Práva a povinnosti při opravě vozu v servisu, zadržovací právo – 2. část

V první části článku na toto téma bylo pojednáno o samotných opravách, nyní se podíváme na souvislosti s tím spojené – nevydání auta servisem.

Jak bylo již řečeno v první části, existuje řada situací, ve kterých je vlastník vozidla oprávněn zrušit opravu, odvézt vozidlo jinam a stejně bylo řešeno, kdy a kolik je povinen zaplatit.

Pokud však dojde na spornou situaci, snaží se servisy využívat tzv. zadržovacího práva, jehož obsahem je právo zadržet movitou věc, pokud má ten, kdo věc zadržuje, (zásadně splatnou) pohledávku proti tomu, kdo dal vozidlo do servisu, což je přesně tento případ. Servis bude např. tvrdit, že provedl ty a ty opravy oprávněně a že tedy má právo na jejich úhradu a tedy má právo na zadržení vozidla. Vlastník s tím nebude souhlasit a spor je na světě. Servis auto nevydá a bude tak tlačit na úhradu ceny.

V takové situaci je třeba mít na paměti zejména následující:

– pokud servis dané situace evidentně zneužívá, nespoléhejte na to, že vám pomůže policie; pro tu je to soukromo-právní spor, do kterého nemohou a nebudou zasahovat;

– stejně zapomeňte na všechny kaskadérské kousky spojené se zmocněním se daného vozidla, jeho „ukradení“ apod.;

– nejprve je na místě informovat servis o tom, že (pokud) je jeho postup protiprávní a zadržuje vám vozidlo a vy to vozidlo používáte např. pro podnikání, že budete uplatňovat vzniklou škodu a ušlý zisk, jakmile se rozhodne o tom, že zadržení bylo neoprávněné;

– stejně tak by mohl jako škodu uplatnit i nepodnikatel, který by si mezitím půjčil náhradní vozidlo a náklady jako škodu pak přeúčtoval servisu;

– hodí se tedy nejprve takto „přitlačit“ servis, aby k zadržení vozidla tam, kde je zřejmé, že se jedná čistě o nátlak k zaplacení nelegitimní částky, nepřistupoval, neboť právní důsledky budou finančně výrazně závažnější než spor o dlužnou částku opravy (samozřejmě záleží na rozsahu).

Pokud ani takový argument servis nepřistoupí, nabízejí se zásadně tři možnosti:

1) Buď auto v servisu nechat a žalovat na vydání věci, což potrvá, ale mezitím jezdit náhradním a náklady pak uplatnit jako škodu anebo

2) Uhradit příslušnou částku na základě předávacího protokolu, ve kterém bude uvedeno, že příslušná částka je hrazena pouze za účelem vydání vozidla, že s ní vlastník auta nesouhlasí a pak se jí domáhat jako bezdůvodného obohacení (podobný postup jako u placení za neoprávněný odtah) anebo

3) Občanský zákoník též zná variantu, kdy je zadržená věc „vykoupena“ složením jiné jistoty, např. je příslušná částka složena do úschovy nebo je poskytnuta např. movitá zástava v ceně sporné odměny. Problém tady ale je ten, že s náhradou zadržené věci jistotou je třeba souhlas toho, kdo věc zadržuje, což znamená, že vám s takovým nahrazením nemusí vyhovět a s vydáním auta za jinou jistotu nemusí souhlasit.

Výše uvedené postupy se týkají situaci „až potom“, resp. doby, kdy je už pozdě. Ideální je vymínit si některé podmínky už předem, na což v servisech nejsou moc zavedení a je pravda, že když dáváte auto do opravy, tak nesepisujete a nestudujete dlouhou smlouvu o dílo, kde si všechny skutečnosti lze dohodnout. Přesto však lze doporučit dvě následující úpravy nebo možné požadavky do smluv:

1) Dohodněte si pozdější splatnost ceny za provedené dílo, např. o 3 pracovní dny po převzetí auta – tím se pohledávka servisu v době vydání vozidla nestává splatnou a k zadržení dojít nemůže, resp. když by došlo, odpovídal by servis za škodu takovým postupem způsobenou a/nebo

2) Výslovně si do textu objednávky nebo smlouvy napište, že ukládáte servisu, že nesmí naložit s předanou věcí (autem) způsobem, který je neslučitelný s výkonem zadržovacího práva, čímž výkon zadržovacího práva můžete vyloučit, jakkoli je málo pravděpodobné, že s tím budou souhlasit – za pokus to ale stojí, pokud máte špatné zkušenosti.

Závěrem je nutné jen dodat, až ani sebelepší smlouva nezabrání tomu, aby jí někdo neporušil, takže nejlepší prevencí podobných situací je důvěryhodný a spolehlivý servis s dobrými referencemi a s nímž jsou dobré zkušenosti.

JUDr. Tomáš Beran

24.3.2010 7:28| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist