beran-zipovani-nezipovani-pousteni-nepousteni-vsechno-jedno.jpg

Beran: Zipování, nezipování, pouštění, nepouštění – všechno jedno

dopravní předpisy v čr

Že zipování tam, kde není žádoucí a naopak ignorování zipu tam, kde je nutný, zní jako absurdita? Judr. Beran (bohužel) ví, že v centru Prahy jde o běžnou realitu.

Diskuze

15 komentářů

    Jan

    Zipování má být především tam, kde je stálý plynulý provoz. To není případ třeba takového Chomutova u Globusu, kde se zipuje pár metrů před kruhovým objezdem. Logicky tam řidiči musí zastavovat a dávat přednost + cpaní se řidičů v levém pruhu do pravého. To pěkně prodlouží dobu, co si tam počkáte.

    Vegetol

    Ráno na Radlický je to to samý… Všichni se před bazénem směrem dolů nacpou do odbočovacího pruhu, předjedou kolonu a cpou se nazpátek…

    AAA

    On je ale taky mnohdy problém, že kolona sahá daleko před první značku ze které by řidič mohl vědět zda se na konci té kolony zipuje nebo odbočuje. Ano, věřím tomu že většina z těch čunat dobře ví že na konci žádný zip není, ale taky už se mi několikrát v neznámém místě povedlo nacpat se někam v dobré víře prázdnějším pruhem a pak jsem zjistil že na konci budu za prase (a nebo muset odbočit někam kam fakt nechci).

    spooon

    tak tak. Stávalo se mi to v Praze, když sem ji ještě pořádně neznal…a s tím člověk opravdu nemůže nic dělat. Omluvou ostatním je snad jen značka jiného kraje.

    Mem

    „Tady naopak, zip platí a řidiči jsou povinni pouštět auta na střídačku, ale někteří se tváří, jakože se jich to netýká a odmítají pouštět.“

    Není to úplně jednoznačné. Zip se uplatňuje v případě souběžné jízdy, tj. musel by být ten levý pruh zaplněn tak, aby i vaše rychlost byla omezena těmi před vámi. A není to tedy případ, kdy se přiřítíte prázdným pruhem na konec, to jenom sprostě předjíždíte.

    Prvotní chyba je samozřejmě v tom, že řidiči nevyužívají oba pruhy naplno, na to by se mělo stále apelovat a v tom nejsme ve sporu. Ale když už to tak je, můžete to buď napravit, že pruh zase zaplníte (ale v tom případě jako první nemáte na zipovou přednost automaticky nárok), nebo se zařadíte stejně jako ostatní už dříve.

    Tom

    No jo. Ale nepusť ho… Když sedíte ve fabii a přijede tam X6ka jekíž řidič dává jasně najevo že on NEUHNE.

    Igi

    Spíš by mne zajímalo jak by polici řešila bouračku na zipu. Kdo měl přednost? Asi by byla otázka zda měl poškozený záznam z kamery či nikoliv…

    Kadel

    Inu, mně se tohle taky občas v neznámých místech stane, ale zjistil jsem, že pokud dám „vracecí“ blinkr kus před touhle (první) značkou, co pruhy určuje, a řidiči vedle mne na ni ukážu, většinou mi nikdo problémy nedělá, a nedělám je ani já nikomu, kdo se takto čitelně zachová. Většinou to skončí poděkováním zvednutou rukou. Samozřejmě, pokud je drzost předjíždění jasná a patrná, ať se hajzlík nediví. Pak nepouštím ani omylem.

    Kadel

    Mňo … moje zkušenost je taková, že když má člověk auto viditelně „opoužívané“ městským provozem, tak i takovíhle pitomečkové si dokážou ve svém ptačím mozečku porovnat, že jejich blatník stojí víc, než celé moje auto … a uhnou … 🙂

    Miloš Šlajchrt

    dobrý den , dovolím si svůj názor na tzv. zipování. Nemyslím si totiž že zipování je povinnost ale slušnost i ze znění paragrafu 12 odst.5″ ze slova umožní povinnost nevyplývá.
    Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu.“
    Naopak jsem přesvědčen o tom , že pokud by došlo k dopravní nehodě vina je na straně řidiče který přejíždí z jednoho pruhu do druhého jelikož dle téhož paragrafu a odstavce
    (5) Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy.

    Na vysvětlenou , jsem zastáncem střídavého řazení a dokonce podobný princip si myslím je vhodné uplatňovat i na křižovatkách , kde pokud občas vozidla z hlavní nepustí tak vznikají zbytečné nervozní situace. Je to všechno ale o lidech a vzájemné toleranci na silnicích. Vždyť kolik již bylo napsáno o vzájemném chování mezi řidiči velkých , malých aut a motocyklů. Jsem učitelem autoškoly v plném rozsahu. Učím jak motocykly tak i osobní , nákladní auta i autobusy a traktory , mám možnost porovnání. Je to o lidech , zkusme být na sebe hodnější i když je dost těch kteří toho budou zneužívat měrou vrchovatou.
    přeji všem krásný den Miloš Šlajchrt majitel autoškoly

    Kumi

    …nechápu, jak se může člověk, jehož profesním koníčkem je nabádání lidí k nerespektování zákonů, nad něčím takovým, vůbec pozastavovat. Stokrát zvedne k zákonu prostředník, jednou za čas ukazovák. Ubohé, ale zřejmě to sype.

    Rejpal

    Přednost má vždy ten průběžném. On se nepuštěním dopustí pouze přestupku proti plynulosti. Ten v končícím pruhu se dopustí ohrožení a omezení, pokud mu tam při nepuštění vjede.
    Ten kontrakt o zipování musí být uzavřen vždy před započetím manévru, nikoli vynucen.

    Filip

    Je fakt, že na Radlické se spousta lidí chová jako hovada. Pokud ale mluvíme o tom samém místě (u odbočky k ČSOB) pak vidím problém někde trochu jinde.
    Člověk se totiž chová jako hovado, jen když k tomu má příležitost a prostor. V první řadě tedy nechápu, proč tam vůbec ten odbočovací pruh je. Ten má smysl ve chvíli, kdy ho bude využívat nějaké relevantní množství aut. Svého času jsem tamtudy jezdil dvakrát, třikrát do týdne, ve špičce i mimo ni a viděl jsem tam odbočovat maximálně jednotky aut. Co tam tedy dělá? Které hovádko boží ho vymyslelo? Nebýt této vymyšlenosti, všichni by v klidu ve dvou pruzích dojeli až pod zatáčku k tramvajové točně, tam se zazipovali a byl by klid.
    Existenci tohoto a dalších zúžení, patníků v prostřed cesty a jiných betonových i plechovvých usměrňovadel považuji za čistokrevnou buzeraci řidičů. A moc by mě zajímalo jak ubohej život vede člověk co to vymejšlí, že má potřebu otravovat život ostatním.

    Yanek

    Přesné, trefné 🙂

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist