Hyundai Santa Fe (výroba 2000 – 2006)

Santa Fe první generace se při uvedení na trh těšilo opravdu velkému zájmu a stranou nezůstává ani na trhu ojetin, kde se řadí k cenově dostupným SUV.

RADOSTI
Dobrá ovladatelnost, úsporné turbodiesely, velký zavazadelník, příznivé ceny ojetin, dostatek ojetých vozů na trhu, zdařilé naladění podvozku.

STAROSTI
Poddimenzovaná spojka, slábnutí brzd vlivem přehřátí, levně působící plasty v interiéru, vyšší spotřeba benzinových variant.

Automobil Hyundai Santa Fe první generace si získal řadu příznivců díky výborné ovladatelnosti, kterou se velice blíží menším osobním vozům. Řidič nenavyklý na větší SUV tak má příjemný pocit i při své premiéře za volantem Santa Fe. Právě tato přednost pak dokázala některé motoristy odlákat od rodinných kombíků a přivést k tomuto automobilu.

Dnes je Santa Fe první výrobní řady cenově dostupným automobilem stále populárnější třídy SUV, která v řadě případů nahrazuje vozidla typu MPV či kombi. Avšak zájemce o čtyřkolku by měl dát velký pozor, aby skutečně pořídil vůz s pohonem všech kol zde označovaným 4WD. Santa Fe se totiž vyrábělo i s jednou poháněnou nápravou. V České republice se toto provedení sice oficiálně neprodávalo, nelze ale vyloučit, že se tu na trhu vyskytne individuálně dovezený automobil, který pohonem 4×4 nedisponuje.

Mimochodem, ani vozidla s pohonem 4WD nemají stálý pohon všech kol. Je zde totiž využito mezinápravové spojky, která připojuje zadní kola až při prokluzu kol přední nápravy, a to s citelným zpožděním. Točivý moment je přitom rozdělován mezi přední a zadní nápravu v poměru 60:40.


Toto řešení stačí na bezproblémovou jízdu v lehkém terénu, ale na nějaké divočení v přírodě to rozhodně není. Nakonec jde o SUV, nikoli off-road, a tak se automobil stále nejlépe cítí na silnici. Zde potěší nejen příjemným ovládání, ale i dobrými jízdními vlastnostmi. Vytknout mu lze méně přesné řazení a nekomunikativní řízení.

Tím se dostáváme k pracovišti řidiče, které je přehledné a logicky uspořádané. Výtku máme ale k použitým plastům, jejichž zaviněním působí palubní deska poněkud levně. Sedadla nejsou špatná a nabídka místa pro posádku je skutečně příjemná.

Také zavazadelník o objemu 469 litrů chválíme. Sklopením zadních sedaček vznikne rovná ložná plocha a kapacita nákladového prostoru tak naroste na pěkných 2100 litrů. Víko zavazadelníku má samostatně výklopné okno, což může být určitým kladem ve stísněných prostorech.

Pod kapotu automobilu se dostalo několik benzinových pohonných jednotek a dvojice turbodieselů. Základní zážehový dvoulitr o výkonu 99 kW se do České republiky nedovážel, čtyřválec o objemu 2,4 litru a výkonu 107 nebo 110 kW ale ano. Tato motorizace se také občas objevuje v přestavbách na LPG, nejde však o úpravu prováděnou automobilkou.

Motor 2.4 16V je dostatečně výkonný. Pokud by to ale bylo náhodou někomu málo, více sil nabízí šestiválec 2.7 V6. Jeho 125 či 127 kW už s autem pěkně cvičí, počítejte ale s nemalým apetitem. Největší zájem byl u Santa Fe vždy o turbodiesely. Montoval se v podstatě jeden motor ve dvou verzích.

Obě jsou osazeny vstřikováním common rail. Slabší nabízí výkon 83 kW, zatímco silnější 92 kW. Výkonnější agregát je osazen turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek. I slabší naftový motor ale z hlediska výkonu dostačuje a potěší i úsporným provozem.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Jen pozor na poruchy turbodieselů, před nimiž varuje i Jindřich Topol, manažer výkopu AAA AUTO: „Při výběru vozu věnujte pozornost pravidelnému běhu motoru bez nežádoucích zvuků. Slabinou turbodieselů jsou totiž vstřikovače.“ Známé jsou také vůle na předním příčném stabilizátoru a občas vznikají i v ramenech přední nápravy.

„Spojka je zde poddimenzovaná a tak má kratší životnost, než bývá obvyklé. U řady ojetin se už blíží čas její výměny,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. Pozornost si zaslouží také elektrická výbava. Taktéž funkčnost klimatizace si u ojetého vozu ověřte.

„Z elektrické výbavy pozor zejména na ovládání vnějších zpětných zrcátek a funkčnost dálkového centrálního zamykání,“ nabádá zástupce AAA AUTO. Občas můžete narazit i na automobil s nadměrně opotřebenými ložisky kol, které prozradí typické hučení.

Ve zpětném zrcátku
2000 – uvedení Hyundaie Santa Fe na trh s pohonem jedné nápravy i ve verzi s pohonem všech kol 4WD, se zážehovými motory 2.0 16V/99 kW (nebyl dovážen do ČR), 2.4 16V/107 a 110 kW (případně 112 kW) a šestiválcem 2.7 V6/125 či 127 kW.
2001 – nabídka rozšířena o turbodiesel CRDi se vstřikováním systémem common rail 2.0 CRDi/83 kW.
2002 – nově turbodiesel 2.0 CRDi také s proměnnou geometrií lopatek turba VGT a výkonem 92 kW.
2005 – facelift modelu.
2006 – ukončení výroby a nahrazení druhou generací.

Bezpečnost dle EuroNCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošla první řada v roce 2002. Za ochranu posádky při nárazu vůz dostal čtyři hvězdičky z pěti možných. Bezpečnost dětí v autosedačkách se tehdy ještě samostatně nehodnotila. Co se však hodnotila je ohleduplnost při střetu s chodcem a zde si automobil připsal jednu hvězdu z maximálních čtyř udělovaných.

7.12.2015 8:18| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist