První kilometry s novou Škodou Superb Combi: Zamilujete si naftu ve čtyřkolce

Nejpopulárnější manažerský vůz z továrny mladoboleslavské automobilky prošel generační úpravou, která přinesla jen lehčí vizuální změny. První kilometry na portugalských silnicích a nezpevněných cestách ale ukázaly, že nejen pro manažery je Superb stavěný. Ostatně je to pořád skvělý vůz.
84_skoda_superb_combi_iv_b85e42e9-1920x1280-1-1100x618.jpg Zdroj: Škoda Auto

Dobrá zpráva pro všechny milovníky tohoto nestárnoucího modelu může přijít ihned v úvodu. Superb se stále nabízí s benzinovou, ale i naftovou jednotkou. A díky bohu za to. V době, kdy všechny automobilky tlačí onu elektrifikaci horem dolem, je neskonalou radostí si sednout do vozu, který oplývá táhnoucím se zvukem motoru v podobě dieselového agregátu. Ale o tom až později.

Superb prezentuje už několik let nestárnoucí škodováckou elegantní klasiku. Jedná se o populární vůz hlavně u fleetových zákazníků, ale svůj věhlas si získal, hlavně v kombíku, i u rodin. A přiznáme se bez mučení, že tam onu novou generaci vidíme nejraději.

Je těžké překonat svoje umění

Nebudeme si nalhávat, ale předchozí generace Superbu byla mistrovským dílem českých designérů. Automobilka si tak sama nastavila celkem vysokou laťku, kterou je obtížné překonat. Nový Superb je super (jak se prostě nabízí říct), ale vizuálně postrádá lehčí sexy křivky. Jestli je to otázka individuálního názoru, nebo prostý fakt, necháme k vašemu posouzení. Důležité je ale zmínit, že došlo k vizuálním úpravám, které jsou i tak zajímavé. V duchu jakéhosi slučování, nasazuje Škodovka na všechny své nové modely prvky v odstínu Dark Chrome, je to vlastně taková matná šedá a reálně ji najdete na rámečku nové masky chladiče, na lištách předního nárazníku a samozřejmě i v logu, jak tom předním, tak tom zadním.  Měnila se i světla, hlavní matrixové ledky najdete ve výbavě L&K a skvěle vypadají i zadní úzké světlomety. Hlavním plusem změny designu se ale stala lepší aerodynamická účinnost, takže vaše cestování bude o poznání příjemnějšího charakteru.

Čechy tak oblíbená kombíková varianta se navíc ještě zvětšila o 40 milimetrů do délky a o 5 milimetrů do výšky, a díky bohu se tak zvětšil kufr o 30 litrů. Znamená to, že tam narvete mnohem víc věcí než doposud. A pokud byste se báli, že vám někdo věci v zavazadelníku vykouká, není potřeba. Superb totiž nově přichází s automatickou zatahovací roletkou, takže se není potřeba vytrapovat se skrýváním věcí v kufru.

Co se nám opravdu líbí je paleta barev, které se Superbem přichází. Dokážete si tak vybrat nenápadnou manažerskou stříbrnou či šedou, dát prostor pro divočejší já v podobě červené či modré a nebo sáhnout jako rodina po nové svěží žluté (nám přijde spíše žluto-zelená) se jménem Ice Tea.

Interiérově se vylepšil

Inženýři se činili ale i uvnitř vozu a významně ho prostorově i opticky vyčistili a zapracovali na použitých materiálech. Nicméně některé věci vás tu překvapí. Například volič automatické převodovky. Ten se po americku odstěhoval pod volant a ačkoliv je to příjemně řešení, budete si na něj chvíli zvykat. Co je ale velmi chvályhodné je ona lehkost, s jakou je postavena ona přístrojová deska včetně středového tunelu. Všemu vévodí 13palcová (v základu 10palcová) obrazovka infotainmentu, která stojí jakoby do prostoru. Při představení Superbu v loňském roce nám tento prvek přišel jaksi nesmyslným, ale čím víc si na danou věc zvykáme, tím si v ni nacházíme zalíbení. Navíc, když si můžete dole opřít hranu ruky a zastabilizovat si ji pro lehčí dotyk na obrazovce, je to mnohem lepší.

Co nám naopak přišlo loni velmi dobře promyšlené, jsou chytré multifunkční otočné ovladače ve středu.  Mají v sobě zabudovaný displej čistého a ostrého charakteru a s těmi krajními dokážete ovládat, řekněme ve zkratce, klimatizaci a do prostředního si můžete sami nastylovat čtyři různé funkce, které chcete mít po ruce. Tady vidíme budoucnost absence fyzických tlačítek, v kombinaci otočných ovladačů (logicky, když po slepu někam saháte, v podstatě víte kam a stačí otočit a máte nastaveno) a funkčních displejů (nová doba reprezentující pokrok).

Vnitřek vozidla si můžete vybrat ve dvou výbavách. Selection  a L&K. Samo o sobě vám to nic moc neřekne, takže to trochu polidštíme. Výbava Selection je spíš určena pro rodiny s dětmi, je jemnější na pohled a textilní povrchy z ní dělají takový pohodlný obývák. Zatímco Laurin&Klement je manažersky laděný interiér (ať v tom dalším kroku zvolíte hnědo nebo černou barvu). Zde je to především o kožených materiálech a dřevěném obložení, obojí působí velmi distingovaně a elegantně a nejpohodlněji se v něm budete cítit nejspíš na zadních sedačkách.

Každý vnitřek si tak najde svého zákazníka, ale my musíme jednoznačně pochválit první zmiňovaný. Měli jsme z nějak jakýsi pocit příjemnějšího charakteru.

Za nás nejlepší nafta

Než se ale dostaneme k motorizaci, musíme vyzdvihnout nový vylepšený adaptivní podvozek. Je znát, že se na něm velmi zapracovalo a nejznatelněji to poznáte při změně jízdních režimů. Využívá se zde systému dvou nezávisle řízených ventilů k oddělení odskokové a kompresní části odpružení, a tím pádem se podvozek přizpůsobuje mnohem znatelněji povrchu, po kterém zrovna jede. V normálním režimu je vše vyrovnané tak akorát, zatímco sportovní režim přituhne a nabídne dostatečnou oporu v dynamičtější jízdě. U komfortního nastavení pak můžete počítat s plavným a nekonečně komfortním stylem jízdy.

A co se týká samotných motorizací? Na výběr máte hned z 6 možností, z níž jsou tři benzinové, dva dieselové  a jeden plug-in hybrid. My jsme se v lisabonském okolí zaměřili na v podstatě základní, ale nejprodávanější benzinovou 1,5 TSI jednotku a nejsilnější diesel, 2,0 TDi s pohonem všech kol.

Benzinová varianta podpořená mild-hybridním ústrojím nezklamala. Její plynulový chod s celkem příjemnou dynamikou projevující se hlavně v vyšších otáčkách, je ale určen pořád spíše na takovéto krátké přibližování a neslibuje tolik „dospělé“ zábavy jako silnější nafťák.  Bavíme se tedy o rozdílu přibližně 50 koní. Nafta, ač někde hlučnější byla o poznání radostnější kousek. Máme prostě radši tu táhlejší dynamiku a náboj, který se tomu autu v nižších otáčkách dostává. Přišla nám i díky pohonu čtyř kol mnohem sofistikovanější při jízdě na silnici i mimo ni. Byla naopak trošku střídmější při plném sešlápnutí plynového pedálu, i napříč tomu, že inženýři vylepšili automatickou převodovkou (která je mimochodem jediná, kterou si můžete zvolit). Spotřebou jsme se u obou  jednotek pohybovali kolem 6 l/100 km, ale ve finále bude relevantnější týdenní test již v Čechách, abychom autům přišli na chuť a jezdili s nimi tak, jak bude koncový zákazník – tedy vy.

Má vůbec nějaké nedostatky?

Abychom nebyli z nového Superbu Combi v podstatě jen nadšeni, musíme se trošku ohradit proti předkoliznímu asistentu, u kterého máme pocit, že je naladěný až trochu víc přecitlivěle. Občas se rozsvítí v okamžiku, kdy má řidič auto pod kontrolou a ví co dělá, ale stejně mu tam minimálně asistent vizuálně zasáhne.

A pak je tu auto-hold. Čekali byste ho všude, jen ne v menu infotainmentu. To, že se dá sice nastavit jako „rychlovolba“ téměř na domácí obrazovku, nám pocit z nešťastného řešení neubírá. Na to si budeme muset zvykat. Stejně jako na ten volič automatu pod volantem.

Cena nepřekvapí

Jinak je ale Superb Combi auto, na které nedáme dopustit a pokud se v „Bolce“ budou pořád snažit, bude to jeden z nestárnoucích kousků. Co se týká cenového rozložení, začíná se u benzinu v Selectionu na 975 000 korunách, až se nakonec vyšplháte do nafty, 4×4  ve specifikace L&K za 1 356 000 Kč. Levné to zrovna není, ale stojí to za to.

 

 

21.3.2024 7:15| autor: Sabina Sarkisovová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist