Jsou lepší vrtané, nebo drážkované kotouče? Odpověď je překvapivě jednoduchá a ukrývá se v maličkosti

Poradíme vám při výběru sportovních brzdových kotoučů. Na trhu existuje více druhů, které se od sebe liší drobnými detaily. Každý z kotoučů má svá specifika. I ta negativní.
brzdové-kotouče-1100x618.jpg Zdroj: Tiskový servis Brembo

Vrtané, nebo drážkované kotouče? To je otázka, nad kterou si láme hlavu spousta petrolheadů. Přitom odpověď na ní není složitá. Stačí znát jejich výhody a vědět, v jakých případech není jedna z variant vhodná. Nejdříve si ale vysvětlíme, jaké benefity modifikované kotouče oproti běžným hladkým přináší.


Recenze nových sportovních pneumatik Continental


Brzdí lépe než běžné kotouče

Jak vrtané, tak broušené kotouče zaručují rychlejší reakci brzd a zvyšují jejich účinnost. Je to dáno samotným povrchem, který zajišťuje vyšší koeficient tření. Tyto brzdové kotouče navíc lépe odvádí vodu a nežádoucí plyny, které se tvoří v důsledku vysokých teplot mezi plochou destičky a kotouče. Tyto plyny pak u brzdového systému bez vrtů snižují tření a tím pádem také jeho efektivitu. Pokud to shrneme, tak vrtané a drážkované kotouče lépe brzdí a takzvaně nevadnou, tudíž jsou vhodné pro řidiče, kteří si rádi užívají sportovní jízdu. Jaké ale vybrat?

Drážkované kotouče jsou odolnější

Začneme drážkovanými kotouči. Ty jsou koncipované pro extrémní zatížení, například na okruhu. Oproti vrtaným kotoučům jsou mechanicky odolnější a i při drsném zacházení se na nich netvoří trhliny. Drážky bychom tak doporučili těm, kteří často navštěvují závodní tratě a dávají brzdám opravdu zabrat.

Kotouče s dírkami lépe chladí a jsou hezčí

Vrtané kotouče naopak dominují v odvádění tepla. Díky dírkám se lépe chladí, což zaručuje pomalejší vadnutí brzd při delším a konstantním zatížení. Jsou tak vhodné například na rychlou jízdu po okreskách.

U spousty řidičů hraje velkou roli design, a právě vrtané kotouče vypadají na sportovních autech opravdu dobře. Co se účinnosti týče, tak jsou na tom oba druhy brzdových systémů v podstatě stejně. Každý má své specifické výhody, ale v obou případech fungují při velkém zatížení lépe než kotouče s hladkým povrchem.

6.6.2023 7:50| autor: Robin Běhal | zdroj: Tiskový servis Brembo

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist