„České WRC bylo extrémně náročné“, stěžovali si závodníci. Pro rodáka Erika Caise to byl denní chleba

V servisním depu Středoevropské rallye jsme vyzpovídali českého talentovaného jezdce Erika Caise. Složité šumavské etapy pro něho nebyly tak složité, jako pro ostatní závodníky. Zjistili jsme proč.
erik-cais-pdaniel-trunkat-skod-1-1100x618.jpg Zdroj: Tiskový servis RedBull

Česká republika poprvé v historii hostila Mistrovství světa v rallye. Úvodní ceremonie proběhla na Pražském hradu a první rychlostní zkouška se uskutečnila na dostihovém závodišti Velká Chuchle, kde na nejlepší jezdce světa čekala první rychlostní zkouška. Kolotoč WRC se následně přesunul na Šumavu a do blízkého Německa a Rakouska.

Reportáž z EcoRallye

Středoevropská rallye byla velmi náročná

V kalendáři Mistrovství světa se nachází spousta vyzývavých podniků. Mezi ty nejnáročnější každoročně patří legendární Monte Carlo, zasněžené Švédsko nebo bahnité Safari Rallye Keňa. Nicméně nejlepší jezdci světa jsou na tyto těžké závody již zvyklí a dopředu vědí, co za podmínky je na erzetách čeká.

Jenže česko-německo-rakouské WRC bylo úplně jiné „kafe“. Jezdci předpokládali, že se bude jednat o další běžnou asfaltovou rallye, kde na ně nečíhá žádný zrádný povrch. Ovšem opak je pravdou. Jakmile se jezdci vydali vstříc šumavským rychlostním zkouškám, ihned pochopili, že úzké silnice obehnané stromy budou extrémně zrádné, obzvlášť za vydatného deště.

Nakonec se z toho, dle slov závodníků Elfyna Evanse, Otta Tänaka, Thierryho Neuvilla a mnoha dalších, vyklubal jeden z vůbec nejnáročnějších závodních víkendů v kalendáři. Mohly za to dlouhé přejezdy mezi rychlostními zkouškami, úzké silnice a naklouzaný asfalt, který neposkytoval v podstatě žádnou přilnavost.

Bez tvrdých havárií se to neobešlo

O náročnosti trati svědčí i fakt, že mnoho jezdců na nevyzpytatelné podmínky tvrdě doplatilo. Nejhůře to odnesl Fin Esapekka Lappi, který nezvládl řízení a se svým Hyundaiem v plné rychlosti narazil do stromu. Středoevropská rallye se stala osudnou i pro Elfyna Evanse z Toyoty, který kvůli havárii přišel o možnost získat titul mistra světa. Podobný osud potkal i mnoho dalších závodníků z nižší kategorie WRC2.

V té jezdí i náš mladý talentovaný jezdec Eric Cais, který se s domácími podmínkami vypořádal perfektně. V nejnovější Škodě Fabia RS Rally2 se mu povedlo vybojovat druhé místo ve své kategorii a celkovou 11. příčku. Při rozhovoru s ním jsme zjistili, co mu při Středoevropské rallye hrálo do karet.

Rozhovor s Erikem Caisem

Jak ses vypořádal s rychlostními zkouškami na území Česka, Německa a Rakouska?

Oproti svým konkurentům jsem měl výhodu, že dokáži lépe číst stav místního asfaltu, tudíž jsem neměl problém odhadnout, v jaký moment má povrch dostatek a naopak nedostatek přilnavosti. Díky tomuto benefitu se mi povedlo překonat i své tabulkově lepší a zkušenější soupeře.

Byla podle tebe Středoevropská rallye tak náročná, jak tvrdí ostatní závodníci?

Jelikož jsem Čech, tak mně tato rallye velmi vyhovovala. Rozhodně byla velmi náročná, ale mně osobně dělají více problémy závody na šotolině, kterých jsem v minulosti moc neodjezdil. To znamená, že pro mě je Středoevropská rallye to nejlepší, co může nastat. Znám ty podmínky a vyhovují mi.

Měl jsi nějakou krizovou situaci během rychlostních zkoušek?

Jelikož musím jezdit na limitu, tak se mi nějaké ty „velké“ momenty stávají neustále. Nicméně nejhorší situaci jsem měl při českých pátečních erzetách, kdy jsem špatně najel do vrcholu extrémně rychlé zatáčky a při rychlosti nad 150 km/h mi sjelo kolo z okraje vozovky a auto se začalo přetáčet. Naštěstí jsem to pochytal a mohl jsem pokračovat vstříc dobrým výsledkům.

Co říkáš na podporu od fanoušků?

Bylo to samozřejmě úžasné. Podpora od českých fanoušků byla vážně obrovská, vůbec jsem to nečekal. Všude jsem viděl české vlajky, dýmovnice ve státních barvách a nespočet jásajících lidí, moc si toho vážím, řekl dojatý Erik

22.11.2023 7:10| autor: Robin Běhal | zdroj: Tiskový servis RedBull, Tiskový servis WRC

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist