Co potřebujete vědět a nezanedbat, měníte-li kola svépomocí

Výměna pneumatik na autě patří mezi úkony, které zvládnout řidiči sami doma. Je ale zapotřebí vědět, jak na to.

Jak se vyvíjejí auta a společnost, většina servisních úkonů spojenými s auty se nutně přesunula z domácích garáží do servisních míst. Tak třeba žárovku už mění jen málokdo, rozhodně se světly nezaobírá ten, kdo má třeba xenony.

Doba, kdy v garážích a před domy stála auta a majitelé „se v nich vrtali,“ už je pryč. Jedním z posledních „servisních“ úkonů, které ještě zvládne běžný motorista, je výměna pneumatik. Ano, je to celkem jednoduché, ale pár detailů nesmíte podcenit.

Prvním úkolem je mít po ruce odpovídajíc nářadí a vybavení, není nic horšího, než „hodit auto na špalky“ a zjistit, že je na kole bezpečnostní matice a vy nemáte odpovídají nástavec. Čili co budete potřebovat, je hever, klíč na kola, máte-li bezpečnostní šrouby, tak nástavec k nim, WD40, rukavice, kus křídy na označení.

Je zásadní zvolit správné místo na výměnu, z vlastní zkušenosti víme, že rozměklá plocha na zahradě takovým místem není. Ne když se s uvolněným kolem auto lehce propadne do bahna a ačkoli je na heveru, kolo zpět díky poklesu nenasadíte. Takže ne na měkkém, ideálně na rovině. I v mírném kopci se dá zvednout na heveru, ale zbytečně riskujete. Najeďte nejlépe na asfalt, beton nebo dlažbu.

Připravte si pod sebe nějaký kartón, starou karimatku, na kterou si kleknete. Zkontrolujte stav kol a to ještě, než začnete auto přezouvat, gumy být zpuchřelé, zkontrolujte vzorek a měrkou zjistěte, jestli se sjíždějí rovnoměrně. Nerovnoměrné sjíždění svědčí zpravidla o neseřízené geometrii podvozku. Stejně tak prověřte právě sundané pneumatiky, změřte hloubku vzorku a kola omyjte.

Sundaná kola označte na bočnici křídou, ať víte, kde na autě byla. Při nasazování kol vnímejte pečlivě směr otáčení u směrových pneumatik. Jde o anglický výraz ROTATION a symbol šipky, který musí směřovat po směru jízdy. Dále je zapotřebí zvednout auto ne heveru, zkontrolovat stav brzdového obložení, dílů podvozku, na které je vidět, tlumiče – chcete-li.

Pak nasaďte kola a na autě je utahujte vždy křížem. Dokud je auto na heveru, utáhněte šrouby tak, aby se kolo neviklalo, poté, co auto pustíte na zem, šrouby dotáhněte, ideálně momentovým klíčem, pokud jej nemáte, tak „citlivě.“

Jednoduchý postup a rady pro „domácí“ přezouvání najde na zde odkazu.

tit. foto: Shutterstock.com

30.1.2017 12:38

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist