Bezpečnostní pásy se do Opelů montují už přes 50 let. Lidé jejich užívání na začátku zpochybňovali

Píše se rok 1973 a značka Opel začíná instalovat tříbodové pásy s praktickým ovládáním jednou rukou jako součást standardní výbavy do všech svých modelů. O tři roky později začínají být v Německu pásy povinností.
savinglives50yearsofseatbeltsinallopelvehicles-1-1100x618.jpg Zdroj: Opel

Jak šel čas

Konstruktéři značky s emblémem blesku nelenili a začali testovat bezpečnostní pásy již v 60. letech 20. století a už v dubnu roku 1968 bylo možné objednat si modely Opel Kadett, Admiral a Diplomat s předními bezpečnostními pásy. Postupem času se dostávaly i do sportovních modelů značky. Kadett B Rallye si je vysloužil v roce 1967 a nechyběly ani o rok později v modelu Commodore A GS.

Kromě testování a implementace pásů se značka aktivně věnovala i kampani za povinné používání bezpečnostních pásů. V roce 1969 odprezentovali inženýři automobilky výsledky svého výzkumu dopravních nehod zástupcům médií a doložili, že více než polovina všech obětí nehod by přežila, pokud by pasažéři měli zapnuté bezpečnostní pásy. Podobný krok učinilo i vedení společnosti a o pár let později zaslalo zaměstnancům dopis, ve kterém vyzvalo k využívání bezpečnostních pásů – a nabídlo všem zaměstnancům dodatečnou montáž pásů za velmi výhodnou cenu. Opel se tak stal jakýmsi průkopníkem, a zároveň „trendseterem“ tohoto bezpečnostního prvku, bez kterého se v automobilech nyní neobejdeme.


Bazarová Astra od Opelu


My se poutat nebudeme!

Bezpečnostní pásy byly ze začátku vnímány jako zbytečnost. Řada motoristů se zpočátku nechtěla „poutat“, a to i poté, co bylo od 1. ledna 1976 užívání bezpečnostních pásů uzákoněno jako povinné. Je potřeba zmínit, že v tamější době nevypadaly pásy jako dnes. Byly složitější a musely se nastavovat pro každého člověka zvlášť. Tento problém ale zanedlouho vyřešil mechanismus samonavíjení.

Daly se upravovat výškově

Dalším pokrokem byla výšková nastavitelnost pásů. Ta se poprvé objevila u Opelu v modelu Omega, a to v roce 1986. Omega se tak stala prvním sériově vyráběným vozem na světě, který standardně nabízel výškově nastavitelné bezpečnostní pásy na předních i zadních sedadlech. V Astře, o pár let později, se zase objevil předpínač bezpečnostních pásů, následoval velkoobjemový airbag a systémy aktivní bezpečnosti, jako je např. protiblokovací brzdový systém brzd ABS nebo elektronický stabilizační systém ESP.

Deformovatelný sloupek volantu

Inženýři se ale nezaměřovali v 60. letech pouze na pásy. Svou pozornost upnuli i na sloupek řízení, resp. volantu. Zabránění průniku volantu a sloupku do prostoru pro cestující je stále jedním z výchozích bodů komplexní bezpečnostní automobilové strategie. Proto je sloupek volantu navržen tak, aby se v případě nárazu řízeně deformoval a bortil. Tímto způsobem systém v kombinaci s bezpečnostním pásem a airbagem poskytne tělu řidiče až 100 mm tzv. „deformovatelného prostoru“ navíc – a to jsou opravdu veledůležité milimetry, které minimalizují riziko zranění.

Nyní je to vše o senzorech

Vývoj bezpečnostního pásu je neoddělitelně spjat s vývojem inteligentních hi-tech figurín, které se používají při testech k hodnocení účinků nárazu na lidské tělo. Nejmladší generace má přezdívku THOR, což je zkratka Test device for Human Occupant Restraint (Zařízení pro testování zádržných systému). Moderní figurína THOR, vybavená více než 120 senzory, elektronicky snímá a informuje, co se děje během nárazu. Na základě výsledků jsou se dané prvky v automobilech uzpůsobují pro největší ochranu řidiče a jeho posádky.

 

13.8.2023 7:57| autor: Tomáš Malík | zdroj: Opel

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist