autoweb.cz > BMW > BMW 7 > BMW ActiveHybrid 7
BMW ActiveHybrid 7
Dynamika 10
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 7
Celkové hodnocení 8.2
RADOSTI
Nesmyslně šílené výkony; geny BMW jsou tu pořád; skutečně ušetří pár deci paliva
STAROSTI
Postrádá uvolněnost pravé limuzíny; zadarmo jezdit nebudete; elektrické řízeníPřidávám plyn a velký dvakrát přeplňovaný benzínový osmiválec vpředu vzdáleně zaduní. Nával síly je tak intenzivní, že telefon odložený ve středové opěrce mizí kdesi v zadní části auta. To svědčí o dvou věcech: že je BMW ActiveHybrid 7 přímo devastujícím způsobem rychlé a že má mizerné odkládací prostory, které neudrží ani otlučenou starou nokii.
BMW řada 7 velká fotogalerie
Oproti SUV BMW ActiveHybrid X6, které se spoléhá na složitý „full-hybrid“ systém podobný tomu v Lexusu RX 450h, limuzína BMW řady 7 sází na relativně jednoduchý „mild-hybridní“ systém. Auto tak neumí jezdit pouze na elektrřinu, protože elektromotor je spojen s motorem a převodovkou „napevno“ a spalovacímu motoru pouze ulehčuje práci. Ve výsledku tak ani nepostřehnete, že jedete s hybridem, protože motor se pořád otáčí.
Dvakrát přeplňovaný osmiválec má objem 4,4 l a výkon 450 koní. Elektromotor pak poskytuje výkon maximálně 20 koní, ale složením výkonových křivek dosáhnete celkového výkonu soustavy 465 koní v rozmezí 5500 – 6000 ot./min. a nejvyššího točivého momentu 700 Nm, který je k dispozici kdekoli mezi 2000 a 4500 ot./min. Tuto vskutku ohromnou sílu 2120 kg vážící limuzíny přenáší na zadní kola osmistupňová automatická převodovka.Odmyslete si ale ty trapné nálepky na dveřích a stojí před vámi naprosto obyčejné auto. BMW řady 7 se na první pohled nijak neodlišuje od běžných neekologických příbuzných a při bližším zkoumání ho odhalíte jen podle nápisu ActiveHybrid či trochu jiné přístrojové desky, kam přibyl ukazatel stavu dobíjení akumulátoru. Samotnou baterku hybridního systému pak najdete v kufru, kde ale zabírá poměrně dost místa. Je to, jako byste s sebou neustále vozili jednu basu s pivem.
Skočte na palubu a přivítá vás typická uklizená a docela vzdušná kabina BMW řady 7. Díky světlému barevnému provedení působí interiér velmi prostorně a uvolněně. V příplatkových elektricky nastavitelných sedačkách si sice najdete celkem rychle příjemnou polohu, ale nikdy se tu nebudete cítit stejně uvolněně jako v Mercedesu třídy S. Částečně za to může fakt, že BMW se snaží působit „sportovně“, což je ale spíše na škodu. Cítíte se tu spíše jak v BMW řady 5. A nechápu, proč prostě BMW nepořeší odkládací prostory tak, aby se do nich něco vešlo nebo aby z nich šlo něco rychle vyndat – ať už klíče, telefon nebo třeba zbraň.
Nelze ale diskutovat o celkovém komfortu a nenucenosti, čemuž přispívá hlavně pohonné ústrojí s obrovskou zásobou síly. Nikdy nenabydete dojmu, že vám chybí výkon a auto se díky tomu vůbec netrápí. Prostě se dotknete plynu a sedmička začne zrychlovat neúměrně poloze vaší pravé nohy. Zrychlení tohoto kolosu je až šokující. BMW uvádí, že hybridní řada 7 nabízí výkony dvanáctiválce a to je částečně pravda, protože minulé BMW 760i s atmosférickým dvanáctiválcem mělo podobný výkon, dokonce o 20 koní nižší.
Pocitově je auto určitě svižnější než běžné BMW 750i, které jsme testovali před necelým rokem. Díky asistenci elektromotoru má auto vyšší chuť do života z nízkých otáček a naproti tomu ve vysokých otáčkách cítíte, že samotný motor oproti modelu 750i posílil o dalších několik desítek koní. Ačkoli zvuk osmiválce vám připomene, že nejste tak bohatí, abyste si mohli dovolit vrcholný dvanáctiválec (sametové ševelení motoru V12 prostě nic nenahradí), skutečnou silou se mu hybrid pocitově vyrovná. Nastala tak zajímavá situace. Hybridní model BMW řady 7 neosloví jen „šetřílky“, ale především zákazníky, kteří touží po bezkonkurenčních výkonech.
Svým způsobem se mi právě BMW ActiveHybrid 7 líbí. Ohromný příval síly a údaj průměrné spotřeby na palubním počítači vám nijak nepřipomínají, že jedete v „ekologickém autě“. Pouze při dojíždění k semaforu se motor vypne a v autě jak pak ticho jako v… No, vynechme teď ta obvyklá klišé! Prostě je v autě ticho a motor naskočí až po uvolnění brzdového pedálu. Ten má ale typickou tupou reakci, kterou trpí auta s hybridním pohonem – nejprve se aktivuje brzdící generátor a teprve pak brzdy.Na otevřené silnici vám sice neunikne, že řídíte pětimetrovou limuzínu, ale auto je díky dobře vyváženému podvozku velmi neutrální. V rychleji najížděným zatáčkách je ale cítit hmotnost vozu a větší náklony karoserie. Na poměry velkých limuzín to ale není nepatřičné. Stačí pak stisknout tlačítko „Sport“ a přitvrzený podvozek i ztuhlé řízení dojem agility zvýší. Ostřejší reakce na plyn je pak trochu zbytečná a BMW řady 7 pak začne působit až příliš horlivě, neluxusně. Víc se mi líbí systém v Audi A8, kde si můžete nastavit třeba sportovní podvozek a komfortní režim motoru, nebo naopak velmi komfortní podvozek, ale sportovní řízení s ostrým nastavením motoru. Jenže přepínat luxusní auto do sportovního režimu je divné. Na rozbité silnici pak auto kvůli těžkým a tvrdým pneumatikým run-flat příliš tluče a klepe se jako ratlík. Bohužel se ale jemných vibrací a otřesů úplně nezbavíte ani v režimu komfortním nebo normálním.
BMW ActiveHybrid 7 dostalo elektrický posilovač a ten samozřejmě připravuje řízení o cit. V zatáčce s vámi auto vůbec nemluví, takže k nějakým nepatřičnostem ho raději neprovokujte. Přetáčivý smyk lze snadno vyvolat, ale lepší je se o něco takového pokoušet až ve výjezdu ze zatáčky, kdy již auto řídíte spíše plynem. Je překvapivé, jak se BMW ActiveHybrid 7 takovému počínání vůbec nebrání a v nižších rychlostech se tváří, jako by mu to dělalo i radost. Díky poměrně rychlému převodu řízení pak není korekce žádný problém, narozdíl od trochu neohrabaného Mercedesu třídy S. A Audi A8 vás k ničemu takovému vůbec nepustí. Což se ale nedá u těchto aut chápat jako nedostatek.
Čísla z měření na polygonu dnes nečekejte. Přes noc mostecký areál pokryl čerstvý sníh, který do rána zmrl, takže se nám BMW ActiveHybrid 7 nepodařilo rozjet ani na 80 km/h. Rádi ale na jaře na suchu ověříme, zda skutečně dokáže tento hybrid zrychlit z 0 na 100 km/h za slibovaných 4,9 sekundy.Za BMW ActiveHybrid 7 dáte podle ceníku 2 585 000 korun. Prodloužená verze vás pak přijde na 2 798 750 korun. Testované auto ještě dorazilo s příplatkovými sedačkami za 81 425 korun, systémem nočního vidění za 55 450 korun, head-up displejem za 35 050 korun, černým stropem za 40 325 korun, televizí za 41 600 korun a dalšími zbytečnostmi, které zvedly celkovou cenu vozu o dalších 578 600 korun (za příplatkovou výbavu byste si jinde koupili plnohodnotné auto) na výsledných 3 163 600 korun.
To už se cena hodně přiblížila vrcholnému dvanáctiválci o výkonu 544 koní, který by vás přišel minimálně na 3 386 250 korun, ale příplatky by cenu modelu BMW 760i vyhnaly přes 3,5 milionu. Hybrid je ale o celkem rozumných 255 000 korun dražší než běžný model BMW 750i, což z něj dělá docela lákavou nabídku, když dostanete objektivně rychlejší auto.A protože se jedná o hybrid, dlužím vám ještě hodnotu spotřeby, kterou mohu srovnat s osmiválcem v modelu 750i. S tím jsem totiž před necelým rokem absolvoval úplně stejnou trasu. Zatímco s běžným modelem jsem po vypětí všech sil dorazil do cíle s hodnotou 10,5 l/100 km na palubním počítači, BMW ActiveHybrid 7 ukázalo 9,8 l/100 km. A to jsem se k pedálu plynu nechoval tolik zodpovědně. Věřím, že by se dala spotřeba stlačit i pod 9 litrů, kdybych se hodně snažil. V reálném provozu nicméně počítejte se spotřebou přes 12 litrů na 100 km a to jen za předpokladu, že se na dálnicích s nikým nehoníte. Jinak se také může stát, že na vás počítač vyplivne číslo 15, pak hned 17 a o chvíli později 21…
Verdikt
BMW ActiveHybrid 7 je zajímavé auto, které za relativně rozumný příplatek přidává k standardnímu BMW 750i více rychlosti a dynamiky. Zároveň nepřišlo o auru luxusu a v reálném provozu dokáže jezdit přibližně o jeden až dva litry úsporněji. Škoda jen, že v našich podmínkých z koupě tohoto auta neplynou pro jednotlivce nebo firmy žádné konkrétní výhody, takže pokud netoužíte po výkonech dvanáctiválce, bohatě vám postačí verze BMW 740d s dvakrát přeplňovaným dieselem o výkonu 306 koní a reálné spotřebě 10 l/100 km.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vidlicový osmiválec + elektromotor |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování dvojicí turbodmychadel |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 4395 |
Kompresní poměr | 10,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 89,0 x 88,3 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | zadní |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 342 / 465 v 5500 - 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 700 v 2000 - 4500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 219 |
0-100 km/h (s) | 4,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 12,6 / 7,6 / 9,4 |
Objem nádrže (l) | 80 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 5072 |
Šířka (mm) | 1902 |
Výška (mm) | 1485 |
Rozvor náprav (mm) | 3070 |
Provozní hmotnost (kg) | 2120 |
Celková hmotnost (kg) | 2635 |
Zavazadlový prostor (l) | 460 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 901 250 Kč (BMW 730d) |
Základní cena test. verze | 2 585 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 3 163 600 Kč |