Kupujete teď ojetinu? Co (ne)prozradí zima

Nízké teploty mohou zásadním způsobem přispět k odhalení, nebo naopak zamaskování závady ojetého vozu. Čemu je třeba v zimě věnovat větší pozornost?
shutterstock_554677045-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock

Starší zkušení motoristé často říkají, že diesel je nejlepší kupovat v zimě. Proč? Protože v mrazivém počasí je startování studeného motoru daleko náročnější a díky tomu můžete snáz odhalit lehčí i vážné závady vozu. Jenže zima někdy pomůže k odhalení problému i s benzinovým motorem. Některé jiné poruchy ale umí důkladně maskovat. Přitom ani jejich odstranění nemusí patřit k nejlevnějším. Je tedy lepší kupovat ojetinu v létě, či v zimě?

Nízké teploty proti vám

Jasná otázka nemá tak jednoznačnou odpověď. Záleží na konkrétním případu. Pokud se s vozem nejelo a je připraven k prodeji, zdá se být zima ideální. Zejména pro ty, co chtějí již zmiňovaný diesel. Avšak jen za předpokladu, že nepřijdete ke sněhové kouli, pod jejíž bílou slupkou může být ukryto nejedno překvapení.

Nepříjemná bude kontrola podvozku na zvedáku, kdy z auta odpadávají zbytky sněhu a vydatně kape. Ale spěchat by mohlo být zásadní chybou. Při teplotách pod nulou si ani poskakování okolo auta moc neužijete – přitom prohlídku VIN, ale i dalších částí vozu nelze přeskočit.Prakticky nemožné bude vyzkoušet klimatizaci. Její oprava přitom může jít do horentních částek. Mrazy mohou maskovat i problémy s chlazením, proto je velice důležité natáhnout zkušební jízdu a motor pořádně zahřát. Prasklou hlavu či těsnění pod hlavou pak určitě poznáte. Může se stát, že nedokážete odhalit nefunkční termostat či problém se saharou chladiče. Výměna termostatu je ale záležitostí několika set korun. Samotná vrtule chlazení může stát i tisíce korun, což už není málo. Na druhou stranu se pořád pohybuje v únosných částkách. Nemluvě o faktu, že zrovna tento díl většinou funguje bez potíží.

Sněhem či břečkou pokryté vozovky umějí zamaskovat menší problémy se zavěšením kol, kluzký povrch i s poloosami. Jízda bude celkově hlučnější, takže přeslechnout nežádoucí zvuky je velice snadné.

Mráz na vaší straně

Nejen u vznětových motorů, ale i u zážehových se někdy stává, že při studeném startu v nízkých teplotách neběží pravidelně. Většinou je na vině vadná svíčka, může jít ale i o vážnější problém třeba plynoucí z celkového nadměrného opotřebení pohonné jednotky. Proto je dobré zkusit svíčky vyměnit a znovu nastartovat.

Ať už kupujete benzin nebo diesel, v zimě snáz odhalíte problémy s kompresí. Za studena, zejména tedy v zimě, jsou kompresní tlaky nižší. Je-li agregát nadměrně opotřeben, bude jeho startování probíhat jen s obtížemi.

Žhavičky na prvním místě

Zejména u dieselů se koupě v zimním období doporučuje. Mnoho vozidel má totiž vadné žhavicí svíčky a v nízkých teplotách těžko startují, zpravidla jen na několik válců. V letním období přitom motor může naskočit naprosto perfektně. Investice do nových „žhaviček“ sice nikoho nepoloží, ale i tak je to další výdaj, zejména pokud pořizujete automobil s více jak čtyřmi válci. Počítejte s cenou jedné žhavicí svíčky od x00 Kč dle typu motoru (doporučuje se měnit všechny) + práce, která dokáže výměnu slušně prodražit.

Zatímco u benzínového agregátu je to dílem okamžiku, u dieselu jde často o operaci na několik hodin. Avšak nejen žhavidla jsou důvodem, proč se říká, že diesel je nejlepší kupovat v zimě. Vozidla s vyšším kilometrovým proběhem mohou mít potíže se vstřikovacím čerpadlem, jeho repase přitom vyjde na dvanáct či patnáct tisíc korun a to je už znát. Pokud studený motor nechce naskočit a to ani na menší počet válců, přímo se nabízí právě tato závada. Proto nikdy nekupujte vůz, který měl již před vaším příchodem zahřátý agregát! Musíte si sami vyzkoušet, jak startuje za studena, ale i po zahřátí.

Kontrola palivového filtru

Potíže s naskočením pohonné jednotky mohou mít důvod i jinde. V zimě se přímo nabízí voda v palivovém filtru. Stačí jednou natankovat špatnou naftu (mimochodem letos poměrně častý problém, a to i pokud tankujete u značkových čerpacích stanic – soudě ze zkušeností našich i řidičů v okolí). Voda uvázne ve filtru, zatímco lehčí nafta jím projde. Na dně filtu usazená voda v zimě zmrzne a problém je na světě.

Výhodu mají vozidla s vyhřívaným palivovým filtrem, ty umějí led během několika startů rozpustit. I tak ale baterii značně potrápíte, agregát totiž mnohdy naskočí třeba až při dvanáctém pokusu. Co s tím? Pomoci mohou různá aditiva do nafty, která vážou vodu a odvádějí ji do spalovacího prostoru (dávají se především preventivně). Rozhodně ale nejde o zázračný lék, pokud již došlo k problému, proces je to zdlouhavý. Jedinou rozumnou možnost představuje výměna palivového filtru, což je zákrok v ceně několika set korun.

Tuhne i olej

Před prvním startem nezapomeňte otevřít víko zavazadelníku, ale i kapotu motoru, pokud má plynové vzpěry. Při určitém opotřebení fungují dobře za tepla, takže po ohřátí od běžící pohonné jednotky kapotu udrží, za studena ale to ale mnohdy nezvládnou. Vzpěry v dobré kondici s tím mít problém nebudou.

Uvědomte si, že olej v motoru je promrzlý, a tak nemusí být na prvních kilometrech jízdy odezva jednotky ideální. Hůř se plní hydraulická zdvihátka, takže je agregát delší dobu hlučnější a ztuhlé jsou i náplně v dalších částech vozu.

Zejména při pořizování automobilu s pohonem zadních kol nastražte při jízdě uši. Starý olej v diferenciálu může v mrazech značně tuhnout. Pak diferenciál nepracuje jak má, je hlučnější a může docházet i k jeho zasekávání. To samozřejmě nepříznivě ovlivňuje jeho životnost.Má-li automobil dvouhmotový setrvačník, za studena se začne jeho klapání hlásící nadměrné opotřebení ozývat nejdříve. Hledejte ho při běžícím motoru na volnoběh, po sešlápnutí spojky utichne, stejně tak i po zahřátí (není-li opotřeben opravdu hodně). Již v tento okamžik ale můžete počítat kilometry do výměny a ta rozhodně není levná. Zvuk lze zaměnit s vadným spojkovým ložiskem. V drtivé většině případů je ale na vině dvouhmotový setrvačník (samozřejmě pokud jej vůz má).

Suma sumárum, zima dokáže mnoho závad odhalit a to hlavně u vozidel se vznětovými motory. Na druhou stranu může i některé problémy pomoci maskovat. Důležité je proto vědět, které části vozu teplota může ovlivnit a na ty se při koupi zvlášť zaměřit.

3.1.2023 11:40| autor: Milan Jirouš | zdroj: Osobní zkušenost redaktorů

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist