Nové BMW 7 G11 a G12 Long (2015): karbonová dieta srazila hmotnost o 130 kg

(+ videa) Šestá generace mnichovské luxusní vlajkové lodi má po premiéře. BMW slibuje nedostižný luxus, špičkové technologie a podle očekávání i „čistší“ provoz.

Letošní světová premiéra největšího a nejluxusnějšího modelu bavorské automobilky se do análů „nejlépe utajených novinek“ zapíše asi jen stěží. Ač se v BMW snažili, šestou generaci řady 7 s interním kódovým označením G11/G12 se jim pod pokličkou udržet nepodařilo, když na internet hned několikrát pronikly fotky kompletně odhaleného vozu, a v Mnichově vlastně neměli po stránce designu čím překvapit.

Nakonec i samotné BMW mělo prsty ve zveřejnění vlastních „špionážních“ obrázků zakamuflovaného vozu, které doprovázely poměrně podrobný popis nové karbon-ocelové konstrukce karoserie, ačkoli v tomto případě byly informace zveřejněny předem pravděpodobně i proto, že za ta tento revoluční počin prostě stál a bylo zajímavé věnovat se mu samostatně.

Pokud se vám po přečtení úvodních řádků zdá, že můžeme vlastně tímto odbýt světovou premiéru nového BMW řady 7 jednou pořádnou sadou fotek a nějakým tím videem, směle do toho, v galerii je obrázků skutečně dost a za článkem najdete i ty snímky, máme ale za to, že sedmička stojí za podrobnější představení, protože kromě známých motorů přináší spoustu zajímavých nových technologií.

Předně bychom asi měli říci, že nová sedmička přichází rovnou v obou karosářských variantách, přičemž ta delší opět ponese v názvu písmeno L (Lang, Long…) a v interních záznamech jej automobilka vede právě jako typ G12. Výrobce tvrdí, že jde o vůbec dosud největší vyrobený vůz BMW, což dokládá jeho rozměry. „Elko“ má na délku 5238 mm, šířku 1902 mm, výšku 1485 mm a rozvor náprav činí až 3210 mm.

Ani standardní varianta přitom není žádný drobeček. Je charakterizovaná čísly 5098 x 1902 x 1478 mm při rozvoru 3070 mm, který je tudíž o čtrnáct centimetrů kratší. Jak se tyto hodnoty podepsaly pod velikostí vnitřního prostoru a co bylo možné s ním provést, zjistíte nejlépe sami z přiložených fotek, podotýkáme však, že v delší verzi můžete sedadlo předního spolujezdce odklopit a natáhnout si nohy jako doma na gauči.

Navzdory rozměrům se BMW podařilo použitím kompozitu v konstrukci karoserie sedmičky (firma tomu říká „Carbon core“, tedy karbonové jádro) snížit její hmotnost oproti předchůdci až o 130 kg, takže v prozatím nejlehčím provedení 740i s řadovým šestiválcem váží jen 1725 kg (bez euro-balastu), a to je o pouhých 50 kg více oproti srovnatelnému BMW 535i. Naopak nejtěžší model 750Li xDrive má „pouze“ 1915 kg, což se nezdá být málo, nicméně předchozí generace byla o 120 kg těžší.

Pokud jde o pohonné jednotky, vrcholnou verzí se do příchodu dvanáctiválce stane 750i s dvakrát přeplňovaným 4,4litrovým osmiválcem o výkonu 450 koní a točivém momentu 650 Nm dostupném od 1800 otáček. Zajímavé přitom je, že v úvodu jej BMW nenabídne s pohonem zadní nápravy, ale pouze se čtyřkolkou xDrive, která s pomocí osmistupňového automatu zvládne akceleraci na stovku za 4,4 sekundy (4,5 vteřiny Long), přičemž maximálku omezuje elektronika na obligátních 250 km/h.

Model 740i s přeplňovaným třílitrovým řadovým šestiválcem naopak prozatím xDrive nedostane, přesto s výkonem 326 koní a 450 newtonmetry od 1380 otáček zvládne stovku za 5,5 sekundy a v akceleraci poleví až po dosažení 250 km/h.

Naftových motorů bude nepochybně více, v úvodu však bude BMW prodávat pouze variantu 730d s řadovou šestkou 3.0 a jedním turbodmychadlem, která produkuje 265 koňských sil a 620 newtonmetrů od 2000 otáček za minutu. Automobilka slibuje stovku za 6,1 sekundy, 250 km/h a zároveň průměrnou spotřebu podle použitých pneumatik, výbavy a pohonu neskutečných 4,5 litru, ačkoli ani 5,2 litru na 100 km modelu 730Ld xDrive nevypadá moc uvěřitelně.

Jak bylo dříve avizováno, sedmičce se čtyřválcovému motoru opravdu vyhnout nepodařilo, objeví se totiž pod kapotou hybridní verze 740e a 740Le i s pohonem xDrive. Pod kapotou pracuje dvoulitrové turbo s výkonem 258 koní a točivým momentem 400 Nm, kterému asistuje elektromotor nabízející dalších 70 kW (95 koní) a 250 Nm. Celkový výkon systému činí 326 koňských sil a podle BMW to stačí k akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a maximálku tentokrát omezenou na 240 km/h.

Samotný elektromotor je poháněný sadou dobíjecích lithium-iontových akumulátorů, jejichž kapacitu sice neznáme, podle BMW však při spotřebě 12,5 až 13 kWh stačí v čistě elektrickém režimu na 40 kilometrů, takže příliš vysoká asi nebude. Automobilka dále tvrdí, že se auto i bez spalovacího motoru dokáže rozjet na 120 km/h a udává pohádkovou průměrnou spotřebu jen 2,1 litru na 100 km/h.

Další motory BMW ve své tiskové zprávě nezmiňuje, je však nad slunce jasné, že můžeme počítat s několika dalšími výkonovými variantami třílitrového dieselu v modelech 740d a 750d a téměř jistě dorazí i bi-turbo V12 jako 760i. Jestli Mnichov vypustí také cosi jako M7, zatím potvrzeno není, již nějakou dobu se však na toto téma spekuluje, takže jej budeme i nadále sledovat.

Co dalšího stojí u nové sedmičky za zmínku? Předpokládáme, že by nám k tomu nestačilo ani několik dalších stránek textu, takže za všechny nové systémy a technologie bychom mohli vypíchnout třeba sériově dodávané vzduchové odpružení s automatickou regulací světlé výšky a adaptivními tlumiči, aktivní řízení poprvé v kombinaci se systémem xDrive, aktivní stabilizátory, bez příplatku dodávaná světla LED anebo naopak příplatková laserová s dosahem až 600 metrů.

Nechybí samozřejmě veškerý myslitelný luxus na palubě včetně odvětrávaných masážních sedaček či spíše křesel, vyhřívání všeho možného včetně loketních opěrek ve dveřích a na středovém tunelu, audio od Bowers & Wilkins, panoramatické okno s možností elektronicky měnit jeho zabarvení a pochopitelně zde najdete i spoustu prvků moderní komunikace, včetně detailů jako je připojení na wi-fi, bezdrátové indukční dobíjení telefonů, takzvaný Touch Command, což je vlastně ovládací sedmipalcový tablet integrovaný do zadní loketní opěrky, head-up displej s projekční plochou zvětšenou o 75 procent či jedna z největších lahůdek – ovládání multimediálního rozhraní pomocí gest ruky.

Dosud nevídaným prvkem je také klíček osazený displejem, který majiteli umožní dálkově zaparkovat své auto bez toho, aby seděl za volantem a jak bylo předem naznačeno, BMW 7 pomocí systému Driving Assistant Plus umí částečně samo řídit, přičemž potíže by mu neměli dělat třeba dálnice anebo poskakování v zácpách.

11.6.2015 11:05| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist