Spotřeba CNG v roce 2018 stoupla. Jak dlouho ještě vydrží daňové zvýhodnění?

Výhodné ceny, rostoucí počet plnicích stanic i širší nabídka nových modelů osobních automobilů a autobusů stojí za rekordní spotřebou stlačeného zemního plynu v ČR.
skoda_octavia_combi_g-tec_6-1100x618.jpg Zdroj: Škoda

V roce 2018 vzrostly prodeje tohoto ekologického alternativního paliva o 12,2 % na celkových 75,8 milionu metrů krychlových. Aktuálně jezdí po českých silnicích téměř 23 tisíc vozidel na CNG, což je meziroční nárůst o 20 %. Daňové zvýhodnění CNG a biometanu v dopravě je garantováno do roku 2025.

„Vloni se počet veřejných stanic CNG rozrostl o 16 nových na celkových 185. Další přibudou letos. K tomu evidujeme ještě více než 50 neveřejných firemních plniček. Hustota sítě plnicích stanic je dnes v ČR taková, že umožňuje bezproblémovou jízdu na CNG,“ uvedla Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu (ČPS), a dodala: „Největší podíl na spotřebě CNG mají autobusy městské hromadné dopravy, které jezdí už ve více než 60 českých městech. Zvláště v období opakujících se inverzí a nebezpečných smogových situací narůstá význam využívání CNG v dopravě.“

Vozy na CNG se vyznačují mimořádně nízkými hodnotami emisí oxidů dusíku (NOx), pevných prachových částic (PM) a karcinogenních uhlovodíků (PAU), tedy složek s nejhorším dopadem na lidské zdraví, které běžné automobily produkují. Jsou tak plně srovnatelné s elektromobily. Přidanou hodnotou vozů na CNG oproti automobilům na naftu či benzin je také tišší provoz, stejně jako výrazně nižší náklady na palivo při zachování pořizovací ceny.

„Cena CNG se včetně daně pohybuje kolem 25 Kč za kilogram. To odpovídá necelým 18 Kč za metr krychlový, což je ekvivalent jednoho litru benzinu. Náklady na ujetý kilometr tak dosahují zhruba 1 Kč. Pořizovací cena CNG automobilů je srovnatelná s vozy na klasický pohon, přičemž v některých případech nabízejí leasingové společnosti lepší obchodní podmínky pro ekologické vozy,“ připomněla Kovačovská.

U vozů na CNG je značná pozornost věnována bezpečnosti, která je proto reálně vyšší v porovnání s auty na benzin, naftu nebo zkapalnělý ropný plyn (LPG). To dokládá i fakt, že zatímco benzin a LPG patří do I. třídy nebezpečnosti a nafta do III. třídy, CNG spadá až do IV. třídy.

8.2.2019 10:00| autor: Tomáš Malík | zdroj: DDeM

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist