Rakovan: Vyšší věk lékařských prohlídek? Seniory označme!

Članky: Blogy | vydáno 17. 08. 2012 v 06:00 | Autor: Filip Rakovan

Letní olympijské hry jsou minulostí a mne přesto jedna událost s nimi související stále leží v hlavě a nutí zamyslet se, respektive přenést ji do světa motorismu. Šebrle a je ho odstoupení z desetiboje.

Roman Šebrle se kvalifikoval na olympiádu. Ne tak snadno jako dřív, do poslední chvíle dřel, aby se mohl sportovního svátku zúčastnit, a pak přímo na místě odstoupil po prvním z deseti soubojů, když skončil jako poslední. Začali se ozývat hlasy, že je starý a že měl dávno přestat. Mě tohle přivedlo k otázce z „naší“ oblasti – kdy by měl člověk poznat, že má opustit místo za volantem, aby nebyl nebezpečný?

DOPORUČUJEME: Starší řidiči bourají častěji
"... podle odborníků se starší řidiči nestačí přizpůsobit nejen hustšímu, ale také rychlejšímu provozu. Pomalu reagují..." 


Tomu, aby senioři nebyli postrachem silnic, mají předcházet pravidelné lékařské prohlídky a to je téma, ke kterému se chci dostat. Dnes jsou řidiči, jestli se nepletu, povinni chodit k lékaři, pokud chtějí řídit, od šedesáti let věku. A mně dost znepokojila informace, že díky našemu senátu by měla být tato hranice posunuta o osm let. Související argumenty říkají, že starší lidé nepáchají tolik dopravních nehod jako naopak mladí a nezkušení řidiči a že pokud se posunuje hranice, kdy jdou lidi do důchodu, může se posunout i limit, kdy by měli začít chodit, v rámci pravidelných kontrol k lékaři.

Já nesouhlasím ani s jedním stanoviskem. Ohledně nehod mladých a nezkušených řidičů… ano, je tady spousta bouraček, ale všimněte si jakého typu. Jakkoli je to tragické a v žádném případě se nepokouším věc zlehčovat, tak mladý člověk dostane řidičák, koupí si první auto, šlápne na plyn a v nejbližší ostré zatáčce vyletí ven a zabije se. V horším případě, jak dokládají statistiky nehod posledních dnů, si sebou vezme partu nevinných kamarádů. 

Nehoda ano, oběti a zranění ano, ale většinou pouze na posádce vozu řidiče, který nezvládl řízení. U starších řidičů to vnímám jinak. Bourají do ostatních aut, protože nemají už takové reflexy jako dřív, nedokážou odhadnout vzdálenost protože vidí hůř než krtek, nemají soudnost a odhad rychlosti. Takže senior způsobí dopravní nehodu a přežije. Na rozdíl od motorkáře, kterému se svým autem vjel z vedlejší silnice do cesty. A tak podobně.  

Tolik k prvnímu typu argumentace, který jsem zachytil, a teď ten druhý. Prý se posunuje hranice odchodu do důchodu a tak se může také posunout hranice pravidelných prohlídek, prodlužuje se lidský život. Ano, ale! Určitě se neprodlužuje kvalita zraku. Naopak, v době, kdy většina z nás sedí u počítače, je schopnost kvalitně vidět horší a horší u všech lidí nezávisle na věku, tedy i u starších. A doba odchodu do důchodu? 

Zatraceně, copak není jasné, že to nemá nic společného s tím, že se prodlužuje délka života, ale souvisí se skutečností, že stát nemá na vyplácení důchodů a tím, že nás pošle do penze téměř před smrtí, se zbavuje odpovědnosti se o nás, jako o seniory, postarat? Tohle nesouvisí nijak se zdravím, ale s politikou, a je podle mne nebezpečné tyhle dvě věci míchat dohromady.

Když se nad tím zamyslím, tak ono by mi vlastně nevadilo, pokud by se posunula hranice věku pro zdravotní prohlídky, nicméně bych v rámci prevence uvítal označování aut se staršími lidmi, a tady bych se stále držel té šedesátky (ano, vím že i já jednou budu starý, a už teď mám obavu, abych nebyl nejen jako řidič nebezpečný dědek).

ČTETE TAKÉ: Jak být lepším řidičem - držení volantu
"Silniční auta nemají tak rychlý a ostrý převod jako auta závodní, občas je potřeba přehmátnout. Ne ale jako by byl volant ze žhavého železa."
     

Pokud mohou mít nezkušení řidiči na autě samolepku s trojúhelníkem a velkým písmenem Z, proč by něco podobného nemohli mít řidičští senioři, aby každý na silnici hned věděl (třeba zezadu to tak dobře nepoznáte), že řidič visí na volantu, přes klobouk nevidí, je nevypočitatelný ve své hysterii že zabloudí? Tohle mimochodem nejsou žádné výplody mé fantazie, ale osobní zkušenosti s několika řidiči-seniory, které mám v rodině a kteří zarytě odmítají, navzdory množícím se bouračkám, přiznat, že už nejsou tak pozorní a ostražití jako dřív. Velké červená samolepka s písmenem S? A nebo takový ten oranžový majáček, který prodávají za pár stovek v Baumaxu?

Předešlo by se tím podle mého mnoha nehodám, protože každý by už z daleka viděl, že takto signovaný vůz má na za volantem řidiče, ke kterému je třeba vzhlížet s větší tolerancí, úctou a ohleduplností a není záhodno ho stresovat troubením a hulvátským předjížděním. A to ani v případě, že jede mezi obcemi uprostřed silnice na devadesátce čtyřicetikilometrovou rychlostí.

Filip Rakovan

Sdílej tento článek: Sdílej Rakovan: Vyšší věk lékařských prohlídek? Seniory označme! Sdílej Rakovan: Vyšší věk lékařských prohlídek? Seniory označme! Sdílej Rakovan: Vyšší věk lékařských prohlídek? Seniory označme! Sdílej Rakovan: Vyšší věk lékařských prohlídek? Seniory označme! Sdílej Rakovan: Vyšší věk lékařských prohlídek? Seniory označme! Sdílej Rakovan: Vyšší věk lékařských prohlídek? Seniory označme!

Komentáře ke článku

17.08 2012, 08:45, uživatel: iFos
hlasování
(51)
(43)
Osobně jsem proti jakémukoli označování jak začátečníků, tak i seniorů. Proč? Protože moje letité zkušenosti za volantem mi ukazují, že pokud máte auto označené Z-kem (ale všímám si toho dokonce i u autoškol), tak se vždy najde dost frustrovaných školitelů, kteří to tomu začátečníkovi chtějí ... (Odpovědí: 2)
17.08 2012, 08:53, uživatel: iFos
hlasování
(43)
(43)
Osobně jsem proti jakémukoli označování jak začátečníků, tak i seniorů. Proč? Protože moje letité zkušenosti za volantem mi ukazují, že pokud máte auto označené Z-kem (ale všímám si toho dokonce i u autoškol), tak se vždy najde dost frustrovaných školitelů, kteří to tomu začátečníkovi chtějí ... (Odpovědí: 0)
17.08 2012, 09:30, uživatel: luke
hlasování
(43)
(43)
Jsem šokován tímto názorem. Můj děda po 60 jezdil úplně stejně jak předtím, nikdy neboural, jezdil často a nikdy neměl problém. Babička mého kamaráda přestávala vidět, tak prostě jezdit přestala. Neznám v okolí jediného nebezpečného důchodce. I když na silnici potkávám šneky a blázny, tak to ... (Odpovědí: 2)
17.08 2012, 10:06, uživatel: Gale
hlasování
(41)
(41)
Když se někdo kdo je pro jakýkoli svůj handicap potenciálním ohrožením pro ostatní rozhodne svoje auto nějak označit a dát to okolí najevo, velice rád mu jeho ohleduplnost oplatím. Ale nutit kohokoli aby se označoval povinně jen podle věku je minimálně stejně hloupé jako nastavovat rychlostní limity od ... (Odpovědí: 0)
17.08 2012, 10:55, uživatel: špatná argumentace
hlasování
(41)
(41)
Ten článek je mimořádně špatně napsaný, nicméně v principu s panem Rakovanem souhlasím. Starší řidiči skutečně často mívají problém s horším viděním, reakcemi,... A co se týče srovnávání mladí vs. staří řidiči - problém je v tom, že ti mladí nemají dostatek zkušeností, které ale jinde ... (Odpovědí: 0)
17.08 2012, 11:41, uživatel: Doktor.
hlasování
(42)
(39)
aby ta samolepka byla takového tvaru a vyobrazení, jakou ji nosí na prsou Superman. To bychom si snad my budoucí důchodci řidiči zasloužili!!!:) (Odpovědí: 0)
17.08 2012, 14:04, uživatel: vzteklej pes
hlasování
(41)
(45)
Všichni jednou budeme starý. Problém je v tom, že dnešní třeba sedmdesátníci prostě nejsou na takhle hustej provoz zvyklí. Jezdim občas se starším člověkem a mám docela strach. Začíná dělat neuvážené věci, nesoustředí se, nevidí, nekoukají se pořádně a především jsou ve stresu, protože ... (Odpovědí: 0)
17.08 2012, 15:25, uživatel: Mastný Jím
hlasování
(39)
(42)
Pane Rakovane, téhle paní je přes 70, myslíte, že také špatně vidí, chodí a že má pomalé reakce? Já bych řekl, že fyzicky na tom bude lépe než lecjaká manažérka v produktivním věku http://youngonrawfood.com/about-me/ (Odpovědí: 1)
17.08 2012, 15:44, uživatel: pylot
hlasování
(42)
(42)
Já bych místo samolepek navrhnul každých cca 5 let školení pro každéh řidiče, kde by musel znovu projít testem a praktickou zkouškou. Tím by se zajistilo, že každý řidič bude znát aktuální předpisy a že budou včas odhaleni ti, co na to už prostě nemají. Jen by to nesmělo stát 10 000,- ale třeba 2000. (Odpovědí: 0)
17.08 2012, 16:36, uživatel: punmpičkář
hlasování
(40)
(44)
Nojo, jenže je senior a senior, jeden je funkčním člověkem a je až neuvěřitelné kolik mají ti lide energie, jak dobře vypadají a jak fungují, viz. několik profesoru z VŠ ,které jsem poznal. Druhej druh od začátku duchodu sedí na zadnici cucá lahváče a čumí na televizi a vyjede autem jednou za rok na ... (Odpovědí: 0)
17.08 2012, 17:36, uživatel: ampersand
hlasování
(45)
(43)
Když pominu společensky sotva přijatelnou věkovou ostrakizaci, politicky zcela jistě neprůchodnou (příliš mnoho zákonodárců je ve vyšším věku), vidím jako hlavní problém paušalizaci – snad typický produkt „myslitele“ středního věku neboli sladkého času, kdy mladej cucák už není a starej senila ... (Odpovědí: 1)
18.08 2012, 22:28, uživatel: Powerslide
hlasování
(43)
(43)
Je otázka, zda by takové označení skutečně tu ohleduplnost vyvolala, já osobně si na auto taky Zetko radši nevylepoval kvůli řidičům, ve kterých auto označeno zetkem nebo autoškolu musí nejpozději do tří sekund předjet. Jinak já znám hodně seniorů, kteří jezdí mistrovsky, ale to nemá nic ... (Odpovědí: 0)
19.08 2012, 00:04, uživatel: Lumír
hlasování
(47)
(47)
To označení auta je výborný nápad, je nutné to jenom otočit. A to tak, aby si auto označil právě jenom autor článku. Nejlépe napisem MAGOR, nebo něco takového. Mimochodem, když přijdete o jedno oko, tak nejen že vám zůstane řidičák, ale ani nemusíte chodit na žádné prohlídky. To je, co!! (Odpovědí: 0)
19.08 2012, 17:28, uživatel:
hlasování
(42)
(47)
To jsem JÁ. (Odpovědí: 0)
19.08 2012, 18:32, uživatel: kocur
hlasování
(40)
(40)
Jsem velmi překvapen, že na obecně velmi svobodomyslném autowebu vychází tak jasně limitující a nesmyslné překážky podporující článek. Respektuji názor autora, ale naprosto s ním nesouhlasím. Nesouhlasím ani s argumentací, že by nějaké úpravy měly být svázané s věkem odchodu do důchodu. Osobně ... (Odpovědí: 1)
20.08 2012, 13:44, uživatel: Shackall
hlasování
(46)
(44)
Prohlídky bych zrušil. Existují totiž senioři, kteří mají nacouváno pomalu to, co jsem za 15 let své(ne úplně malé)praxe na osobních i nákladních autech najel dopředu a nějakou tu soutěžní minulost. Vjemy a motorika sice klesají, ale stále jsou na velmi slušné úrovni (Když toho Fangio uměl půlku co ... (Odpovědí: 0)
21.08 2012, 08:17, uživatel: grifinity
hlasování
(40)
(44)
Ty snad ani nemysli, jinak z tebe zase vypadne nějaký, přibldlý, diskriminační nápad. Když na prohlídky, tak všichni. Kde je psáno, že mladí mají odpovídající reakce a dobře vidí. Už za Hitlera se Židi označovali hvězdou. A ty chceš rozdávat S. Jak chceš označovat "Trpišovské"? (Odpovědí: 0)
přidat komentář
komentáře

prochlapa.cz

Triana Iglesias - nejvíc sexy nevěsta

Triana Iglesias - nejvíc sexy nevěsta

Podívejte se na její nahé fotky a napište, jestli byste takovou nevěstu chtěli.

delideli.cz

Úžasné kytice a dárky do 3 hodin!

Úžasné kytice a dárky do 3 hodin!

Darujte nádhernou kytici, luxusní čokoládu, kvalitní víno, koš plný delikates či lahodný dort.

imotormag.cz

Range Rover Sport

Range Rover Sport

Nový Sport používá ve velké míře hliník, takže je výrazněji lehčí než předchůdce. Novinek je ale celá řada.

cestuj.cz

Last minute Turecko

Last minute Turecko

Vyberte si z více než 250 tisíc zájezdů do Turecka od českých i německých cestovních kanceláří. Navíc vám dáme parkování na letišti v Praze jako bonus zdarma!

TOPlist