designový jazyk Audi, odkazuje se A1 dokonce i na takovou legendu, jako rallye speciál Audi Sport Quattro – trojicí vstupních otvorů v masce chladiče. Proč, když A1 není přímým nástupcem Quattra, je mi záhadou. Vstupy jsou podle očekávání falešné a čerstvý vzduch k motoru jimi neproudí. Ostatně k litrovému tříválci to není tolik potřeba.

Pokud se ztrácíte v novém označování motorizací, nejste v tom sami. Na první pohled totiž také nemám žádné vodítko, co si pod dvojicí čísel představit. Jedno je jisté – 30 TFSI rozhodně neznačí třílitrový šestiválec, jak jsem skutečně zaslechl z jednoho rozhovoru kolemjdoucích, ale koncernový tříválec 1.0 TFSI naladěný na 116 koní. Raději jsem to ale přítomným kolemjdoucím nepřiznal.

Pro svižné proplétání městskými uličkami ale bohatě stačí a ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkou jde o příjemnou kombinaci pohonné jednotky, pokud nebudete vyžadovat bleskurychlé reakce převodovky a budete se jenom tak vozit. Jinak DSG klasicky zaškobrtne a jeho nechápavost je k vzteku. Nepotěší ani spotřeba paliva – městský průměr jsem stěží udržel pod osmi litry, a to jsem jezdil opravdu vlažně v ekonomickém režimu.

Interiér A1 je tradičně pěkně smontovaný a na posádku dýchne aura prémiové značky. Displej místo budíků vypadá efektně, stejně tak krásný displej multimédií, minimalisticky pojatý design a na řidiče orientovaná palubní deska. Sedačky mají výborné boční vedení a nabízejí perfektní sportovní pozici za volantem. Perfektní je aerodynamické odhlučnění kabiny, ovšem nevyvážené tříválcové drnčení přesto místy prostoupí dovnitř, hlavně ve chvíli, kdy je motor podtočený. Není to prostě důstojné.

Všimnete si ovšem několika detailů, které navzdory drahé značce prozrazují, že je základ auta přece jenom trochu obyčejný. Třeba tvrdé výplně dveří prozrazují podobu s Fabií, přestože třídní příslušností nemohou být obě auta vzdálenější. A pokud nezaškrtnete patřičné položky příplatkové výbavy, klidně skončíte s autem za milion, ovšem bez sklopných zrcátek nebo navigace. K té se váže jedna kuriozita – přestože není přítomna, položku v nabídce naleznete. Po jejím stisknutí se zobrazí pouze suchá hláška, že se máte obrátit na dealera.

Jízdně ovšem nelze Audi A1 nic vytknout. Osmnáctipalcovým ráfkům navzdory je podvozek pohodlný i na tak nepříjemném povrchu, jaký představuje městská dlažba, a zatáčky si vyloženě vychutnáte, když na to přijde. Tohle auto totiž díky vyváženému odporu v řízení pěkně padne do ruky. Jenže Fabia nebo Ibiza umějí totéž.

Racionálním pohledem tak nedává Audi A1 vedle svých levnějších sourozenců příliš mnoho smyslu, jenže pokud se na to díváte touhle optikou, pak pravděpodobně nepatříte mezi potenciální klientelu čtyř kruhů. Naopak, pokud jste přejedeni roztomilým retro designem Miníka nebo Pětistovky, která svoje stáří stále dobře maskuje, potom je Audi A1 jako prémiové malé auto, které s přehledem zvládne víc než jenom pohyb městem, jedinou možností.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový tříválec
Palivobenzin, min. 95 okt.
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)999
Převodovkasedmistupňová dvouspojková
Poháněná kolapřední
Ceny
Základní cena modelu524 900,- (25 TFSI 95k)
Základní cena test. verze555 900,- (30 TFSI 116k)
Cena testovaného vozu607 900,- (30TFSI S tronic 116k)
30.1.2019 2:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist