Velký krok pro motorsport. První závod se syntetickém palivem pojedou vozy Porsche ze 70. let

Na uhlíkově neutrální palivo budou jezdit historické okruhové speciály Porsche 911, a to u příležitosti 25. ročníku závodů Revival.
goodwood-revival-1100x618.jpg Zdroj: Goodwood Revival

Pořadatelé slavného Festivalu rychlosti v anglickém Goodwoodu se rozhodli učinit odvážný krok, který přepíše historii motosportu. Slavného závodu veteránů se zúčastní 30 vozů Porsche 911 z období před rokem 66, které budou jezdit na syntetická paliva. Konečně se tak v praxi ukáže, zda jsou uhlíkově neutrální pohonné hmoty v závodních vozech opravdu efektivní. Soutěž historických vozů známá pod jménem Goodwood Revival, se bude konat 8. září, a to na legendárním závodním okruhu dlouhém 3,81 km, který se poprvé otevřel v roce 1948.

Formule 1 začne e-benzin používat od roku 2026

Na syntetická paliva má už za pár let přesedlat i královna motorsportu. Ta podle nových pravidel bude moct využívat pouze pohonné hmoty, které budou vyrobeny buď z nepotravinářských biologických produktů, nebo z komunálního, zemědělského či průmyslového odpadu. Týmy společně s dodavateli tak mají necelé tři roky na to, aby dokázaly z „umělého“ benzinu vyrobit stejně výkonné a efektivní palivo, které se do vozů formule 1 tankuje dnes. Podobný osud čeká i další závodní série, včetně světového poháru tahačů.


Videoreportáž o aditivech do paliv


Uhlíkově neutrální palivo se poslední dobou považuje za spásu spalovacích motorů u osobních automobilů. Nicméně kvůli jeho vysoké ceně a nízké produkci není jisté, zda opravdu dokáže plnohodnotně nahradit benzin a naftu vyráběné z ropy. V blízké budoucnosti se tak zatím počítá s nasazení e-paliv převážně v motorsportu.

Syntetické palivo není bezemisní, ale emisně neutrální. Co to znamená?

Běžná fosilní paliva vznikají rafinací ropy, syntetická paliva jsou získávána díky chemické reakci vodíku a oxidu uhličitého (CO2). Většinou jde o elektrolýzu vody na vodík a kyslík a následné sloučení vodíku s oxidem uhličitým.

Nechtěné CO2 je pro tento účel buď sbírán přímo ze vzduchu, nebo se jedná o odpad z průmyslové či zemědělské výroby. Následným spálením benzinu v pohonné jednotce se sice do výfuku opět dostane oxid uhličitý, ale jde o stejné množství, které bylo předtím využito. Pokud je tedy pro výrobu e-paliv zároveň použita energie z obnovitelných zdrojů (například z větrných, vodních či solárních elektráren), můžeme hovořit o uzavřeném a klimaticky neutrálním cyklu.

Čtěte dál:

Maserati je zpět v závodní formě. Své první kilometry najelo nové GT2 na okruhu Varano de‘ Melegari

Formule 1 bude od roku 2026 jezdit na odpadky. Syntetické palivo má snížit její uhlíkovou stopu

 

 

23.5.2023 12:17| autor: Robin Běhal | zdroj: Tiskový servi Goodwood Revival

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist