Okruhová sezona opět začíná. Poradíme, kde se nejlépe u nás svezete

Sezona okruhových dnů opět začíná. Pokud ale nevíte, kam vyrazit se svým autem brousit asfalt v bezpečí uzavrené závodní trati, dáme vám pět tipů.
pisek-1100x618.jpgCelá galerie 5 Zdroj: Hugo Kottás

S prvními jarními dny se neprobouzí jenom příroda, ale také motoristická sezona. Opět začíná období, kdy nadšenci do řízení vytáhnou svoje hýčkané kousky z garáží a vyrazí dát jim pořádně za uši. Ideální příležitostí je některý z okruhových dnů, neboli track-days, které v naší kotlině zažívají poslední dobou velký rozmach.

Nevíte, kam ale vyrazit? Nevadí, poradíme vám několik tipů, kde si nejlépe užít se svým autem v bezpečí uzavřené trati. Organizátorů, kteří se pořádáním okruhových dnů zabývají, působí v České republice přes desítku, takže je rozhodně z čeho vybírat. A kolikrát se nezaměřují jen na české okruhy, ale vezmou vás i do zahraničí. Dnes se však podíváme na nejlepší tuzemské závodní okruhy.

Sosnová

Jedním z nejoblíbenějších tuzemských okruhů je Autodrom Sosnová kousek od České Lípy. Ideální je především pro začátečníky, kteří vyrážejí na závodní okruh poprvé. Je krátký a jeho pár zatáček je snadno zapamatovatelných, na své si však přijdou i pokročilí jezdci, jelikož ideální stopa není zrovna jednoduchá.

Kompaktní rozměry okruhu jsou také ideální na driftování. Trať se nedávno rozšířila o zadní asfaltovou část, takže nyní měří kolem 2 km. Okruh samotný volné jízdy nepořádá, takže musíte přes některou z agentur. Často jsou k dispozici jen odpolední tříhodinové jízdy. Jezdit můžete už za nějakých 2 000 Kč.

Vysoké Mýto

Další z kompaktních závodních okruhů, který slouží primárně motokárovým závodům. Ovšem dobře se svezete i s „dospělým“ autem, ačkoliv stejně jako Sosnová, spíš vyhovuje slabším a obratnějším vozům typu Mazda MX-5 nebo nějaký hot-hatch. Okruh naleznete za Vysokým Mýtem, hned vedle sportovního letiště.

Na rozdíl od Sosnové je situován více do kopce a nabízí tak větší plasticitu i ostřejší zatáčky. Když už budete ve Vysokém Mýtě, naprostou povinností je navštívit Muzeum českého karosářství, které je věnováno věhlasné karosárně Sodomka.

Písek

Třetí zástupce nejpopulárnějších „malých“ motokárových okruhů, který je situovaný v lesíku za Pískem. Díky tomu má zvláštní atmosféru a několik zajímavých zatáček „na srdíčko“. Jedna pasáž tu trochu připomíná slavnou Nordschleife a vyžaduje velkou dovahu.

Úzký a krátký okruh opět nejvíce vyhovuje malým a obratným sporťákům. S takovou Audi RS 6 Avant se tu budete rozhodně trápit. Trať už vyžaduje trochu zkušeností, ideální je tak začít na Sosnové. Pokud si chcete užít vyloženě chlapský víkend, můžete též navštívit střelnici, která je přímo u okruhu.

Most

Zřejmě nejpopulárnější závodní okruh u nás, který vznikl rekultivací uhelného naleziště. Industriální ráz okolí pokaždé navodí skvělou atmosféru. Pokud chcete postoupit na další úroveň a začít jezdit na plnohodnotném velkém okruhu, Most je skvělým místem. Kombinuje dlouhé rovinky a technické pasáže, je akorát široký i plastický, takže si tu užijete se Subaru BRZ, stejně jako s Porsche 911 GT3.

Cílová rovinka je dost náročná na brzdy, které tu za celý den klidně odrovnáte, takže je dobré na to být připravený. Ježdění je už dražší, mimo sezonu kolem 7 000 Kč, v sezoně pak cca 12 000 korun za den. Občas si můžete zajezdit i dvě hodiny odpoledne, které pořádá přímo Autodrom Most.

Brno

Automotodrom Brno, známý též pod názvem Masarykův okruh, je naším asi nejkrásnějším okruhem, na který můžeme být náležité pyšní. Jezdila se tu i MotoGP a takový Valentino Rossi prohlásil, že brněnský okruh je jeho nejoblíbenější. Okolní lesní příroda je vskutku krásná, stejně jako samotný okruh, který je díky velkým převýšením hodně plastický. Zatáčky jsou zase táhlé a rytmické.


Vyzkoušeli jsme Track Day na autodromu v Brně:


Někteří lidé vám řeknou, že kvůli širokému asfaltu a klikatému charakteru je okruh poněkud nudný a vyžaduje hodně silné auto, abyste si ho užili. Ale nevěřte jim. Velkoá zábava se tu dá zažít i se slabým autem, které jezdí časy na kolo sotva pod tři minuty. Track days tu jsou zdaleka nejdražší, ale rozhodně to stojí za to! Okruh občas pořádá i vlastní dostupnější dvouhodinové volné jízdy.

11.4.2023 8:09| autor: Hugo Kottás | zdroj: Tiskové mapy okruhů, Vlastní zkušenost

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist