K BMW 750e xDrive si pořiďte řidiče. Pak váš zážitek z jízdy bude bezpochyby dokonalý

Okázale nenápadný luxus a komfortní svezení jsou základními kameny pro novou plug-in hybridní limuzínu od německé automobilky. V téhle lodi totiž nejedete, tady se vznášíte.
dsc_0630jpg-1100x618.jpgCelá galerie 28 Zdroj: Bart Běhal

Němečtí inženýři se rozhodli v minulosti pro odvážný krok. Nové BMW řady 7 totiž vybavili nejdříve pouze elektromotorem a dali mu název i7. Až později se k motoru budoucnosti přidala jak dieselová, tak benzinová varianta s plug-in hybridním ústrojím. Auto tak doznalo opět trochu dynamičtějších a zajímavějších vlastností. V testu jsme se zaměřili na „slabší“ ústrojí, které čítá „pouhých“ 489 koňských sil.

Chcete, nebo nechcete být viděn?

Úvodem je třeba uvést, že jsem fanouškem změn u BMW. Proto první setkání s modelem 750e bylo dechberoucí. Vizuální stránka vozu totiž nabízí něco, kam konkurence jen těžko dosáhne. Úvodem jsem zmínila, že model oplývá jakýmsi „okázale nenápadným luxusem“. Záměrně jsem použila ono sousloví, protože se nemohu rozhodnout, zdali chcete, aby na vás byly upřeny zraky kolemjdoucích nebo naopak chcete zůstat trošku v anonymitě. Aby to nebylo jen abstraktní povídání, o čem to vlastně mluvím. Prvně můj zrak spočinul na zvoleném lakování karoserie. Jedná se o dvoubarevný lak Black Sapphire, který je uprostřed „podtržený“ černou linkou, kterou známe již z modelů Rolls-Royce. Tady si ale troufám říct, že ji nemaluje jeden muž jedním tahem, jako je tomu u RR. K BMW je tato dvoubarevná kombinace zvolena naprosto božsky. Auto vystupuje z fádnosti, a dokazuje svou specifičnost. Nicméně ona výjimečnost lakování se tady odráží na hloubce vaší kapsy. Je samozřejmě příplatková a stojí (teď se podržte) celých 326 534 Kč. Je to hodně? Vzhledem k tomu, že pokud se pro koupi sedmičky rozhodnete, rozhodně nemáte na kontě méně jak pár desítek či stovek milionů. Proto vám to může být vlastně jedno.

Stejně fascinující jsou krystalické světlomety a osvětlená BMW maska ve tvaru ledvinek Iconic Glow. Obojí je vybaveno nádherným světelným podpisem při otevírání i zavírání a dává autu jakýsi futuristický nádech. Osobně jsem si několikrát auto zavřela/otevřela jen tak pro radost, abych se na onu světelnou hru mohla dívat jak ve dne, tak v noci. Je to vážně zážitek k nezaplacení.

Při pohledu ze strany taky nebudete ochuzeni. Zde největší prim hraje velikost. Abyste cestujícím dopřáli co nejvíce komfortu, co do prostornosti, bylo zapotřebí dát vozu adekvátní rozměr. Proto na délku čítá celých 5,4 metru. Dlouhé, řeknete si. Jak se s ním asi manipuluje při jízdě? Velmi snadno, a to díky natáčecí zadní nápravě, která vám právě při jízdě velmi dobře pomáhá při zatáčení, nebo i při parkování. Jen si na onu technologii musíte chvíli zvykat. V minulosti jsem si s robustnějšími auty musela najíždět a parkování též bylo, nikoliv obtížné, ale opatrnější. Tady jakékoliv pootočení znamená okamžité zatáčení. Vychytaná věcička. Ale zpět k velikosti. Na šířku se budete potýkat s téměř dvěma metry a na výšku pak s 1544 mm. Je tak jasné, že se nejedná o žádné tintítko.

Zapuštěné kliky dveří už jsou pouze takovým bonusem. Nicméně při prvním otevírání zjistíte, že dveře se dají otevřít buď klasicky, jak znáte, nebo automaticky. Stačí zmáknout tlačítko na dveřích a ty se otevřou samy nejdříve maličko, ale při zjištění dostatečné prostoru naplno. Auto totiž disponuje příplatkovým automatickým ovládáním (40 638 Kč), které si užijete především zevnitř. K otevření/zavření zde slouží tlačítko na přístrojové desce, takže stačí jen zmáčknout a dveře se samy rozpohybují. Řeknete si ale, co auta stojící vedle mě, neodřu je? Ne! Všechno hlídájí senzory.

Všechno voní luxusem

I interiér je jedním slovem skvost. Aby u BMW dodrželi jakési spojení, je čalounění zvoleno ve stejné barevné kombinaci jako karoserie. Všude na vás zároveň dýchá luxus, který je reprezentován dřevěným příplatkovým dubovým obložením, které je doplněno skleněnými prvky. Slyšíte správně. Ty se táhnou jako lišta přístrojovou deskou až do stran vyplní dveří. Skrývá se v nich ambientní osvětlení, které barevně odpovídá buď zvoleném jízdnímu režimu, nebo si ho můžete nastavit dle svého vkusu. Od tmavé, až například pro svítivě růžovou nebo rudou, která se rozbliká celým interiérem, pokud spustíte výstražný „trojúhelník“. Automobilka v duchu budoucnosti a pokroku pomalu ustupuje od klasických „klikacích“ tlačítek a máte tu nespočet dotykových plošek. Především pod střední obrazovkou právě dotykem spustíte výstrahu, nastavíte intenzitu foukání klimatizace nebo si otevřete přihrádku spolujezdce. Díky bohu ona klikací tlačítka zůstávají ve středovém tunelu, vedle diamantového otočného voliče sloužícího k pohybu v infotainmentu. Díky nim spustíte například veškerý kamerový systém, jízdní režimy nebo prostě a jednoduše volíte mezi přístupem k telefonu, do menu nebo do navigace. Je příjemné, že si BMW drží jakýsi poměr mezi klikáním a dotykem.

Prostoru řidiče vévodí jeden velký prohnutý displej, poskládaný z 12,3palcové obrazovky přístrojového štítu a tzv. kontrolního displeje s úhlopříčkou 14,9 palce. Oplývají vynikající grafikou a rychlou odezvou na povely. Celkově je v tomhle BMW prostě jinde. Ačkoliv by se vám mohlo zdát, že dvouramenný volant prošel též futurizací, a dle prvního pohledu na něm chybí tlačítka, nenechte se zmást. Sice to vypadá, že je vše dotykové, ale pro zvolení příkazu musíte opravdu dané místo stlačit. Řidič má proto pořád jakýsi pocit plného ovládání.

A stejně to mohou mít i cestující vzadu. Protože sedmičkový model německé automobilky je vyráběn právě pro ty, kteří mají osobního řidiče. Proto je nepopiratelné, že na zadních místech nechybí dostatek pohodlí, a to už buď díky zvoleným luxusním materiálům čalounění, šířce sedadel, která se dají považovat spíše za křesla nebo tou milou výhodou ovládat jak klimatizaci, zvolenou hudbu, všechny rolety (střešní, okenní i zadní) z obrazovek umístěných na dveřích. Jedinou zvláštností je, že můžete zezadu ovládat i jízdní režim a tím pádem změníte jak nastavení vozu, nebo digitálního štítu, tak ambientní osvětlení. Zasahovat řidiči do jeho prostoru se mi v tomhle případě nezdá úplně ideálním.

Ladnost spojená s dravostí

Je bezpochyby důležité zmínit, co má sedmička pod kapotou, i když se domnívám, že mnohem důležitější je, jak se v tomhle modelu cítíte po stránce komfortu a pocitu luxusu, než „jak jezdí a jak se chová“. V novém BMW 750e xDrive se elektrický pohon spojuje se zážehovým řadovým 6válcem o objemu 3,0 litru, který tentokrát dosahuje 313 koňských sil a 450 Nm točivého momentu. Při spolupráci obou jednotek, ale dosáhnete až na 490 koní s využitím funkce krátkodobého zvýšení výkonu a točivý moment jest 700 Nm. Díky tomu tenhle koráb nabídne zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a z 80 na 120 km/h akceleruje za pouhé 2,7 sekundy. Což se hodí především při rozjíždění, pokud hřmotný stroj potřebujete trošku rozhýbat. Spolupráce motorů je vyladěna na jedničku, nejedná se o žádné prudké trhnutí a ta kompatibilnost je naprosto dechberoucí.

A to se samé se dá tvrdit i o podvozku. Dlouho jsem u žádného auta nezažila takovou schopnost potlačit nerovnosti. Vděčí za to vymazlenému adaptivnímu vzduchovému odpružení, které se, jak název napovídá, perfektně přizpůsobuje povrchům jak při jízdě na okreskách, tak na dálnici. Nikoho z posádky pak nezajímá, zdali řidič projel nějaký výmol. Sedma to perfektně pokryje. Co zvládá též na výbornou je i jízda do ostřejších a delších zatáček a parkování (i napříč své délce), díky zatáčecí zadní nápravě. Ta je dimenzována v rozumné míře a nedochází k jejímu „přetáčení“ – tím pádem dokážete auto pohodlně ovládat i lehkým pootočením. Ona lehkost řízení je usnadněna i nespočtem asistentů. A ty BMW umí. Hlavně při jízdě na dálnici, anebo při parkování.

Ráda bych vám řekla, že si na takové auto obyčejný smrtelník nebude muset brát hypotéku, ale náš testovaný model byl označen cenovkou 3 040 700 Kč. Namítnete, že byste nemuseli mít drahé dvoubarevné lakování karoserie apod. Ale zase byste si vybrali obří obrazovku do prostor zadního prostoru nebo polohovatelné zadní sedačky, protože, co kdybyste si chtěli odpočinout více jak v sedě. Přiznejme si to narovinu. Pokud tohle auto chcete, musíte mít v kapse už pár pěkných milionů, abyste si vychutnali plně jeho potenciál. Ale zase na druhou stranu. Budou to dobře investované peníze. A navíc, když do něj usednete, vnější svět přestane existovat. Věřte mi.

 

30.8.2023 1:00| autor: Sabina Sarkisovová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist