Které auto mělo první dieselový motor? A které naopak klimatizaci? Všechno někde začalo

Dnes už bereme věci jako klimatizaci, airbagy či couvací kameru za naprostou samozřejmost. Ale některá auta s nimi prostě přišla jako první.
pexels-mike-bird-190574-1100x618.jpg Zdroj: Pexels/Mike Bird

Dnes považujeme prvky výbavy jako elektrická okna, klimatizaci či bezdrátové nabíjení za naprostou samozřejmost, ale ještě poměrně nedávno ani airbag nebo ABS nepatřily k běžným prvkům výbavy. Která auta byla průkopnická a přinesla některé systémy, nebo výbavu jako první?

První synchronizovaná převodovka

Ačkoli se obecně ví, že moderní mechanizmus synchronizace vynalezla automobilka Porsche a uvedla ho v roce 1952 v modelu Porsche 356, vůbec první synchronizace se objevila už v Cadillacu v roce 1928 a vynalezl ji inženýr Earl Thompson.

První automatická převodovka

Protože ale plno zákazníků nechtělo (nebo neumělo) řadit, automobilky dlouho hledaly cestu, jak se potřeby změny rychlostních stupňů zbavit úplně. Cesta k prvnímu automatu nebyla vůbec lehká a několik prototypů selhalo. Oddělení GM vedené Earlem Thompsonem ale dokázalo ještě v roce 1939 uvést první hydraulicky ovládanou převodovku (neměla dnes obvyklý měnič točivého momentu). GM ji pojmenovalo Hydra-Matic a první auto, které ji dostalo, byl Oldsmobile. GM se bálo jejímu uvedení v prestižním Cadillacu, aby případně nepošramotila jeho pověst. Byl to ale úspěch a největšího rozmachu zaznamenala hlavně po válce.


Zpátky do historie: Alfa Romeo


První diesel

Ačkoli nápad vznětového motoru pochází z roku 1892 (kdy si ho patentoval Rudolf Diesel), v osobních autech se objevil až za dlouho. Motor totiž sloužil spíše jako efektivnější náhrada parního pohonu, do aut byl příliš těžký a hlučný. První sériové osobní auto s dieselem byl Mercedes-Benz 260D z roku 1936. Zajímavé je, že ale už v roce 1933 představil dieselový osobní automobil Citroen, ale kvůli předpisům se nesměl vyrábět. Američané také experimentovali – v roce 1929 dostala limuzína Packard diesel Cummins, ale nebyl to sériový produkt.

Silentbloky

Zatímco dnes už o běžícím motoru skoro nevíte, dříve to celé autem poskakovalo a házelo… Korporace Chrysler se vývojem zabývala už od dvacátých let, ale teprve až v roce 1932 dostal šestiválec v automobilu Plymouth uložení v tlumičích, které pohlcovaly vibrace a nepřenášely se tak do karoserie. Postupně se nápad rozšířil a gumové tlumiče rázů se rozmístily do dveří a částí karoserie. Auta se tak přestala třást jako bedna s nářadím.

Klimatizace

Dneska si asi nikdo bez výrobny chladného vzduchu nedokáže auto představit. První auto s moderně pojatou kompaktní klimatizační jednotkou byl Chrysler Imperial modelového roku 1953. Už v roce 1933 ale jedna firma v New Yorku nabízela klimatizaci do aut jako dodatečný doplněk a Packard začal za příplatek dávat klimatizaci do aut v roce 1939. Tehdy ale klimatizace byla těžká, zabrala půl kufru a nebyla moc efektivní. Pro neúspěch z trhu zmizela už v roce 1941. Pro zajímavost, první automatickou klimatizaci měly vozy Cadillac modelového 1963 a stejná značka přišla i pro modelový rok 1965 s vyhřívanými sedadly.

Airbagy

Uvádí, že Mercedes-Benz třídy S dostal v roce 1981 jako první auto na světě airbag (za příplatek). Sluší se ale dodat, že to byl spíše první systém, který fungoval spolehlivě. V roce 1984 pak následovalo Porsche s modelem 944 Turbo, kde dodávalo dva čelní airbagy v základní výbavě (první auto na světě s dvojicí čelních airbagů). Airbagy se objevily už v roce 1951, kdy na nich pracovaly nezávisle týmy vědců, ale pořád nedokázaly dosáhnout cíleného efektu – rychlého nafouknutí. V roce 1963 představil japonský konstruktér Yasuzaburou Kobori systém, na kterém jsou založeny moderní airbagy – na chemické reakci, která rychle rozpíná plyny a ty nafukují záchranný vak. Americká auta měla airbagy už v 70. letech, ale kvůli odlišnému designu (nepoužívaly se pásy) nedokázaly spolehlivě fungovat. Později se ukázalo, že správnou funkci airbagu lze zajistit jen díky použití bezpečnostních pásů.

Bezpečnostní pásy

Potřeba připoutat k něčemu člověka přišla už dávno před vynálezem automobilu. Bezpečnostní pásy se samozřejmě rozšířily především v letectví (hlavně tedy pro posádku). První auto s jednoduchými pásy byl Tucker Sedan z roku 1947. V 50. letech americký neurolog doktor Hunter Shelden nadával, že je jeho ordinace plná lidí s poraněním hlavy po nehodách a začal sám pracovat na systému, který by je udržel v sedadle. Jenže než se bezpečnostní pásy americkým automobilkám zalíbily, v roce 1958 se na autosalonu v New Yorku představil Saab GT 750 – první auto se samonavíjecími bezpečnostními pásy na světě. Od té doby se systém rozšířil jako epidemie.

Elektrická okna

A teď od bezpečnosti k rozmazlování… Nebaví vás namáhat se se „švihadly“? Už v roce 1939 měly vozy Packard (spolu s příplatkovou klimatizací) první hydro-elektricky ovládaná okna. Následovaly značky Lincoln, Cadillac a Ford. Zajímavé je, že tehdy se prosadila myšlenka centrálního hydraulického okruhu, který krom oken poháněl i stahovací střechu a sedadla, takže byl k dispozici jen na kabrioletech. Teprve v roce 1951 představil Cadillac plně elekrtický systém a následoval GM a Ford v roce 1954.

Zpětné zrcátko a kamera

Když se měl jet v roce 1911 závod na 500 mil v Indianapolis, závodník Ray Harroun na svůj stroj Marmon namontoval malé zrcadlo, aby viděl útočící závodníky. Nápad to byl dobrý, ale sám závodník přiznal, že kvůli cihlovému povrchu oválu se auto otřásalo tolik, že v zrcátku stejně vůbec nic neviděl. Přibližně ve stejné době zrcátko pro použití v automobilu uzpůsobil vynálezce Elmer Berger. Je zvláštní, že se přesně neví, které auto mělo jako první couvací kameru, neboť koncem 80. let se rozšířila dodatečně montovaná zařízení především do nákladních aut, která si někteří dali i do aut osobních.

23.9.2023 7:30| autor: Redakce Autoweb.cz | zdroj: Auta - kompletní historie, Auta: Velký obrazový průvodce, Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist