Elektromobily začínají vládnout Severní smyčce Nürburgringu. Porsche a Hyundai zajely dechberoucí časy na kolo

Čistě elektrická budoucnost se pomalu blíží a na legendárním německém okruhu se začínají objevovat sportovní elektromobily, které vytřou zrak i supersportovním autům s výkonnými spalovacími motory.
porsche-taycan-porsche-taycan-nurburgring-rekord-1100x618.jpg Zdroj: Tiskový servis Porsche

Ať chceme nebo ne, automobilová budoucnost se ponese ve víru elektromobility. Auta na baterky jsou energeticky efektivnější a šetrnější k životnímu prostředí. Jenže krom pozitiv mají i svá negativa. Například aby elektromobil dokázal na jedno nabití ujet velkou porci kilometrů, musí ve svých útrobách vozit velký akumulátor, který je nejen drahý, ale i těžký. To je noční můra pro konstruktéry sportovních vozů, u kterých je nízká hmotnost naprosto klíčová. Čím je auto lehčí, tím je rychlejší a ovladatelnější. Postavit tak nadupaný elektromobil, který by dokázal podávat srovnatelné výkony na závodní trati jako sporťák s lehkým spalovacím motorem, se zdá nemožné. Nebo ne?

 Kia EV6 GT vs. Kia ProCeed GT

Porsche postavilo elektrické monstrum

Vývoj elektrických aut jde obrovským tempem kupředu a každým rokem se daří vynalézat nové technologie, které navyšují výkon elektromotorů, posouvají dojezd a zdokonalují řídící software. Takovou globální výkladní skříní elektromobility je chorvatský hypersport Rimac Nevera se čtyřmi elektromotory (každý na jednom kole) s celkovým výkonem 1914 koní. Ten drží desítky různých rekordů a světu dokazuje, že i elektromobil může být lepším sportovním vozem než auta spalující benzin. Je tu ale problém, Rimac s pořizovací cenovkou přes 50 milionu je pro běžného smrtelníka zcela nedostupný.

Před pár týdny se ale světu ukázal nový elektromobil, který dokáže zajíždět v podstatě srovnatelné časy na legendární Severní smyčce Nürburgringu jako unikát z Chorvatska. Je jím modernizované Porsche Taycan, které ve své předprodukční verzi zajelo naprosto dechberoucí čas. Vývojový jezdec Lars Kern zvládl se stuttgartským elektromobilem zajet kolo dlouhé 20,8 kilometrů za 7:07,55 minuty, což je jen o dvě sekundy pomaleji než Nevera. Jen pro představu, konkurenční Tesla Model S ve vrcholné verzi Plaid zaznamenala čas 7:35,57.

Z toho vyplývá, že Taycan nejen dokázal stanovit světový rekord ve své třídě o zhruba půl minuty, ale také porazil svůj spalovací protějšek Porsche 911 (992) Turbo S, které Nordschleife zajelo za 7 minut a 17 sekund. Krom toho chystaný elektromobil nebude zdaleka tak drahý. Dá se předpokládat, že vrcholný Taycan s výkonem zhruba 1000 koní bude stát okolo 5 milionu korun, jako tomu je u dosluhující verze Turbo S s výkonem 761 koní.

Hyundai šokoval automobilový svět

Přeci jen 5 milionů korun je stále velká suma. Co kdybychom vám ale řekli, že na trhu existuje elektromobil s cenovkou 1,8 milionu korun, který se na závodní trati srovnává s BMW M2 CS nebo Mercedesem-Benz C 63 AMG S Coupe. To není vtip, ale nový Hyundai Ioniq 5 N – sportovní vůz na baterky s výkonem 650 koní a zrychlením z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy. A to, že není rychlý pouze na rovinkách, dokazuje čas na Severní smyčce Nürburgringu, který činí 7 minut a 45 sekund. To ujde na auto s prostornou kabinou a hmotností 2,2 tuny.

Je to k nevíře, ale elektromobily se děsivou rychlostí přibližují k tradičním sportovním modelům, které jsou paradoxně ještě dražší. S takto rychlým vývojem se dá předpokládat, že auta na baterky budou brzy bojovat o rekordní časy na závodních okruzích.

Další novinky ze světa elektrických supersportů

Porsche chce získat zpátky titul nejrychlejšího auta na Nürburgringu. Současného leadera Mercedes-AMG One hodlá sesadit elektromobilem

Porsche chce získat zpátky titul nejrychlejšího auta na Nürburgringu. Současného leadera Mercedes-AMG One hodlá sesadit elektromobilem

Koncept Mission X je předurčením toho, jak má vypadat budoucí nejrychlejší vůz planety. Plánuje porazit Mercedes-AMG One i Rimac Nevera

19.2.2024 7:48| autor: Robin Běhal | zdroj: Tiskový servis Hyundai, Tiskový servis Porsche

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist