Toyota Auris Touring Sports 1.6

Svérázný vzhled, jednoduchý motor, (až příliš) atraktivní jméno, příjemný interiér, slušný zavazadlový prostor... Jaké je kompaktní japonské kombi jako celek?
  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 7

RADOSTI
Kufr, interiér, kvalita materiálů, jízdní komfort

STAROSTI
Vláčná akcelerace, pro někoho možná méně stravitelný vzhled

Nejprve malá poznámka k označení modelu – to, že se v názvu objevuje slovíčko „sport“ nemá nijak evokovat sportovní charakter auta nebo podbízet k vymetání okresek či okruhovému řádění. Pojmenování Touring Sports je „jen“ atraktivnější název pro kombi. Je to tedy kombi, a nutno říct, že vcelku povedené.


Pokud bych se měl zbavit hned na začátku těch negativnějších aspektů testu, tak ještě zmíním kromě lehce zavádějícího jména i vzhled. Obligátně prohlásím, že vzhled je sice otázkou vkusu, nicméně na mne působí Auris Touring Sports nekonzistentním dojmem. Příď se mi zdá až příliš konzervativní, v očekávaném designu Toyoty (nic proti). A záď je moderně „ustřižená.“ Tyto dva pro mne nesourodé světy mi nejdou dohromady. Zadek se mi celkem zamlouvá, předek už méně, a dohromady se mi auto moc nelíbí.

Líbí se mi ale naopak zevnitř. Tam jsem se v rovných plochách, příjemných materiálech, pravých úhlech, ostrých liniích a kulatých klimatizačních výdeších a celkovém rozložení kabiny doslova našel. Interiér bych označil za líbivý, pohodlný, útulný. A také v rámci specifikace dobře vybavený. Klimatizace, bezpečnostní systémy, a tak dále, nepostrádal jsem v rámci třídy nic. Nepřišel jsem na chuť ovládání na volantu, ale to by mohlo být o zvyku a delším používání.

Nutně musím mluvit o tom, co má Auris pod kapotou, tedy atmosférickou benzínovou šestnáctistovku. Já jsem osobně zastáncem menších benzínových motorů, mám zkušenost s tím, že jsou v podstatě nezničitelné. Pohonná jednotka v Toyotě má výkon 132 koní, což je na jedna-šestku slušné, atmosférickému sání odpovídá i (relativně) nižší točivý moment 160 Nm. Satisfakcí pro řidiče by mohl být charakter motoru, očekával jsem lačnost po otáčkách, lehkost k vytáčení, snad i zábavu, radost s jízdy.

Toyota Auris fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Toyota Auris fotogalerie

Bohužel má touha zůstala nenaplněna. Chvíli jsem spekuloval nad tím, jestli není třeba „načatá“ spojka, ale nezdálo se, prostě souznění motoru a převodovky nešlo dohromady. Motor se při akceleraci jen velmi zvolna sbíral do otáček, několikrát mi při rozjezdu zhasl, zrychlení z klidové polohy bylo vlažné spíše než temperamentní. Nečekal jsem ale šestistupňovou převodovku, vážně ne, ne za takovou pořizovací cenu a s relativně jednoduchým motorem. Šestikvalt působil slušným dojmem co do robustnosti, jen zpřevodování prvních kvaltů, jak už jsem zmínil, mi nepasovalo k charakteru motoru. Nečekám od kompaktního rodinného kombi nijak rozverné chování a protáčení předních kol, ale být auto živější, nestěžoval bych si. Když mluvím o dynamice, tak jen doplním, že na stokilometrovou rychlost zrychlí Auris za 10,5 sekundy a maximální rychlost vozu je 195 km/h.

Interiér je jednoduchý, přehledný, funkční. Ovladače jsou rozmístěni ergonomicky.

Když už se Auris dostal do tempa, bylo velmi příjemné s ním jezdit. Podvozek na danou kategorii a cenu byl nevídaně pohodlný, měkký, schopný. Dal jsem si s autem svou oblíbenou část silnice na které mám bod, kterému říkám „referenční díra.“ Je to mělký zlom v asfaltu a mám vyzkoušeno, že auta s tvrdým podvozkem na něm přenášejí silně rázy od zadních kol a vozům s levným řešením podvozku zase odskakují zadní kola do strany. Auris Touring Sports se přes „mou“ díru přehnal s hladkostí a suverenitou. Ocenil jsem takovou kultivovanost.

Touring Sports tedy rovná se kombi, takže se musím zastavit u zavazadlového prostoru. Ten má kapacitu 530 litrů. Kia ceed SW má pro srovnání 528 litrů (a stojí 354 980 Kč s šestnáctistovkou a manuální převodovkou). A třeba Renault Megane Grandtour s 486 litry zavazadelníku při nižším výkonu stojí 314 900 Kč. Nejde ale jen o kapacitu kufru jako takovou, jde i o tvar. Ten je, také díky ostře zkosenému zadku, téměř krychlový či kvádrový, a naložit lze i nečekaně velké předměty. Převezl jsem pračku, sekačku, pro kamaráda sud zlatavého moku a několik bas.

Řeším-li praktičnost, musím nutně od velikosti kufru přejít k provozním nákladům, ke spotřebě. Bez potíží jsem jezdil pod sedm litrů, za nějakých 6,8 l/100 km a to přiznávám spíše dynamický styl jízdy než úsporný.

Verdikt
Musím parafrázovat sám sebe, s odkazem na nedávný test Toyoty RAV4, a zmínit, že bych si, při dotazu na nabídku v kategorii levných kombi, na Auris Touring Sports asi nevzpomněl. A to by byla chyba, je to totiž velmi povedené auto.

Praktické, pohodlné, rozhodně nepřehlédnutelné, ekonomicky nenáročné. Já osobně bych se vyhnul kombinaci pohonné jednotky a neprogresivního manuálu a, vzhledem ke zkušenostem značky v oblasti alternativních pohonů, vsadil na větší uvolněnost a nenucenost manuální práce, čili investoval do verze s převodovkou CVT a hybridem.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
Plněníatmosférické
Zdvihový objem (cm3)1598
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu205/55 R16
Pneumatiky vzadu205/55 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)97/132 v 6400
Točivý moment (Nm)160 v 4400
0-100 km/h (s)10,5
Nejvyšší rychlost (km/h)195
Spotřeba paliva (l/100 km)6,1
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4560
Šířka (mm)1760
Výška (mm)1475
Rozvor náprav (mm)2600
Zavazadlový prostor (l)530
Ceny
Základní cena modelu354 900 Kč
Základní cena test. verze374 900 Kč
30.9.2013 10:05| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist