Porsche Panamera přiostřuje, Turbo S má 570 koní a jede 310 km/h

Dvě nová turbodmychadla pod kapotou, jiné písty a spousta jinak příplatkové výbavy v základu - to je ve zkratce nová Panamera Turbo S schopná „dát“ stovku za 3,8 s.

Ačkoli sportovní značka koncernu VW navyšuje výkony svých strojů po relativně malých krůčcích, s příchodem nové Panamery Turbo S zde opět vyvstává otázka, jak dalece jsou výrobci schopni zajet v posilování svých aut. V případě pětidveřové limuzíny Porsche se totiž začíná otřásat 600koňová hranice.

Dosavadním vrcholem modelové řady Panamera bylo Turbo s 4,8litrovým osmiválcem a dvojicí turbodmychadel, který byl při plném zatížení schopen vyprodukovat 520 koní a 700, respektive s paketem Sport Chrono až 770 newtonmetrů. S dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol se vůz dostal na stovku za 3,9 sekundy a rozjel na 305 km/h, písmeno S však posouvá Panameru Turbo o patřičný kus dál.

Základ pohonu „eSka“ se nemění, konstruktéři z Zuffenhausenu z něj však dostali 570 koní a posunula se rovněž špička maximálního točivého momentu – ta standardní na 750 newtonmetrů dostupných v rozmezí od 2250 do 5000 otáček za minutu a s funkcí overboost ještě o dalších padesát výš. Změny přitom nejsou výsledkem úpravy elektroniky, ačkoli zde nepochybně také k jistým modifikacím došlo, ale jde především o systematický upgrade hardwaru. Motor dostal nová turbodmychadla s většími kompresorovými komorami, což umožnilo zvýšit maximální plnicí tlak o 20 barů na celkových 140. Porsche neponechalo nic náhodě a pro jistotu použilo nové hliníkové písty a pístní kroužky se speciální povrchovou úpravou.

Vyladěné pohonné jednotce ve spojení se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem nyní stačí na dosažení 100 kilometrů v hodině za 3,8 sekundy a nejvyšší rychlost 310 km/h. To vše podle NEDC jen za průměrných 10,2 litru na stovku, což ale vedle parametrů motoru vypadá docela úsměvně.

Topmodel typové řady Panamera bude mít světovou výstavní premiéru na blížícím se tokijském autosalonu a automobilka představí rovnou dvě varianty, podobně jako u modelu Turbo. Auto bude k mání se základním rozvorem o délce 2920 mm a za příplatek pak bude v prodeji rovněž varianta Executive s rozvorem prodlouženým na 3070 mm.

Protože jde o naprostý vrchol mezi limuzínami Porsche, snad nepřekvapí, že součástí sériové výbavy Panamery Turbo S bude systém PDCC s aktivními stabilizátory, karbon-keramické brzdy, dále Porsche Torque Vectoring Plus s aktivním přesměrováváním síly na příslušné kolo s lepší trakcí a elektronicky řízenou uzávěrkou zadního diferenciálu, ale bez příplatků je též vzduchové pérování, adaptivní tlumiče či dvacetipalcová kola typ 911 Turbo II.

Prodej novinky startuje na německém trhu již od ledna 2014 a nepochybujeme, že u nás to nebude o moc později. Za kolik? Německé ceny Porsche jsou obvykle výrazně nižší než u nás, rámcovou představu vám však snad dají. Naši západní sousedé budou Panameru Turbo S nakupovat za 180 024 Eur, v přepočtu 4,6 milionu a prodloužené provedení Executive bude za 197 041, tedy téměř 5,1 milionu korun.

31.10.2013 9:15| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist