Velký přehled automobilových novinek pro rok 2014: druhý díl – od Mazdy po Volvo

Projděte si druhou část neucelenějšího přehledu všech známých novinek, které se v nejbližších dvanácti měsících začnou prodávat, anebo je letos čeká světová premiéra.

Podívejte se také na první díl našeho přehledu věnovaného novinkám pro rok 2014, který mapuje modely od Alfy Romeo po Lexus.

Mazda

Společně s roadsterem MX-5 patří kompaktní model 2 k nejstarším automobilům v nabídce. Ve výrobě je už od května 2007 a je proto nasnadě, že podle obvyklých časových měřítek potřebuje nutně vyměnit. Zákulisní informace říkají, že se tak stane letos, nová generace designem navazující na Mazdu 3 a 6 by se měla představit na podzim v Paříži anebo Tokiu.

Nová dvojka dá základy také menšímu sourozenci modelu CX-5, který ponese označení CX-3. S autem se počítá až od roku 2015, ještě letos však podle vícero zdrojů uvidíme buď jeho koncept anebo předprodukční model. Při délce kolem 4,2 metru by měl nový crossover nabídnout místo čtyřem cestujícím a zavazadelník o objemu 400 litrů, pohon všech kol bude za příplatek.

Nejnovější trojka vyjela na silnice starého kontinentu jako pětidveřový hatchback i čtyřdveřový sedan, pouze druhá karosářská verze však nově dostala hybridní pohon kombinující dvoulitrový zážehový čtyřválec Skyactiv-G (99 k) s elektromotorem (82 k). Alternativní pohon je momentálně dostupný jen pro zákazníky v Japonsku a dost možná se dostane i do Spojených států, naopak v Evropě je jeho nasazení vedle dieselů nepravděpodobné.

Dlouho očekávaná a společně s Alfou Romeo vyvíjená čtvrtá generace roadsteru Mazdy MX-5 by měla být odhalena letos na podzim. Japonci slibují bezprecedentní snížení hmotnosti, nekompromisní ovladatelnost a mluví se také o tom, že se pod přední kapotu dostanou pouze atmosférické čtyřválce vypůjčené z Mazdy 3.

 

Mercedes

Druhou generaci Mercedesu třídy B představenou na frankfurtském autosalonu v roce 2011 čeká podle německých kolegů na podzim menší facelift a společně s ním dorazí elektrická verze s výkonem nejméně 136 koní, která si bude chtít vyšlápnout na mnichovské BMW i3.

O pětidveřové variantě modelu CLA mluvili několikrát už i představitelé Mercedesu, až testovací prototypy zachycené v provozu však definitivně potvrdili, že takový vůz skutečně vzniká. Jestli ponese jméno Shooting Brake jako jeho větší příbuzný CLS, je zatím spekulace, nicméně máme za to, že docela logická.

Zbrusu nové céčko na svou světovou výstavní premiéru zatím jen čeká (proběhne za pár dní na detroitské výstavě NAIAS 2014), jeho české ceny však již známe a pokud jsou naše informace přesné, první zákazníci budou moci převzít svá auta někdy v březnu. Podobně jako u modelu CLA, také v případě třídy C se už podařilo nafotit maskovaný kombík, jehož premiéra se očekává na podzim v Paříži.

Aktuální Mercedes třídy CLS byl poprvé vystaven v Paříži 2010 a jeho produkce se rozjela v lednu roku následujícího, letošní podzimní facelift snad proto ani nemůže překvapit.

Nový crossover sdílející techniku s třídou A a B nemá před námi už téměř žádná tajemství, dosud jsme však nezveřejnili jeho české ceny, takže tady jsou. GLA 200 CDI s 2,1litrovým dieselem o výkonu 136 koní a stejně tak GLA 200 s přeplňovanou šestnáctistovkou a 156 koňmi stojí 738 100 Kč. Základní naftová verze s pohonem všech kol 4Matic vychází na 866 tisíc a za silnější vznětový motor (170 k) zaplatíte 847 tisíc. Vůbec nejdražší GLA 250 4Matic s motorem 2.0 turbo, dvouspojkovou převodovkou a výkonem 211 koní je k mání za 913 550 Kč. Z vrcholu jej v polovině letošního roku sesadí GLA 45 AMG s výkonem až 360 koní, jeho cenovkou však zatím sloužit nemůžeme.

Menší sportovní model SLC AMG bude nejspíše poháněný čtyřlitrovým osmiválcem s dvojicí turbodmychadel a Daimler jej chce nasadit proti vozům jako je Porsche 991, Audi R8 či Nissan GT-R. Odhalení dvoudveřového kupé by mohlo proběhnout koncem roku, je však možné, že Mercedes plánuje prezentaci až na začátek roku 2015.

Vrcholné S 65 AMG s výkonem 630 koní jsme už viděli, jeho prodej se však rozjede až letos, což platí také pro benzín-elektrický model S 500 Plug-in Hybrid spojující třílitrový šestiválec s elektromotorem a slibující nereálnou průměrnou spotřebu jen 3,0 litru na 100 kilometrů. Podle posledních zpráv se k již prezentovaným variantám připojí (v Detroitu) prodloužený typ S600 Maybach a v polovině roku 2014 bychom mohli poprvé vidět produkční S Coupé předznamenaný stejnojmenným frankfurtským konceptem.

Na přelomu léta a podzimu, tedy těsně před pařížským autosalonem, by Mercedes mohl kromě interiéru ukázat více ze zevnějšku chystané třídy V, která má kromě Viana nahradit rovněž třídu R.

MG

Ani čínsko-britská značka MG patřící koncernu SAIC Motor se nechce vzdát tučných zisků plynoucích z prodeje kompaktních crossoverů v Evropě, nicméně firma bude muset nejdříve provést dlouho slibovaný vstup na trhy EU, aby mohla pomýšlet na skutečný konkurenční boj s vozy jako je Nissan Juke či Škoda Yeti. Pokud se tak skutečně stane, MG ozvláštní v roce 2014 tento segment automobilem s dvoulitrem o výkonu 204 koní, vzduchových odpružením a samosvorným diferenciálem.

 

Mini

BMW s odhalením nové generace Mini ve verzích One, Cooper i JCW na detroitský autosalón nečekalo a ukázalo nám je v předstihu, automobilka však má na letošní rok připraveno několik dalších novinek, o kterých oficiálně nemluví. Jednou z nich je pětidveřová varianta Mini, kterou se aktuálně podařilo odkrýt díky špionážním fotografiím.

 

 

 

Mitsubishi

Automobilka Mitsubishi loni řešila problémy s omezenou kapacitou výroby akumulátorů dodávaných dceřinou společností Lithium Energy Japan pro její Outlander PHEV, produkci se však konečně podařilo navýšit, takže nic nebrání tomu, aby se plug-in hybrid začal prodávat také ve Spojených státech a Evropě.

 

Nissan

Letos by se měl do Evropy vrátit klasický hatchback nižší střední třídy značky Nissan poté, co jej Japonci před lety nahradili crossoverem Qashqai. Auto se bude podle všeho opět jmenovat Almera, máme však za to, že se o žádnou novinku jednat nebude. Kamuflované testovací vozy naznačují, že půjde o lehce přepracovaný australský Nissan Pulsar.

GT-R Nismo s výkonem 600 koní nepotřebuje dlouze představovat, vůz si udělal jméno už při svém uvedení časem sedm minut a osm sekund z Nürburgringu, pořád však neznáme jeho cenovku, ani termín uvedení na trh. Že se tak stane letos, o tom vůbec nepochybujeme, na přesné detaily však stále čekáme.

Crossover Qashqai má prezentaci za sebou, zbývá tedy dodat, že se do prodeje podle dostupných zpráv dostane v červenci a letos na podzim bychom mohli být seznámeni rovněž z modelem Nismo o výkonu kolem 220 koní.

 

Opel

Evropská pobočka GM přípravy na produkci miniaturního crossoveru Adam Rocks dosud oficiálně nepotvrdila, nicméně lidé blízcí tomuto projektu tvrdí, že sériová verze je hotovou věcí. Dorazí na podzim anebo koncem roku. Další připravovanou variantou je polokabriolet se stahovací střechou ve stylu Fiatu 500C, kterou podle kolegů z auto motor und sportu uvidíme také ještě letos.

Opel zavádí do svých modelů novou vznětovou šestnáctistovku, která kromě 136 koní nabídne výrazně kultivovanější chod než kterýkoli dosud prodávaný naftový motor v rüsselsheimském voze. České ceny vám nabídnout nemůžeme, ty německé však k dispozici již máme. Třeba Astra 1.6 CDTI s udávanou průměrnou spotřebou stojí u našich západních sousedů nejméně 22 200 eur a čerstvě modernizovanou Merivu 1.6 CDTI pořídíte od 23 350 eur.

Největší letošní novinkou v portfoliu značky Opel bude nepochybně pátá generace modelu Corsa, která nahradí svého předchůdce (interně pojmenovaného písmenem D) po dlouhých osmi letech. Podle německého Autobildu se novinka neukáže dříve než koncem léta, což by znamenalo, že s její premiérou můžeme počítat na pařížském autosalonu. Překvapivě málo se ví o její technice či platformě (měla by to být Gamma II společná s crossoverem Mokka), ve srovnání se současnou Corsou by však měla mírně zhubnout a ponechat si kombinaci vzpěr MacPherson vpředu a torzní příčku vzadu.

Peugeot

Pro chystanou druhou generaci městského mini 108 platí pochopitelně to samé co pro koncernového sourozence Citroën C1. Oficiálně bychom měli první fotky vidět někdy v polovině roku, nepochybujeme však, že premiéru si koncern PSA nechá pro podzimní Paříž.

S kombi verzí modelu 308, která ponese zaužívaný přídomek SW, nebude Peugeot čekat až na Paříž, ale oficiálně jej ukáže již v Ženevě. První fotky máme k dispozici a k nim také základní objem zavazadelníku, který činí 610 litrů.

Crossover 3008 a MPV 5008 mají za sebou facelift, což vám při pozorném sledování těchto stránek jistě neuniklo, takže přidáváme alespoň pár cen. Oba vozy s motorem 1.6 VTi o výkonu 120 koní startují na identické hranici 370 tisíc korun a daleko od sebe nemají ani vrcholné modely s dieselem 2.0 HDi (163 k) a automatem – za takto vybavený typ 3008 dáte 536 tisíc, zatímco 5008 je o rovnou tisícovku levnější.

Oficiální zdroje mlčí, v Paříži by se však měla objevit vlajková loď Peugeotu – 508 – po modernizaci v duchu designu aktuálního modelu 308.

Porsche

Větší SUV od Porsche čeká ke konci roku mezigenerační omlazení, které pod přední kapotu Cayenne dotáhne plug-in hybridní techniku. Ta auta bude podle všeho vycházet z Panamery S E-Hybrid kombinující přeplňovaný třílitrový šestiválec s elektromotorem a celkovým výkonem 416 koní. Pětidveřové limuzíně to stačí k akceleraci na stovku za 5,5 sekundy, nejvyšší rychlosti 270 km/h a vybájené papírové spotřebě 3,1 litru na 100 km/h.

Menší a novější Macan své české ceny prozatím nezná, zachytili jsme však informaci, že se v Německu dostane do prodeje počátkem dubna za částku od necelých 58 tisíc eur.

V květnu by se měla dostat na trh další, už patnáctá varianta Porsche 991. Jak asi tušíte, jde o provedení Targa, které se koncepčně vrací k modelům vyráběným před rokem 1995, tedy k vozům s odnímatelným střešním panelem a velkému bublinovitému zadnímu oknu. Termín světové premiéry neznáme, ale s velkou pravděpodobností jej uvidíme už v Ženevě.

Koncem října vypustilo Porsche fotky a data k nejvýkonnější modernizované Panameře Turbo S s výkonem 570 koní a verzi Executive s rozvorem prodlouženým na 3070 mm, teď k nim máme i české ceny. Standardní auto stojí nejméně 4,6 milionu, za 150 mm navíc zaplatíte pro změnu minimálně 5,4 milionu korun.

Zákulisní tamtamy jsou momentálně skoupé na slovo, pár informátorů však hlásí, že ve druhé polovině letošního roku vyjede na silnice odmaskovaná devětsetjedenáctka 991 GT3 RS.

Renault

Nové Twingo vyvíjené ve spolupráci s koncernem Daimler a jeho značkou Smart kompletně mění koncepci. Jeho motory budou umístěné nad zadní poháněnou nápravou a jeho design vám připomene koncepty Twin’Run a TwinZ.  Pařížská premiéra je prakticky jistá.

Mégane Coupé-Cabriolet byl podroben modernizaci poněkud později než zbytek karosářských verzí a také proto je zařazen v tomto seznamu. Důvody opoždění neznáme, Renault však dosud nezveřejnil české ale ani německé ceny, takže si můžeme pomoci těmi francouzskými, které se pohybují od 22 500 do 26 000 eur.

Laguna je – řečeno bez obalu a příkras – už dlouhodobě černou ovcí Renaultu, která zdaleka nenaplňuje plány automobilky. Jak na nepříjemnou situaci Francouzi zareagují, skutečně nevíme, na jedné straně se však mluví, že nový nástupce by měl být luxusnější, na té druhé zase, že by se Laguna měla změnit na crossover. Kde je pravda, zjistíme možná už letos, ačkoli ani odklad na rok 2015 není nereálný.

Pokud si vzpomenete na loňský frankfurtský koncept Initiale Paris, budete mít docela přesnou představu o tom, jak bude vypadat příští velké MPV Espace. V Renaultu je momentálně ticho po pěšině, vůz by však měl stihnout premiéru už v Paříži.

 

Rolls-Royce

Menší ze dvou v současnosti prodávaných limuzín – Ghost – se brzy dočká modernizace, kterou dost možná částečně avizuje také v těchto dnech odhalená varianta V-Specification, která kromě jiného nabízí zvýšení výkonu 6,6litrového dvanáctiválce s dvojicí turbodmychadel z 571 na 601 koní. Představení celkově přepracovaného modelu má proběhnout v březnu na ženevském autosalonu.

 

Seat

Netroufáme si přesně odhadnout, jestli Volkswagen povolí Seatu namontovat pod přední kapotu Leonu Cupra pořádně odbrzděné dvoulitrové turbo EA888 anebo budou muset Španělé své stroje krotit, aby neohrožovaly pozici Audi S3 a VW Golf R, každopádně se říká, že základní provedení dostane čtyřválec s výkonem 265 koní a Cupra R se přiblíží hranici 300 koní a adoptuje čtyřkolku i dvouspojkovou převodovku DSG.

Kombík Leon ST jsme vám už několikrát podrobně představili, takže alespoň telegraficky nabízíme cenové rozpětí, ve kterém se pohybují jednotlivé výbavy. Nejlevnější auto s motorem 1.2 TSI o výkonu 86 koní a výbavou Basis stojí nejméně 323 tisíc, na opačném konci pak stojí diesel 2.0 TDI FR (150 k) s převodovkou DSG za necelých 608 tisíc Kč.

 

Smart

Aliance koncernu Daimler s japonsko-francouzským uskupením Renault-Nissan se z našeho pohledu soustředila především na sdílení techniky a jedno přeznačkování hotového vozu (Mercedes Citan), vývoj nové generace modelu FortwoForfour však kompletně probíhal v kooperaci obou firem.  Výsledky budou už na podzim prezentovány v podobě zmiňovaných nových Smartů a francouzského ekvivalentu, kterým je zbrusu nový Renault Twingo.

 

SRT

V zámoří se začínají množit spekulace o tom, že by Chrysler mohl letos představit Viper Roadster. Automobilka bude nepochybně doufat, že otevřená varianta oživí také zájem o kupé, které (co do počtu prodaných aut) na celé čáře prohrává s novým, ne o moc pomalejším Chevroletem Corvette Stingray.

 

Subaru

Možná jsme se o rok spletli, něco nám ale říká, že šestou generaci Subaru Legacy (vzdáleně navazující na losangeleský koncept s rozměry 4930 x 1940 x 1500 mm a rozvorem 2880 mm) bychom mohli vidět už koncem roku v Tokiu jako model roku 2015.

Levorg, tedy tokijský kombík s délkou 4690 mm, se v hierarchii značky zařazuje mezi Imprezu a Legacy. Mezi jeho předními koly se zabydlí nový přeplňovaný boxer o objemu 1,6 litru, výkonu 170 koní ale také dvoulitrové turbo s 300 koňmi. Diesel i manuál novince pro tuto chvíli chybí, stejně jako nám bližší detaily o jeho možném uvedení v Evropě, nepochybujeme však, že se tak stane už letos.

Subaru WRX s dvoulitrem o výkonu 272 koní – nedávno odhalené s pompou v Los Angeles – se podle německého AMS dostane do Evropy v květnu, nad jeho uvedením na českém trhu však stále visí otazník. Pokud zjistíme více, určitě se ozveme.

Pouhé dva měsíce po odhalení nového WRX se můžou příznivci Subaru těšit také z další generace vrcholného modelu STi. Japonský koncern FHI o víkendu oficiálně oznámil, že jej živě představí návštěvníkům detroitského autosalonu NAIAS 2014, zcela záměrně však pomlčel o detailech. I kdyby se nám do té doby nepodařilo zjistit více, ten týden snad všichni vydrží.

Škoda

Fanoušci mladoboleslavské značky se loni na nedostatek novinek rozhodně stěžovat nemohli. Česká divize koncernu VW představila kromě jiného nový Rapid Spaceback, modernizovaný Superb, důležitou třetí generace Octavie s kombíkem a verzí RS či přepracovaný crossover Yeti, aby však splnila ambiciózní plány a v roce 2018 vyráběla 1,5 milionu aut, ve svém snažení nesmí ani o kousek polevit. Za nejdůležitější model roku 2014 lze z komerčního hlediska bezpochyby považovat novu Fabii, zatím však víme, jaká spíše nebude, než bude. Z dosavadních informací můžeme spolehlivě říci, že nebude stát na platformě MQB, nebude větší než současná generace a nevznikne ani provedení RS. Výstavní premiéra celkem jistě proběhne v Paříži, auto se však má ukázat už někdy v polovině letošního roku.

Poslední generace Škody Octavia Scout zřejmě byla dost úspěšná na to, aby přesvědčila vedení koncernu v tom, že má další pokračování „průzkumníka“ smysl. Odhalení očekáváme v březnu anebo v dubnu, prodej novinky pak pravděpodobně kolem srpna.

Čtyřdveřové pseudokupé postavené na bázi aktuální Octavie? Znělo to jako špatný vtip a zvěstem o existenci auta jsme příliš nevěřili, přeci jej VW své české dceři mnoho emocí nepovoluje, fotografie šéfdesignera Jozefa Kabaňa v německém Autobildu je však více než výmluvná. Pokud to opravdu není nějaký nepochopitelný žert, nejméně očekávaná varianta Octavie se ukáže v podobě konceptu už v Ženevě.

Velké SUV stojící na platformě MQB je hotová záležitost potvrzená samotným šéfem Škody, dorazí však až v roce 2015 anebo 2016. Proč o něm proto píšeme? Koncept předznamenávající design i techniku bychom měli vidět letos, možná dokonce už v Ženevě.

 

Toyota

Tovární fotografie druhé generace kolínskými aut jsme prozatím neviděli a schází nám i jakákoli bližší data, pro Aygo však platí to samé co pro chystaný Peugeot 108 a Citroën C1 – poprvé bychom je měli vidět v polovině roku, aby se posléze představily návštěvníkům Paříže.

Yaris je v Evropě dostupný od podzimu 2011, takže modernizace po třech letech je sice relativně skorá, určitě však o něco pochopitelnější než facelit následujícího auta.

Současný Auris je na trhu poměrně krátce, vždyť první auta se k zákazníkům dostala pouze před rokem a proto se nám zdají být zvěsti o údajném brzkém faceliftu nesmyslné, nabízíme ale tak, jak jsme nakoupili. Uvidíme na podzim.

 

Volkswagen

Na postupně přicházející potvrzení v podobě hotových vozů budeme muset čekat až do příslušného autosalonu, letos by však koncern VW měl představit hned několik zmodernizovaných modelů. Přepracování se dočká Polo, Jetta, SciroccoTouareg.

Novinkou mezi Golfy je verze R s dvoulitrovým čtyřválcem vyladěným na 300 koní. České zastoupení VW po vás za třídveřový model požadovat nejméně 897 900 Kč, pětidveřové provedení pak koupíte za 925 900 Kč. Příplatek za DSG činí 60 tisíc. Nováčkem v seznamu se letos stává plug-in hybrid, který by měl zvládnout ujet 50 kilometrů v čistě elektrickém režimu.

Golf Sportsvan byl představen na IAA 2013 a oproti standardnímu Golfu VII je o 83 mm delší, 126 mm vyšší a 80 mm širší. Dodávky německé klientele by se měly údajně rozjet až v květnu, každopádně tamní ceny jsou již známé. Auto osazené motorem 1.2 TSI (86 k) ve výbavě Trendline stojí 19 625 eur.

Technika Golfu R, tedy přesněji řečenou dvoulitr s turbodmychadlem o výkonu 300 koní se letos uhnízdí také po karoserii brouka. Volkswagen tak dá vzniknout modelu Beetle R, který se představí mezi Ženevou a Paříží a u prodejců se objeví někdy ke konci roku.

Není velkým tajemstvím, že aktuální Passat s typovým označením B7 byl pouze důkladněji přepracovaným předchůdcem než zbrusu novým autem, což ostatně nepřímo potvrzuje také koncern VW tím, že model B8 na platformě MQB vystřídá současné auto už po čtyřech letech. Novinku osazenou motory s výkonem od 116 do 231 koní uvidíme s největší pravděpodobností už v Paříži, kde se kromě sedanu představí současně i kombi Variant.

Čas běžně přidělovaný jednotlivým modelům VW v případě crossoveru Tiguan již vypršel, teoreticky bychom proto už letos mohli vidět nástupce navazujícího na koncept Cross Coupe.

Volvo

Po dlouhých dvanácti letech Švédové konečně pošle do důchodu první generaci mimořádně úspěšného XC90 a nahradí jej novým modelem. Nástupce se stane prvním sériovým Volvem postaveným na zbrusu nové platformě SPA (Scalable Product Architecture), která už nepočítá s jinými než čtyřválcovými motory a naopak byla navržena tak, aby kromě klasického spalovacího motoru ponechala místo pro různé varianty hybridních pohonů. Premiéra novinky navazující na designový směr loňského konceptu Coupé a XC Coupé bude mít premiéru na podzim v Paříži.

úvodní ilustrace: Theophilus Chin

6.1.2014 1:30| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist