Peugeot přinesl do světa motorsportu revoluci. U závodního vozu postaveného na 24h Le Mans se zbavil zadního křídla

Francouzský výrobce nemá k automobilovému sportu daleko. Divize Peugeot Sport už několikrát slavila úspěchy v rallye i v Le Mans. Teď se o titul ve vytrvalostním závodě pokouší znovu, a to s naprosto unikátním vozem.
peugeot-9x8-2022-1600-05-1100x618.jpg Zdroj: Tiskový servis Peugeot

Peugeot není ve světě motorsportu žádným zelenáčem. Automobilka se lvem na kapotě se prvního závodu zúčastnila už v roku 1981. Za více než čtyřicet let se jí podařilo získat několik konstruktérských titulů ve vrcholné divizi světové rallye, sedmkrát stála na nejvyšším stupínku slavného Dakaru a dokonce si už třikrát „uhmátla“ vítězství v legendárním vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans. Peugeot tak má za sebou velmi pestrou motorsportovou historii. Jak se mu ale daří v současné době?

Peugeot se vrátil ke svým kořenům

V posledních deseti letech se francouzské značce dařilo především v rallye, zatímco okruhové závodění více méně přesunula na vedlejší kolej. To se ale od roku 2022 změnilo a Peugeot se naopak začal více soustředit právě na závodní tratě, konkrétně na světový vytrvalostní šampionát WEC (FIA World Endurance Championship).

Tento krok nikoho nepřekvapil, jelikož Peugeotu se ve vytrvalostních závodech vždy velmi dařilo. Potvrzuje to trojnásobné vítězství v prestižní 24 hodinovce Le Mans v letech 1992, 1993 a 2009. Na tento úspěch se letos snaží sportovní divize navázat, a to se zcela unikátním vozem, který na trati není možné přehlédnout.

Francouzi dali sbohem zadnímu spoileru

Peugeot se rozhodl jít zcela nekonvenční cestou a svůj hypersport s označením 9X8 nevybavil zadním přítlačným křídlem, které je jinak pro ostatní závodní auta na startovním roštu naprosto nezbytné – bez něho by totiž nedokázala generovat dostatečné množství aerodynamického přítlaku.

Francouzští inženýři se k tomuto kroku rozhodli na základě počítačových simulací a testů ve větrném tunelu. Zjistili, že když větší množství protékajícího vzduchu poženou přes podlahu a vrchní část karoserie osadí pouze drobnými křidélky, nebudou nuceni používat zadní spoiler, který na rovinkách zvyšuje aerodynamický odpor a přitom budou stále generovat velké množství přítlaku.

Unikátní je také pohonné ústrojí. Závodní vůz 9X8 je podobně jako zbytek konkurenčních hypersportů série WEC postaven dle regulí LMDh. Pod kapotou tak má standardizovaný hybridní systém, kterému ale v případě Peugeotu vévodí 2,6 litrový vidlicový šestiválec s celkovým výkonem 680 koní. Spalovací motor je umístěný uprostřed vozu a pomocí sedmistupňové sekvenční převodovky roztáčí zadní kola, zatímco o pohon přední nápravy se stará elektromotor – z toho vyplývá, že se jedná o čtyřkolku.

Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se

Peugeotu se bohužel letos nepodařilo odvážně koncipovaný hybridní hypersport bez zadního spoileru rozchodit podle představ a od vítězství v Le Mans i dalších podnicích byl velmi daleko. Nicméně působení v šampionátu vytrvalostních závodů není jen o sbírání trofejí. Francouzská automobilka díky motorsportu získává cenné know-how, které následně implementuje do standardních vozů značky. Automobilové soutěže tak slouží jako taková laboratoř pro silniční modely.

 

7.11.2023 7:37| autor: Robin Běhal | zdroj: Tiskový servis Peugeot

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist