BMW 740d xDrive (2016)

Mnichovská vesmírná loď má ambice stát se tou nejlepší limuzínou v segmentu. A to i navzdory přítomnosti vznětového agregátu pod kapotou, má totiž své opodstatnění.

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.8

Radosti
Perfektní jízdní vlastnosti; Silný a úsporný motor; Záplava technologií na palubě

Starosti
Cena šplhá do závratných výšin; Rozporuplný design; Neříká nám pane

Je to k nevíře, ale za téměř čtyři desítky let je to teprve šestá generace luxusní sedmé řady od BMW. Delší životní cyklus a status toho nejlepšího, co automobilka dokáže v daný moment vyrobit, se pochopitelně podepisuje i na tom, že jde o výkladní skříň těch nejnovějších technologií, které si v průběhu času teprve budou hledat cestu do nižších řad.

Nejinak je tomu i tentokrát, těch novinek je ale tolik, že by to vydalo na několikadílnou sérii. Zmínit ale rozhodně musím přítomnost karbonu. S uhlíkovým kompozitem se setkáte především u sportovních aut, které se hrdě chlubí jeho odhalenou strukturou na střeše, či v podobě různých výztuh. Řada 7 jej využívá v nosné struktuře karoserie, takže na něj bez důkladné rozborky auta nenarazíte. Tím se každopádně podařilo snížit hmotnost oproti předchůdci až o 130 kilogramů a společně s tím se také zvýšila tuhost auta.

Navenek je to pořádný kus auta, ale jeho hmotnost se pohybuje pod dvěma tunami i s celou tou záplavou nových elektronických vychytávek. V otázce vzhledu kráčí řada 7 ve stopách ostatních modelů z Mnichova a mně osobně k srdci nijak zvlášť nepřirostla. Dlužno dodat, že s M paketem jsou tvary o dost přitažlivější než bez něj, ale na výsledném (pochopitelně zcela subjektivním) dojmu se to příliš nezměnilo.

Interiér
Uvnitř sedmička naprosto dokonale klame tělem. Při usednutí za volant si budete připadat jako v docela normálním autě. Jistě, materiály, zpracování, to všechno je špičkové a odpovídá luxusnímu zaměření, ale všechno to působí povědomým dojmem. Minimálně ve srovnání s Mercedesem třídy S, který upoutá vaši pozornost dvěma obřími displeji na palubní desce či nezvyklými výdechy klimatizace. V počtu displejů je to ale BMW, které tahá za delší konec provazu. Místo palubních přístrojů také vyplňuje grafický displej, najdete ho však i v panelu klimatizace či v samotném klíči.

Až v ten moment si uvědomíte, o jak neuvěřitelně přetechnizované auto jde. V pozitivním i negativním smyslu. Multimediální systém iDrive prošel poměrně zásadní obměnou, i když se navenek tváří podobně, má trochu odlišné členění a mně osobně chvíli trvalo se v něm zorientovat a najít funkce, které jsem v předchozích modelech našel i poslepu. Nově je displej dotykový, ale pořád ho můžete ovládat i skrze klasické kolečko, na jehož vrcholu také nechybí dotykový vrstva pro psaní. Můžete si tedy vybrat jak vám to vyhovuje více, případně oba způsoby kombinovat, přidat teoreticky můžete i ovládání hlasem, to ale v českém jazyce nefunguje.

Vedle toho BMW přišlo s ovládáním gesty, můžete tak ovládat například hlasitost rádia, přijímat hovory a podobně. Ruku ale musíte mít v přesně vymezeném prostoru přibližně nad voličem převodovky, jinak ji senzory nezachytí. Je to sice efektní způsob jak ohromit ostatní pasažéry, ale efektivní příliš není. Vždycky budete rychlejší pokud hlasitost nastavíte na volantu nebo otočným kolečkem na palubní desce. Obojí bude vaši pozornost odvádět méně, v tom prvním případě máte navíc ruce stále na volantu.

Zastavit se musím i u klíče, který je zajímavý sám o sobě – má v sobě displej a ze všeho nejvíc připomíná mobilní telefon. Rozměrově je o něco větší než klasické klíče, ale tváří v tvář je rozhodně menší než jsem čekal. I tak vám ale v kapse udělá slušnou bouli. Samotný klíč má díky dotykovému displeji celou řadu funkcí, můžete si zkontrolovat, jestli jste auto zamknuli, případně zavřeli okna či zhasnuli světla, zjistit můžete i dojezd či různé servisní informace. Klíč však není permanentně spojený s autem, při delší vzdálenosti tak zobrazuje poslední uložené údaje.

Pokud jste v přímé blízkosti auta, máte možnost spustit funkci dálkového parkování. Stačí podržet tlačítko na boku, zvolit dálkový start motoru a auto se probudí k životu. Poprvé je to skutečně fascinující zážitek. Boční tlačítko je potřeba neustále držet a ťukáním na displej pak autem jedete vpřed nebo vzad, auto si přitom díky parkovacím senzorům samo dává pozor na překážky v cestě. Než ale projdete celým procesem spárování a startováním, chvíli to trvá. Pokud si něco takového dovolíte na frekventovaném parkovišti, asi si od ostatních řidičů vyslechnete celou řadu nepěkných slov za zdržování.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pozornost automobilka věnovala i pasažérům na zadních sedadlech. I pokud budete mít poněkud skromnější pětimístné provedení, nachází se v loketní opěrce speciální tablet, kterým lze ovládat řadu funkcí auta – od ambientního osvětlení přes střešní okno až po sedadla (pochopitelně vyjma řidičova) či multimédia. A protože tablet pochází od Samsungu a v jeho útrobách pracuje operační systém Android, můžou si pasažéři klidně brouzdat po internetu přes Wi-Fi integrovanou v autě.

Pohon
Srdcem auta byl vznětový třílitrový šestiválec. Najdete ho v mnoha modelech BMW a není nikterak speciální, nemá čtyři turbodmychadla jako 750d ani dvanáct válců jako 760Li. I tak si ale myslím, že jde o špičkovou motorizaci, která se k autu perfektně hodí. Možná teď v duchu hluboce nesouhlasíte, protože zastáváte názor, že do auta se sedmimístnou cenovkou patří jedině velkoobjemový zážehový motor. O rozdílném charakteru obou motorů se nemá cenu zmiňovat, je tady, jenže diesel je uvnitř naprosto brilantně odhlučněný a ani zvenku si svojí kultivovaností ostudu neudělá. Dalším podstatným argumentem je efektivita takového motoru a tedy jeho dojezd – na plnou 78litrovou nádrž totiž ujedete téměř tisíc kilometrů, o tom se může majitelům dvanáctiválce jen zdát. A věřte mi, že takovým lidem skutečně vadí, že musí každé tři stovky kilometrů tankovat.

Agregátu jako takovému se dá vytknout jen máloco, má impozantní zátah od nízkých otáček, který dokáže proměnit v akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy. Jinými slovy – na dynamiku si skutečně stěžovat nebudete. I v rychlostech přes dvě stě kilometrů za hodinu auto velmi ochotně nabírá rychlost až k elektronicky omezeným 250 kilometrům v hodině.

Spotřeba
Pokud s autem pojedete adekvátně tomu, že jde o luxusní dálniční křižník, počítejte se spotřebou okolo devíti, deseti litrů. S ohledem na dopravní předpisy se několik stovek kilometrů dá slupnout i s průměrnou spotřebou okolo 7,5 litrů nafty. Když vezmete v potaz, že jedete v pětimetrové limuzíně s pohonem všech kol, musíte uznat, že jde o fantastický výsledek.

Vliv na to má celá řada věcí, samotný vznětový šestiválec je jedním z dílků skládačky. Zapomenout pochopitelně nemůžeme na další důležitou součást pohonného řetězce, osmistupňovou automatickou převodovku, která v úsporném režimu vehementně drží otáčky blízko volnoběhu a vyřazuje na volnoběh. Krom toho má BMW řady 7 také aktivní aerodynamiku, takže se tradiční ledvinky v masce chladiče při jízdě automaticky zavřou a podvozek se standardně montovaným vzduchovým odpružením zase auto maximálně přiblíží k asfaltu.

Ovladatelnost
O přítomnosti karbonu už jsem mluvil. Až za volantem ho však poznáte, sedmička jakoby oproti předchozí generaci shodila snad čtvrt tuny. Zatáčí s neuvěřitelnou lehkostí a ochotou, která s každým vykrouženým obloukem bere dech. Nesmíte si ovšem představovat chování Focusu RS, ale spíš o třídu menšího auta – třeba BMW řady 5, nebo ještě lépe, posledního Jaguaru XF.

Způsob, jakým můžete auto pokládat z jedné zatáčky do druhé hraničí s popíráním fyzikálních zákonů a váš případný chlebodárce by vám ze zadního sedadla za takovou jízdu jistě nepoděkoval. Je ale dobré vědět, že BMW nezanevřelo na své dávné hodnoty. Pokud budete chtít, můžete v něm skutečně probudit sportovního ducha, jakkoli to u takového auta může znít jako oxymorón.

Na druhé straně je řada 7 perfektní i v otázce komfortu. Po mnoha letech útrap se BMW konečně podařilo sladit podvozek s pneumatikami runflat do takové úrovně, že tím netrpí komfort ani na typické české silnici. Auto dokáže s uvolňujícím pohupováním plout prakticky po jakékoli silnici, rázy se nepřenáší do karoserie ani neslyšíte tupé rány. Jediným problémem zůstávají hluboké a ostré nerovnosti, ale s tím si obecně nedokáže poradit drtivá většina aut s tak velkými disky.

Verdikt
Zatímco předchozí generace sedmičkové řady ve mně nezanechala nikterak hluboký dojem, ta nová se mi s razancí sbíječky zaryla pod kůži. Naprosto fantasticky jezdí – a je docela jedno, jestli preferujete plavnější jízdu, nebo se rádi svezete po zakroucené silnici. K tomu vám naservíruje neuvěřitelné množství technologií, které i dnes vypadají jako ze sci-fi filmu.

Cena tomu pochopitelně odpovídá, začíná na částce 2 349 100 Kč za provedení 730d, vy ale určitě budete toužit po pohonu všech kol a nejlépe i po silnějším dieselu, jako jsme měli my. Na ten si připravte minimálně 2 616 900 Kč, pokud se budete chtít spíš vozit než řídit, sluší se objednat verzi s prodlouženým rozvorem – ta začíná na částce rovných 2,8 milionu.

A to jste s cenou na samém začátku – třeba za naprosto špičkové laserové světlomety si automobilka účtuje 78 780 korun, masážní funkce pro přední sedadla stojí 29 380 Kč, tu samou částku pak dáte za masáž i pro ta zadní, klíč s displejem však stojí poměrně rozumných 6 682 Kč. Takto bychom každopádně mohli pokračovat ještě dlouho. Jedno je ale jisté – za ty peníze to stojí, do poslední koruny.

Měření a technické údaje

Motor
KonstrukceŘadový šestiválec
PalivoNafta
PlněníPřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2993
Vrtání x zdvih (mm)90.0/84.0
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)235/320 v 4400
Točivý moment (Nm)680 v 1750 – 2250 ot./min.
0-100 km/h (s)5,2
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)4,9
Objem nádrže (l)78
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5098
Šířka (mm)2169
Výška (mm)1467
Rozvor náprav (mm)3070
Provozní hmotnost (kg)1870
Ceny
Základní cena modelu2 349 100 Kč
Základní cena test. verze2 616 900 Kč
14.9.2016 3:17

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist