Škoda Motorsport slaví 25 let od vstupu do WRC. Připomeňte si závodní speciály, které psaly historii

Když se řekne mistrovství světa v rallye, každý si hned vybaví závodní speciály, jejichž zvuk je slyšet ještě dlouho po tom, co projely zatáčku kolem vás. A není tedy divu, že v této soutěži má už čtvrt století zástupce také naše tuzemská automobilka. Dnes už se na startovní pozice staví moderní vozy jako Fabia RS Rally2, ale historie závodění se začala psát úplně s jiným modelem.
screenshot_1-1100x618.jpg Zdroj: Škoda

Octavii vystřídala legendární Fabia

Píše se rok 1999 a Škoda vyvíjí první vůz, který bude nasazen do WRC. Jedná se o model Octavia WRC. Tento stroj měl pod kapotou dvoulitrový motor s pětiventilovou technikou. Jeho výkon dosahoval v té době 300 koní, přičemž točivý moment byl 500 Nm. K tomu všemu vůz disponoval pohonem všech čtyř kol a stal se tak nejdynamičtějším závodním vozem v historii výrobce. V ostrém režimu závodění si vedl poměrně dobře. Na Safari Rally 2001 dokonce skončila na třetím místě. Velkou zásluhu na tom měl tehdejší pilot Armin Schwarz.

Sezona 2003 znamenala průlom, protože Octavia šla do důchodu a místo ní nastoupila upravená Fabia. Premiéru si automobil odbyl na německé rallye. Rozdíl mezi závodní a sériovou Fabií byl značný. Pod kapotou vozu byl totiž přeplňovaný vodou chlazený zážehový čtyřválce s objemem dva litry. Výkon 300 koní byl přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím sekvenční šestistupňové převodovky a tří aktivních diferenciálů. Fabie musela také narůst, aby se vešla do požadované čtyřmetrové délky, proto na ni Škodovka přidala nový homologovaný přední nárazník.

Nejvýraznějším úspěchem modelu byla soutěž v roce 2005. Colin McRae s Fabii WRC obsadil sedmé místo na Wales Rally a po celou soutěž se držel celkově na druhém místě. Problematická spojka však zapříčinila, že tým musel ze soutěže odstoupit. Později až do roku 2007 startovaly s tímto vozem dva soukromé týmy, leč s tovární podporou.

Počátky prodejů závodních speciálů

Přelomové události nastaly v roce 2008. Mladoboleslavský tým začal vyvíjet projekt Škoda Fabia S2000, která měla základy v druhé generaci modelu Fabia. Poprvé se výrobce s autem ukázal na Intercontinental Rally Challenge. V tomto roce navíc Škoda spustila zákaznický program, který slaví úspěch až do současnosti. K zákazníkům se tak poprvé dostalo 63 závodních speciálů. V tomto období už se začíná na výsluní probojovávat jméno Jan Kopecký, který společně s jezdci Juho Hänninen a Esappekki Lappi získal několik národních a mezinárodních titulů.

Nejúspěšnějším vozem továrního týmu byla ovšem Škoda Fabia R5, která se zapsala do historie automobilky jako nejúspěšnější projekt. Poprvé se automobil ukázal v roce 2015, protože se změnily předpisy a šampionát WRC2 nahradil SWRC, aby automobilka mohla ve své soutěžní kariéře pokračovat, potřebovala nový závoďák. Fabia R5 měla 1,6litrový přeplňovaný motor s výkonem 282 koní a točivým momentem 420 Nm. Nechybělo odpružení McPherson a pětistupňová sekvenční převodovka.

O jak skvělé auto šlo, se tým přesvědčil na rallye v Portugalsku, kde získal druhé místo v celkovém pořadí. Další tituly na sebe nenechaly dlouho čekat, a tak je tým Škoda Motorsport sbíral od roku 2015 až 2018. V roce 2019 a 2021 to byly také tituly pro samotné jezdce. Roky plynuly, a tak se z původní Fabie R5 stala R5 Evo (Rally2 Evo).

Dnes už v duchu bezpečnosti a udržitelnosti

Pomalu se dostáváme do zatím poslední závodní etapy. Nejnovějším modelem, se kterými jezdci vyhrávají tituly, je Fabia RS Rally2, která se poprvé představila v červnu 2022. Výkonově si automobil trochu polepšil na 289 koní, 1,6litrový přeplňovaný čtyřválec však pod kapotou zůstal, jen se vylepšily jeho vlastnosti. Stejně tak se zapracovalo na vyšší bezpečnosti a odolnosti. Vůz těží z šesti vrstev uhlíkových vláken a kevlaru, které chrání řidiče a spolujezdce před bočními nárazy, a další ochranu poskytuje vrstva pěny pohlcující nárazy.

Motorsport však není už jen o rychlosti, zábavě a divácké podívané. V současné době se také dbá více na udržitelnost. To znamená, že aktuální palivový systém vozu RS Rally2 je navržený tak, aby fungoval na bezfosilní, uhlíkově neutrální palivo. Jestli vše bude fungovat ideálně se ukáže v budoucnu.

 

 

10.3.2024 7:00| autor: Michaela Rubešová | zdroj: Škoda

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist