Tyhle auta dokážou jezdit pod 5 litrů benzinu na sto kilometrů. Všechna stojí méně než 400 tisíc korun.

Mezi nejhospodárnější automobily patří malé japonské hatchbacky. Mezi pětici nejlepších se vešla i Škodovka nebo Hyundai.
toyota-aygo_x-2022-1600-15-1100x618.jpg Zdroj: Tiskový servis Toyota

Při výběru nového auta se mnoho z nás řídí designem, jízdními vlastnostmi či praktičností. Ovšem pro mnoho řidičů je nejzásadnější spotřeba. Každý ušetřený litr pohonné hmoty v právě probíhající energetické krizi, může znamenat spoustu ušetřených peněz. Z tohoto důvodu jsme prohledali trh s novými auty a vybrali jsem těch pět nejúspornějších se zážehovými motory.

Řídíme se metodikou WLTP

Spotřeba paliva se dá měřit mnoho způsoby, nicméně aktuálně nejrelevantnější je metodika WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures). Ta totiž zahrnuje i hodnoty spotřeby z běžného provozu, zatímco předchozí cyklus NEDC počítal pouze s jednotnou zkouškou s městskou a mimoměstskou částí pro všechna vozidla bez ohledu na hmotnost, aerodynamiku a příplatkovou výbavu. WLTP je v tomto ohledu mnohem důkladnější a auta dělí do více kategorií podle výkonu a hmotnosti. Rozdíly najdeme také při laboratorní zkoušce, kde se v průběhu testu mění zatížení vozu, rychlost a mírá zrychlování. Díky tou jsou data výrazně relevantnější než u předešlé metodiky.

Toyota Aygo X (4,8 l/100 km)

V žebříčku hospodárnosti se podle WLTP nejvíce daří malým japonským vozům s atmosférickými motory. Na úplném vrcholu najdeme Toyotu Aygo X s průměrnou spotřebou 4,8 l/100 km, kterou pohání tříválcový motor 1.0 VVT-i o výkonu 72 koní. Japonské miniauto se vyrábí v českém městě Kolín a dá se pořídit od 332 tisíc korun.

Recenze Toyoty Aygo X

Mazda 2 (4,8 l/100 km)

Těsně za Toyotou se nachází další městský vůz z Japonska, a to Mazda 2. Malý hatchback je na trhu už slušnou řadu let a před pár měsíci dostal rozsáhlý facelift. Zatímco vzhled exteriéru se změnil, nabídka motorizací zůstala zachována. „Dvojka“ se tak neustále dá sehnat s úspornou čtyřválcovou jednapětkou, která ze sebe dokáže vymáčknout 73 koní. Nicméně oproti Toyotě je Mazda dražší, startuje totiž na 406 400 korunách.

Mitsubishi Space Star (4,9 l/100 km)

Vůbec špatně si nevede ani Mitsubishi Space Star se svým motorem 1,2 MIVEC bez turba  o výkonu 70 koní. Nicméně v tomto případě je nutné zmínit, že miniauto ze země vycházejícího slunce se blíží ke konci své životnosti. Má nemoderní interiér a podprůměrné jízdní vlastnosti. Na druhou stranu se dá sehnat až za překvapivě solidní peníze. V základním provedení se prodává od 296 760 korun.

Škoda Fabia (5,0 l/100 km)

Dobrou zprávou pro české vlastence je, že mezi nejúspornější auta na trhu patří i tuzemská Škoda Fabia, která se svou spotřebou vejde pod 5 litrů benzinu na sto kilometrů. Překvapivě nejhospodárnější pohonnou jednotkou v nabídce není atmosférický motor 1.0 MPI, ale výrazně výkonnější přeplňovaný tříválec 1.0 TSI, který má úctyhodných 93 koní. S touto motorizací je možné Škodovku pořídit od 400 tisíc korun.

Hyundai i10 (5,0 l/100 km)

Stejně hospodárný jako česká Škodovka je i malý korejský hatchback Hyundai i10. Ten pod kapotou nabízí tři agregáty s tím, že ten s nejnižší spotřebou paliva je litrový tříválec bez turba s označením 1.0i. Ten dokáže vyprodukovat 65 koní a v základním provedení stojí pouze 300 tisíc korun.

12.9.2023 7:14| autor: Robin Běhal | zdroj: Tiskový servis Hyundai, Tiskový servis Mazda, Tiskový servis Mitsubishi, Tiskový servis Škoda auto, Tiskový servis Toyota

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist