Beran: Odpovědnost provozovatele vozidla za nemajetkovou újmu
dopravní předpisy v čr
Několik čtenářů Právní poradny mne požádalo o komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu pod značkou 30 Cdo 59/2013. O co tehdy šlo?
McLaren překope vzhled supersportů. Ukázal první návrhy s inspirací legendami
Škodu 105 zná každý, ale co 1050? Víte, proč tento kuriózní model vznikl?
Mazda renovuje koncept RX-Evolv: Prototyp Mazdy RX-8, který pomohl zachránit wankel
Audi A7 se silným dieselem je svižné a úsporné gétéčko, ze kterého nechcete vystoupit
Opravy na D1 nekončí. Řidiče čekají letní omezení kvůli mostům
dopravní předpisy v čr
Několik čtenářů Právní poradny mne požádalo o komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu pod značkou 30 Cdo 59/2013. O co tehdy šlo?
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Proč se prostě provozovatel nevyviní dle § 441 OZ, který má obecnou platnost (liberační důvod)? Díky za odpověď.
V daném případě byl poškozený spolujezdec, ne ten řidič, takže ten sám nic nezavinil (kromě toho, že si sednul k někomu do auta). Jo, být to o tom řidiči, tak je to jiná, ale jeho příbuzní nic nechtěli.
Vzhledem k tomu, že v rámci škody (ani škody na zdraví) nedostanete náhradu za to, že si kvůli zlámaným hnátám rok nezahrajete fotbal, sqash ani tenis, nebo že kvůli pitomci s mobilem strávíte v nemocnici přesně ten týden, který jste chtěl být v londýně na olympiádě (a nemyslím tím přímou škodu v nevyužitých letenkách, lístcích a booklém hotelu), plně souhlasím s potřebou souběhu nemateriáln újmy a škody. Pitomé je, jak nelze vše řešit v jednom řízení (ani u stejného soudu). A v tomhle nám NOZ nijak výrazně nepomůže ani příští rok. P.S. Nějak vám asi nesedí ty čísla §§, neměl jste na mysli § 430?
§430? Jak to myslíte? Tady přeci nikdo bez vědomí nebo bez souhlasu auto nepoužíval. Provozovatel to auto naopak výslovně řidiči svěřil pro testování.
Pod 430 bych se snažil vpasovat, že vozidlo užíval v rozporu s vůlí provozovatele – tedy nedodržel smluvené podmínky užití (zapůjčení, resp. předpokládám, že v těchto podmínkách bylo jako vždy, že bude dodržovat předpisy a nedodržel je – zavinil dopravní nehodu). Právě ta 427-428 mi pro vyvinění se nesedí (možná proto, že nevím, co se stalo – vycházel jsem jen z Vašeho textu).
Ale §430 míří hlavně na případy ukradeného auta, ne na to, že auto někomu VĚDOMĚ půjčíte a on se kvůli vlastní chybě vyseká. Takhle by se vyvinil každý provozovatel u každé nehody, když by argumentoval, že řidiči řekl, že se nesmí vybourat nebo že nesmí porušit předpisy a on to porušil.
Dobry den pane doktore,
od ucinnosti zakona, ktery zavedl objektivni odpovednost majiteli vozidla hledam na internetu, kdy se tento paskvil dostane k soudu a zacne se resit, zda je mozne nam toto ustavni pravo takto zpoplatnit nebo zavest neco, co splnit nelze.
Mate nejake informace, nebo se s tim vsichni uz smirili?!?
Omlouvam se za OT. Petr Klusacka
Zrovna nedávno jsem o tom psal článek:
http://www.autoweb.cz/pravo-nevypovidat-a-dosavadni-praxe-od-19-1-2013/
Jinak používání cizinců jako černých duší zatím funguje perfektně, takže není nutné se s čýmkoliv „smiřovat“.
Jak funguje? Nějaký případ již byl pravomocně rozhodnut? Vždyť je to v účinnosti chvíli.
Myslíte si teda, že toto: http://www.novinky.cz/domaci/302592-bez-osoby-blizke-se-ridici-obejdou-vysokym-trestum-presto-unikaji.html jsou jen kecy a že jen úřady nechtějí přiznat, že jim novela nepomohla?
Presne tak, jen kecy ve snaze odradit.
Zapoměl jste odpovědět Martinovi, pane JUDr. Víte o případu, který byl pravomocně ukončen s tím, že se nepodařilo vyhledat cizince a řízení se zastavuje? Odkazy na vaše články si strčte za klobouk. Realitu, prosím.
Copak, pane samozvaný dopravní experte, nenacházíte slov k odpovědi? Bóže, jak jste jednoduchý. Nepamatuji se, že byste zde někdy uvedl odkaz, kde bychom se mohli podívat na případ z vlastní praxe, kdy se vám podařilo provést to, čím tu už léta balamutíte lidem mozky. Jo, vlastně jednomu případu bych i věřil. To když jste po několika dlouhatánských slohových cvičeních na téma Materiální aspekt přestupku docílil toho, že jste jeho řízení, poté, co jste, tuším, jel jak prase, úspěšně protahoval přes rok. Takže slíbeného Beranového uvedení materiálního aspektu do praxe se jeho ovce nedočkaly. Fakt mistrovské umění. Fakt.
Jo jo, Beran je jen takový tlučhuba.
Tlučhuby nevděčné jste akorát vy.!!! Rady pana doktora Berana si většina řidičů váží. Pan doktor je asi raritou mezi právnickou bandou, která zadarmo nehne prstem. O radách ani nemluvím.5ekl bych, že pan doktor zpřístupňuje obhajobu proti zvůli policie i pro střední vrstvu. Pracháči prohánějící se v luxusních autech vesnící stovkou, po dálnici 200km/hod, předjíždějí na dvjité plné čáře / těmito přestupky jsou daleko nebezpečnější pro provoz, než nějaký Franta, co jede přes ves 56 km/ hod a chytne ho PŠR / mají peníze na zaplacení obhájců, kteří znají tyto kličky a machýrky vždy vysekají. Tak proč by doktor Beran nemohl být advokátem pro \“chudé\“.Vážím si ho pro jeho osobní statečnost, protože jeho konání určitě nemá kladnou odezvu mezi jeho kolegy. Určitě neudílí rady řidiči který ve svém Porsche usmrtil při předjíždění 3 lidi v protijedoucí škodovce. Tak se prosím proberte.!!!Díky p. Beranovi jsme vysekali souseda, invalidního důchodce, KTERÝ PŘED TŘEMI ROKY ZRUŠIL AUTO-TOTÁLKA a netušil, že by měl odevzdat SPZ do depozita. ze spárů strak z ČKP.
Jste tady nový? Jinak byste věděl, že náš pan doktor hájí zájmy právě těch „pracháčů, prohánějících se…“, jak jste je nazval. Protože, přece , když předjíždím přes dvojitou plnou a nenaplním znaky materiálního znaku přestupku, tak jsem vlastně nic neprovedl. A vo tom právě je myšlení pana Bééérana
Ale tak nenadávejte mu 🙂 Ono i ty jeho názory jsou k něčemu dobré, diskuze není nic proti ničemu.. Jinak k tomu že z vlastní praxe pan Beran nic nemá, no to je jednoduché. V seznamu advokátní komory není, tudíž advokát není a nemůže poskytovat soustavně právní služby za úplatu. Z toho co jsem vyčetl zde v představení redakce je zaměstnán jako podnikový právník v bance a doprava je více či méně jeho koníčkem. Zatímco právní poradna je věc veskrze velmi užitečná, zde v těchto článcích prostě prezentuje svůj pohled na svět, koneckonců od toho blog je. Je třeba mít na paměti úsloví „co právník, to názor“.
A když opravdu budou skutečnosti takové, že přejetím dvojité plné čáry nebude naplněn materiální aspekt přestupku, což v tomto případě by bylo snad jen velmi výjimečně, tak proč by se mělo jednat o přestupek? Nikdo nebyl ohrožen, omezen ani se nestala nehoda.
jestli mé reakce vypadají jako nadávky vůči panu doktorovi, tak to tak rozhodně nemyslím. Sorry. Vy tvrdíte, Martine, že pan doktor tady prezentuje jen své názory. Omyl. Pan doktor tady často vyloženě úmyslně lže lidem, kteří mu věří. Například o tom, že osoba vzdálená funguje. Přitom víme, že od uvedení do praxe ještě neuběhl promlčecí rok. Nebo při odpovědích v poradně plácne, co ho napadne a tazateli tím může jen uškodit. Např. když tvrdil, že mezera mezi dvojitou plnou čárou musí být široká 12,5 cm, pokud je širší, není to dvojitá plná a tazatel může přes ní klidně odbočovat. Takže, pokud už se tento podnikový právník rozhodl, že se mu doprava stane koníčkem se svým poradním blogem, měl by si alespoň pořídit základní normy a zákony, čerpat z nich a tak dělat chytrého a v oboru vzdělaného.
Už jsem do místích diskuzí nekolikrát psal, že je to třeba všechno brát jako jeho subjektivní názor a nenechat se oklamat tím, že vystupuje s titulem JUDr. což rozhodně neznamená, že má patent na rozum. Zejména právníci ( nebo možná i jiní odborníci.. ale s tím nemám zkušenost ) mají tendenci svůj názor veřejnosti, která neví která bije prezentovat jako jediný správný a ta ho potom nekriticky přebírá. Ve skutečnosti je to trochu složitější.
Takže místo, abych na vdově člověka, co mi rozbil auto vysoudil náhradu škody, kterou způsobil, budu platit, že ona z toho má depku. Myslím, že právo se už vzdálilo spravedlnosti úplně nejdále jak mohlo a morálka tiše pláče.