Závodní vůz NASCAR je překvapivě levný. Dokola jezdí pouze kvůli fanouškům a doleva zatáčí z důvodu bezpečnosti

Dostali jsme se do zákulisí slavného závodu NASCAR v Daytoně. Zjistili jsme zajímavosti o závodních autech i samotném šampionátu. Oproti evropským sériím je nejoblíbenější americký motorsport v mnoha ohledech odlišný.
img_2227-1100x618.jpg Zdroj: Běhal Robin pro Autoweb.cz

Pokud se v jižní části Spojených států amerických zeptáte lidí, jaký motorsport mají nejraději, určitě vám bez váhání odpoví NASCAR. Jedná se o nejpopulárnější a zároveň jeden z nejstarších automobilových šampionátu za velkou louží. My jsme dostali jedinečnou příležitost navštívit jeden z nejoblíbenějších eventů v celém kalendáři, a to závod Coke Zero 400 na okruhu Daytona International Speedway. Díky tomu jsme se dozvěděli spoustu zajímavostí o tomto druhu motosportu.

Reportáž o jízdě ve formuli 1

Za vznikem NASCARu stojí pašeráci

Asi nejzajímavější věcí na NASCARu je jeho historie. Nevznikl totiž díky zbohatlým milovníkům aut, nýbrž kvůli pašerákům alkoholu. Vše začalo za prohibice ve 20. letech 20. století, kdy byl v USA zakázaný alkohol. Asi si říkáte, co mají destiláty společného se závoděním? Nebýt jich, tak NASCAR pravděpodobně nikdy nevznikne. Ilegální výrobci lihovin své zboží převáželi auty, která si upravovali tak, aby byla co nejrychlejší a dokázala ujet policejním vozům.

Po konci prohibice se tito pašeráci rozhodli, že své vylepšené automobily mezi sebou porovnají. Začali tak závodit na zpevněných písečných plážích a na provizorních tratích. Z původně chuligánského sportu se nakonec stala velmi populární zábava a v roce 1949 se založila oficiální soutěž National Association for Stock Car Auto Racing (ve zkratce NASCAR).

Proč se jezdí převážně na oválech?

Nejtypičtějším znakem NASCARU jsou závodní okruhy, které mají tvar oválu. A proč se závodní zrovna na tomto druhu tratí? Odpověď je překvapivě jednoduchá. Za vším stojí fanoušci. Zatímco na běžných evropských okruzích, jakými jsou italská Monza, belgické SpaFrancorchamps či české Brno, diváci nevidí na celý komplex a mohou tak přijít o dramatické souboje mezi jezdci.

V Americe to vyřešili tak, že závodní tratě dělají kratší a pouze s pár klopenými zatáčkami (mohou mít sklon až 31 stupňů). Díky tomu návštěvníci mají dokonalý výhled na celý okruh a automobily mohou jet obrovskou maximální rychlostí, aniž by musely výrazně používat brzdy. Výsledkem je poutavá show, kterou tady v USA lidé naprosto milují. Zde je zajímá především rychlost a výkon, ne složité zatáčky.

Všechny ovály se pak jezdí proti směru hodinových ručiček. Je to z důvodu bezpečnosti, jelikož když řidiči zatáčejí doleva, mají sedačku dál od svodidel a lépe vidí na protilehlou stranu okruhu.

Závodní vůz stojí stejně jako nové BMW M5

V rámci závodního víkendu v Daytona Beach jsme měli možnost navštívit garáže nejlepších týmů. V rozhovoru jsme se zeptali, kolik přibližně vůz NASCAR stojí, a odpověď stájí nás velice překvapila. Zatímco automobily kategorie GT3 přibližně vyjdou na 15 až 20 milionů a monoposty formule 1 dokonce na 330 milionů korun, nejnovější generace závodních aut NASCAR přijdou na zhruba 3 až 6 milionů Kč s tím, že většinu ceny tvoří motor a převodovka.

Závodní speciály mají pod kapotou monstrózní motor

Když už jsme nakousli téma závodních vozů NASCAR, tak jim rovnou nakoukneme pod kapotu. Současná auta pohání motor V8 o objemu 5,84 litrů, který ze sebe dokáže vymáčknout zhruba 900 koní. To stačí na maximální rychlost 320 km/h. O přesun síly na zadní kola se pak nově stará 5stupňová manuální převodovka se sekvenčním řazením. Ještě do sezóny 2022 totiž byly závodní speciály vybaveny staromódním 4stupňovým manuálem s klasickým „H“ řazením.

Zajímavostí také je, že na závodních okruzích Daytona International Speedway, Talladega a Atlanta Motor Speedway je výkon vozů omezen restriktorem v sání na pouhých 510 koní, a to z důvodu bezpečnosti – tratě jsou příliš náročné. Se sníženým počtem koní pak auta dosahují „maximálky“ okolo 290 kilometrů za hodinu.

22.9.2023 7:51| autor: Robin Běhal | zdroj: Tiskový servis NASCAR

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist