BMW 740i

V nové 740i se objevil přeplňovaný šestiválec. Bude na ni stačit?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod
Když se v roce 2001 objevila nová generace BMW řady 7, která vznikla pod taktovkou řekněme poněkud kontroverzního designéra Chrise Bangela, staly se dvě věci. Část příznivců značky po shlédnutí prvních snímků omdlela a hned záhy chtěla na automobilku nadobro zanevřít. No a tou druhou věcí byl fakt, že díky tomu o BMW mluvila celá motoristická veřejnost ještě dlouhou dobu. Celým jménem Christopher Edward Bangle, který byl jen tak mimochodem vůbec prvním šéfdesignérem BMW s americkým původem, se hájil tím, že dosavadní designový jazyk automobilky se dostal na svůj limit. Nebylo už jak smysluplně pokračovat v evoluci dosavadních modelů.

BMW řada 7 velká fotogalerie

BMW řada 7 fotogalerie

Tedy, musela přijít radikální změna. O tom, jestli to byl chytrý tah nebo ne dnes můžeme už jen spekulovat. Zdá se ale, že mnichovští na prodejích nijak neutrpěli. Nicméně následný, relativně brzký facelift sedmičky a dnes i zcela nový model ukazuje, že směr BMW se přeci jen uchyluje poněkud jiným směrem. Povedenost tvarů nové sedmičce nelze upřít. Při pohledu z jakéhokoliv úhlu je vyvážená, působí majestátně, přitom ale zároveň dynamicky. Prostě jako klasické velké BMW. Je na silnici široce rozkročené a v poměru k celkové velikosti i nízké. Usedlost a zřejmě přílišná mohutnost až neohrabanost předchozího modelu bezezbytku zmizela.

Technika
Dnes tu máme model 740i, který je základní benzínovou motorizací nové sedmičky. Jenže se tu pohybujeme v teritoriu těch skoro nejexkluzivnějších aut planety, takže by se nemělo jednat o žádného lenocha. Zřejmě vám neunikl fakt, že BMW přechází na přeplňované motory, které mají v porovnání s přímými předchůdci menší objem, ale obdobný výkon a nižší spotřebu. A tak je tomu i u modelu 740i. Oproti atmosférickému osmiválci z minulé 745i tady najdeme třílitrový šestiválec. Se dvěma turbodmychadly. Je to stejný motor, který se objevil pod kapotou modelu 335i nebo 135i. V sedmičce ale nabízí výkon zvýšený na 326 koní a točivý moment s hodnotou 440 Nm. Je stejně dobře odhlučněn, jako větší osmiválec v modelu 750i, v momentě, kdy ho ale začnete vytáčet, projevuje se svým typickým jadrným zvukem řadových motorů z Mnichova. Ale nečekejte nějaký velký rámus, spíš vám připadá, že je někde ve vedlejší místnosti za tlustou zdí.

Šestiválec má přitom dost točivého momentu, aby se ani se sedmičkou netrápil. A když chvíli počkáte s plynem u podlahy, rozdovádí se rozhodně k hodně slušným výkonům. Na stovce s ním jste za 5,9s, tedy stejně, jako třeba s Focusem RS. A ani nad touhle hranicí neztrácí chuť s tak velkým autem pěkně hýbat. Ani chvíli nemáte pocit, že by někdy 740i chyběl výkon. Jistě, nečekejte stejnou divočinu, kterou předvádí 750i. Její výkony vás ale spíš už zaráží a uvádí v úžas. Její motor vás totiž přibližuje k tomu, co s vaším tělem provádí ta nejsilnější sportovní kupátka na trhu. A tím myslím ta nejsilnější. 740i je vedle ní jednoduše tak nějak správně rychlá. Prostě tak, jak byste i od luxusně pojaté limuzíny s modrobílou vrtulí na kapotě očekávali. Šestistupňový automat řadí velmi mrštně, takže pokud to uzná za vhodné, okamžitě podřazuje o dvě rychlosti a vykopne vás hned dopředu. A srdce každého, kdo je navyklý na vůni benzínu, zaplesá, že omezovač tu zasahuje až těsně nad sedmitisícovou hranicí.

Na silnici
Podvozek je možné nastavit ve třech režimech. Normal, komfort a na druhé straně sport. Ani ve sportu ale nečekejte takovou pevnost, na kterou jste zvyklí třeba z pětkového BMW. Prostě tu jsme v jiné lize. Režim komfort ale neumí zázraky. Odfiltrovat nerovnosti částečného tankodromu nesoucího jméno D1 neumí a ani ve městě nepředvádí nějaké zázraky. Režim normal se zdá optimální pro většinu cest. Pokud ale stisknete tlačítko sport, podvozek trochu zpevní a přituhne i posilovač jinak na danou třídu velmi dobře komunikativního řízení. A navíc tu nenajdete, třeba jako v Mercedesech namísto volantu velké kormidlo. Prostě tu je ten pěkný volant, jehož tvary znáte z menších bratrů rodiny BMW. Ale zpět k podvozku. Ani v režimu sport podvozek není nijak betonový. Sedmička jen působí pevněji, lépe kontrolovatelná, předvídatelnější a hodí se i na dálnicích, když pojedete rychleji. Musím ale říct, že celkově trochu rozpačitý projev podvozku ve městě nebo na rozbitých okreskách mě trochu zarazil. Od BMW prostě čekáte jiné chování. Na nerovnostech cítíte, jak kola sedí pevně na silnici a nad nimi karoserie tak nějak volněji plave ve všemožných směrech. Navíc při přejezdu příčných nerovností se od podvozku ozývají nepěkné rány, které jsou navíc i přenášeny skrze sedačky. Možná za to ale mohou ty tolikrát proklínané runflaty, navíc v našem případě ve velikosti devatenácti palců, které vzadu mají zřejmě až příliš velkou šířku 275, vpředu pak 235 mm.

Prostor a výbava
V momentě, kdy ale najdete kvalitní silnice, je ze sedmičky najednou ten luxusní, plavný a tak trochu u země přikrčený a se spiklenecky přivřenýma očima se valící křižník. V dálničních rychlostech vás možná lehce překvapí ne úplně nejnižší aerodynamický hluk, jaký jste kdy v luxusním sedanu zažili, ale ten se zase na druhou stranu prakticky nemění až do rychlostí okolo 200 km/h. Nevnímejte to ale tak, že sedmička je nějak hlučná. Ticha je tu dost, jen v přímém porovnání by možná jiné limuzíny sedmičku v téhle disciplíně o něco málo přebily.

Základní cena 740i přesahuje o nějaké drobné 2.100.000 Kč. Ta naše ale dostala takovou výbavu, že byste si jen za příplatky mohli koupit jedno celé, nové, netknuté BMW 320d. Ano, příplatky tady dosáhly výše blížící se 900.000 Kč. Teď to možná bude trochu nuda, ale přečtu vám, co tady tak namátkou najdeme: nastavitelný podvozek, aktivní řízení včetně natáčení kol zadní nápravy, automaticky dovírané dveře, elektromotorem ovládané víko kufru, parkovací kameru, komfortní sedadla, aktivní radarový tempomat, který mimochodem dokáže auto zcela zastavit a opět ho rozjet, systém varující vás vibracemi ve volantu při vyjetí z jízdního pruhu, detekci auta ve slepém úhlu, samozřejmě navigaci s opravdu velikým displejem, ventilované a vyhřívané sedačky elektricky nastavitelné zhruba ve stopadesáti směrech, o vaši bezpečnost tady pak dbá i velmi podobný počet airbagů, varovný systém detekující brzdící auto před vámi, infra kameru pro jízdu v noci o jehož reálném využití mám ale celkem zásadní pochybnosti, přední boční kamery v nárazníku nebo třeba čtyř-zónovou klimatizaci, hifi-systém a headup displej. A ještě chvíli bych mohl ve čtení příplatků pokračovat, ale nechci vás unudit.

Víte co se mi ale na BMW vždy líbilo? Ten smysl pro detail. Třeba v téhle sedmičce najdete nově možnost předdefinovat si pod jedno z osmi tlačítek nejen uloženou stanici rádia, ale i prakticky jakoukoliv funkci, kterou nabízí idrive. Tedy například odzoomování mapy navigace na konkrétní hodnotu. No a abyste se neztratili v tom všemožném individualizování, stačí jen prstem přejet přes tlačítko a na displeji se vám zobrazí jeho uložená funkce. Nebo navigace nabízí prostorové zobrazení mapy. Takže hned víte, jaké stoupání je před vámi nebo kolem jak zhruba vysokých hor právě projíždíte. A její jemná grafika je jednoduše nádherná. A dál: výdechy ventilace umožňují nastavení jednoho ze tří průtoků vzduchu. Od přímého, až po jemný, difuzní. A ono to vážně funguje. No a když si po usednutí dovnitř zapnete bezpečností pásy, serva je po chvíli trochu dotáhnou, to aby v případě nehody jednoduše pracovaly optimálně. Prostě všechno je tu chytré. Snad jedinou výtku bych měl k ovládání tempomatu. V předchozích generacích nebo jiných BMW jste ho ovládali intuitivně logickými pohyby páčkou pod blinkry. Nově musíte hledat ta správná tlačítka na volantu. A je jich tu tolik, že se většinou musíte podívat, kam šáhnout a obávám se, že to není o zvyku.

Verdikt
Sedmička s tímhle motorem je podle mě určena těm, kteří si jednoduše nechtějí připlácet dalších 280.000 Kč za o něco žíznivější a absolutně fantastický přeplňovaný osmiválec. Protože je jeho dynamika pro ně už zbytečná. A takhle uvažující kupující mají skutečně pravdu. Těch 326 koní, které tu máme dnes, je opravdu absolutně dostatečných. Sedmička je s ním dostatečně rychlá. Přitom jestli patříte k umírněným řidičům, jistě oceníte i jeho rozumnou spotřebu na dálnici, kde je sedmička ve svém živlu. Při dodržování povolené rychlosti, si řekla za několikasetkilometrovou cestu každých 100 km o 10,3 l. Ve městě ale počítejte klidně s dvojnásobkem.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)5,9 s
Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnísekvenční přeplňování, dvě turba
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2979
Vrtání x zdvih (mm)89,6 x 84
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)240 kW / 326 koní při 5800 ot./min.
Točivý moment (Nm)450 Nm od 1500 do 4500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)168,5 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)250 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)13,8 / 7,6 / 9,9 l/100 km
Objem nádrže (l)82 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5072
Šířka (mm)1902
Výška (mm)1479
Rozvor náprav (mm)3070
Provozní hmotnost (kg)1935
Celková hmotnost (kg)2505
Ceny
Základní cena modelu2.100.800 Kč
Cena testovaného vozuani se neptejte...
19.10.2009 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist